Hoeveel leads leverde jouw awareness-campagne op?
- Bureaus
- 19 sep 2014 @ 11:38
- Link
-
Pieter Voogt
Senior Marketing Professional
PauwR Internetmarketing - CampagnesBig dataLead basedE-marketing
- 19 sep 2014 @ 11:38
- Pieter Voogt
Veel columns worden geboren uit frustratie. Daarop is deze column geen uitzondering. Mijn frustratie is de meetbaarheid van online marketing. 'Maar dat is toch juist de kracht van het medium?' hoor ik je denken. Dat klopt. Maar zoals zo vaak is je grootste kracht tegelijkertijd ook potentieel je belangrijkste valkuil.
De vraag die als titel van de column fungeert is er één uit de dagelijkse praktijk. Onlangs opgetekend uit de mond van een ervaren online marketeer bij een multinational die deze vraag gesteld kreeg door zijn marketingmanager. 'Hoeveel leads heeft jouw awareness-campagne opgeleverd?' Een vraag die je nooit zult horen stellen bij eenzelfde soort campagne op radio, tv, print of outdoor. Toch?
De ontwikkelingen op het gebied van meetbaarheid van online gaan intussen in razend tempo door. Zo is er nu Universal Analytics, de nieuwe versie van het gratis analytics pakket van Google. Daarmee wordt het ‘cross-device’ meten van gedrag op websites mogelijk. Maar dit gedrag kan ook worden gekoppeld aan bij CRM-systeem van de klant en uiteindelijk zelfs aan de kassa in de winkel, waardoor een veel vollediger beeld ontstaat van de ‘customer journey’.
Onlangs was ik op uitnodiging van Google op bezoek bij hun hoofdkwartier in Mountain View. Daar werden we meegenomen in de mogelijkheden die nieuwe technieken en software op het gebied van meetbaarheid met zich meebrengen. Maar gelukkig werden er ook kanttekeningen geplaatst bij het nieuwe online ‘meetutopia’. Want hoe weet je nu precies welke tekstadvertentie of banner hoeveel heeft bijgedragen aan de uiteindelijke aankoop in een fysieke winkel?
Als je dat wilt gaan ‘doormeten’, of beter ‘doodmeten’, dan moet je ook het effect van je logo op de gevel, je bord aan de lantaarnpaal of de plastic zakjes waar je klanten mee lopen gaan doormeten. Maar dat kan (bijna) niet, dus gebeurt het niet. Online meten kan wel, dus daarom gebeurt het.
Waar het uiteindelijk echt om gaat is de hoeveelheid winst die er aan het eind onderaan de streep overblijft. En of een nieuwe klant of nieuwe transactie daaraan bijdraagt. 'Efficiency-targets zijn alleen goed voor efficiency. Niet voor volume.' Wordt daarom ook een ‘profitmarketeer’ en stuur op winst in plaats van op kosten. En natuurlijk moet je meten wat je inspanningen opleveren, maar overdrijf dat vooral niet. Want je komt er toch niet achter hoeveel leads die awareness-campagne heeft opgeleverd.
-
Pieter Voogt
- Werkt bij: PauwR Internetmarketing
- Functie: Senior Marketing Professional
- Website:http://www.PauwR.nl
- Profiel »
- Pieter Voogt
- leads
- resultaat
- column
- efficiency
- bereik
- awareness
- meten
- consument
- customer journey
- online
- analytics
- marketeer
- marketing
- volume
- rendement
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing