Is data over motivatie een antwoord op adblockers?
- Bureaus
- 18 sep 2015 @ 16:20
- Link
-
Rens Plandsoen
Managing Director
RLVNT, a New Kind of Agency - Online advertising
- 18 sep 2015 @ 16:20
- Rens Plandsoen
Rens Plandsoen, Managing Partner van RLVNT, vertelde tijdens haar dmexco-presentatie over de rol van mensen in de huidige advertentieketen, of eigenlijk… welke rol mensen hier niet in spelen.
In een tijd van communicatieovervloed selecteren mensen nog sneller of een boodschap wel of niet relevant voor ze is. In de wereld van de online marketing is het de kunst om communicatie te maken die je beoogde publiek aanspreekt en bereikt. Dataverzameling en analyse daarvan helpen ons hierbij.
Behavioural data en predictive analysis
We horen vandaag de dag steeds meer over ‘behavioural data.’ Simpel verwoord is dit het soort data dat we ‘oogsten’ door wat mensen online doen, hoe ze zich gedragen. In de praktijk betekent het dat advertenties een pixel meekrijgen, zodat we het gedrag van de mensen die met de advertentie interacteren kunnen volgen. Deze data gebruiken marketeers en mediabureaus om hun campagnes te optimaliseren en/of om te voorspellen welke andere mensen, ‘mogelijk’ ook ontvankelijk zouden kunnen zijn (predictive analysis) voor dezelfde soort boodschappen. Met behulp van behavioural data wordt geprobeerd steeds een relevanter publiek te vinden voor advertenties, de kosten per actie (CPC, CPA) te verlagen en de interacties met advertenties te verhogen (CTR).
Optimaliseren op 1% CTR
Ondanks de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied, lijkt het nog knap lastig te zijn om een relevant publiek te bereiken. Gemiddeld interacteert namelijk nog geen 1% van de mensen op een online advertentie die ze wordt voorgeschoteld. Campagnes worden vervolgens alleen op het gedrag van die 1% geoptimaliseerd, terwijl het natuurlijk veel interessanter is antwoord te krijgen op de vraag wat er aan de hand is met de 99% die niet interacteerde. Waarom motiveerde de advertentie deze mensen niet?
We missen data over motivatie
In de huidige online advertentieketen voorspellen we op basis van behavioural data wat ‘mogelijk’ interessant is voor mensen. Dit gaat echter (op een ‘accepteer cookies’ melding na) volledig buiten mensen om. Nergens in de online advertentieketen wordt er op enig moment iets gevraagd aan mensen. Om echt relevant en effectief te adverteren missen we essentiële informatie over wat mensen motiveert en wat ze daadwerkelijk relevant vinden op dat moment.
Adblocker
Blootstelling aan niet-relevante communicatie die ongevraagd op je scherm verschijnt wekt irritatie op. Het aantal mensen met een adblocker (nu al 400 miljoen) groeit dan ook met 3 miljoen per week. Dit is verontrustend voor adverteerders, uitgevers en uiteindelijk ook voor mensen. Adverteerders kunnen mensen niet meer bereiken en hun gedrag niet meer volgen of voorspellen. Uitgevers lopen advertentie-inkomsten mis en voor mensen betekent het uiteindelijk het einde van ‘gratis’ media. Op verdere groei van adblocker zit dus eigenlijk niemand te wachten, maar het signaal moge duidelijk zijn: de online advertentieketen in haar huidige vorm is niet houdbaar. Het moet anders, maar hoe?
“Op verdere groei van adblocker zit dus eigenlijk niemand te wachten, maar het signaal moge duidelijk zijn: de online advertentieketen in haar huidige vorm is niet houdbaar.”
Mensen als volwaardig onderdeel van de keten
Waarom zijn mensen geen volwaardig onderdeel van de advertentieketen? Wat als we ze ergens in de keten een plek geven om aan te geven welke communicatie wel of niet relevant voor ze is? Deze data komt dan van mensen zelf en kan het gat dichten tussen ‘wat wij denken dat mensen willen’ (behavioural data) en ‘wat mensen zelf aangeven te willen’ (motivational data).
Pookie
Er gaan geruchten over een mooi nieuw initiatief genaamd Pookie (personal cookie). Het betreft een plug-in die je installeert in je browser via getpookie.com. Pookie biedt je als gebruiker vervolgens de mogelijkheid aan te geven wat jij relevant vindt. Je kan categorieën of merkvoorkeuren opgeven en op basis van die data kunnen adverteerders je vervolgens gericht en gewenst bereiken. Pookie zou zo maar eens de eerste stap kunnen zijn naar een duurzame advertentieketen: een keten die goed is voor adverteerders, uitgevers en mensen. Er is dus hoop!
Deze bijdrage is onderdeel van een forum over adblockers. Het forum staat hier
-
Rens Plandsoen
- Werkt bij: RLVNT, a New Kind of Agency
- Functie: Managing Director
- Website:http://www.rlvnt.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
- Kruidvat kiest Ace voor social mediastrategie
- Reclamecampagne vol droge humor te koop op Marktplaats
Laatste Nieuws
- 'We zetten grote stappen in onze... 14-07-2025
- Fems On Fire doorbreekt stilte rond... 14-07-2025
- Breaker bevrijdt GIF-helden met... 14-07-2025
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
- Wereldwijde herpositionering... 11-07-2025
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers