[column] Meesterschap
- Bureaus
- 12 jul 2023 @ 10:45
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - PRStorytelling
- 12 jul 2023 @ 10:45
- Gastblogger
'Na bijna 20 jaar in de reclame is het tijd voor een nieuw hoofdstuk. Al sinds mijn tienerjaren heb ik verschillende ondernemingen gehad. Zo repareerde ik bij mensen thuis computers in mijn studententijd.' Orakel Wouter Glaser over zijn next step na Glasnost, Fitzgerald en Ace: welkom bij Go Delphi.
Op veertienjarige leeftijd startte ik een van de eerste redactionele websites van Nederland en begon ik de PR-bureaus Glasnost (2012) en Fitzgerald (2019), die ik uiteindelijk verkocht aan reclamebureaugroep Ace eind 2020. In de afgelopen vijf jaar heb ik mij verdiept in business-strategie. En dat is ook wat ik nu samen met veel praktijkervaring over exits en groei wil doorgeven aan andere ondernemers.
In 2012 ben ik gestart met marketing-PR bureau Glasnost. Ik wilde graag een nieuw geluid creëren in de wereld tussen corporate en marketing-PR. De naam lijkt nu wat controversieel, de naam Glasnost is namelijk Russisch, en betekent openheid. Naar de gelijknamige beweging die Gorbatsjov startte eind jaren ‘80 met Perestrojka (hervorming, red.). Het bleek een schot in de roos. De thematische wereld achter Glasnost was inspiratie voor de inrichting van ons kantoor. Onze huisdrank werd een eigen gestookte wodka. In ons kantoor stond een zwart gewrapte Trabant uit Hongarije. We werden wereldberoemd bij grote A-merken en die wisten ons zonder (betaalde) marketing en pro-actieve sales te vinden. Door onze naam. En ons kwalitatief werk natuurlijk.
Groeibarrière
Maar in 2017 stuitte ik tegen een groeibarrière. Het leek zo makkelijk om te groeien, want klanten bleven maar komen. Ook nieuwe collega’s vinden was vrij makkelijk. We waren the new kid on the block en hadden zeer royale arbeidsvoorwaarden zoals een massage op kantoor, twee extra vakantiedagen en gingen op workations, geheel in thema in oorden als Odessa, Sint Petersburg en Split.
In dat jaar waren we met vijftien comrades (collega’s) en merkte toen dat we prima werk leverden, maar dat niet iedereen aan de cultuur bijdroeg. De tijd van managing by walking around was voorbij. Ik moest dingen gaan loslaten. Bepaalde processen verliepen moeizaam en er was niet echt een gemeenschappelijk doel, behalve groei. In 2018 ben ik mij gaan verdiepen in business-strategie, heb ik een groeiprogramma gevolgd en zijn we het bedrijf opnieuw gaan vormgeven.
De grootste shift? Van in je bedrijf, naar 'aan je bedrijf' werken.
En dat is gelukt. Onze kernwaarden hebben we actief gemaakt en tot leven gewekt op kantoor. We hingen onze grotere doel (het big hairy audicious goal) op een zichtbare plek op kantoor zodat onze collega’s en klanten konden zien waar wij naartoe gingen. In 2019 ging het zelfs zo goed, dat we een ander bureau naast Glasnost neer moesten zetten, om alle conflicting acccounts te kunnen draaien. Dat werd Fitzgerald.
Voor mij als ondernemer had ik alles bereikt wat ik wilde bereiken en in het najaar van 2019 sprak ik tegen mijn partners uit dat ik toe wilde werken naar een exit. Met meerdere bureaugroepen volgde overnamegesprekken. Oktober 2020 werd Glasnost overgenomen door Ace, toen nog de Born05 Group geheten.
Groeiprogramma’s
Bij Ace kreeg ik de afgelopen 2,5 jaar de mogelijkheid om zelf een groeiprogramma te maken en daarin de verschillende bedrijven die onder deze bureaugroep vallen te coachen. Het was heel interessant om te zien dat sommige bedrijven al vanaf het begin business-strategie in de basis hadden meegenomen en anderen waren gegroeid zonder plannen en grotere doelen. Elk bureau had z’n eigen pad. En daar kon ik een rol in spelen. Ik merkte al snel dat dit hetgeen was wat ik wilde doen op grotere schaal. Dat wordt nu mijn nieuwe avontuur met 'Go Delphi'.
Orakel
Ter toelichting: bij het orakel van Delphi kwamen in de Griekse oudheid notabelen bijeen, om advies te krijgen over prangende kwesties. Met Go Delphi wil ik graag ook deze rol spelen voor ondernemers. Of het nou gaat als scale-up om de fundamenten van groei goed te borgen met een groeiprogramma, samen een exitstrategie vorm te geven of om ad hoc coaching, bij Go Delphi krijg je de toegang tot mij en andere specialisten. Op de tempel van Delphi stond ‘Ken uzelf’ een bekende uitspraak van Socrates. En dat is waarom ik met veel plezier dit avontuur aanga.
Wouter Glaser
business coach
Go Delphi scale-up studio
Lees hier onze 115 berichten over Glasnost
meer info over Go Delphi klik hier
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- orakel
- Ace
- Born05
- Fitzgerald
- terugblik
- Go Delphi
- PR
- Blauw Gras
- Wilfred van der Kolk
- Rogier IJzermans
- Glasnost
- zolderkamer
- avontuur
- Wouter Glaser
- next step
- Trabant
- MarketingTribune
- Delphi
- student
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dentsu Creative geeft Alexa... 10-12-2024
- Volhouden-campagne: Bob wordt Top10-12-2024
- Esprix: Menheere nieuwe... 10-12-2024
- Leescoalitie lanceert... 04-12-2024
- VluchtelingenWerk Nederland lanceert... 03-12-2024
- In memoriam Dennis Hamakers:... 03-12-2024