Biografie
Peter de Boer

![[column] De drie breinen die elke marketeer moet leren bespelen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De drie breinen die elke marketeer moet leren bespelen
Marketing is, als je het terugbrengt tot de kern, een vorm van lezen. Niet van boeken, maar van mensen. Je leest hun gedrag, hun verlangens, hun stiltes. Je probeert vooruit te voelen wat ze morgen zullen doen, en je zoekt dat ene haakje dat een campagne laat vliegen. Het is geen exacte wetenschap, maar ook geen puur gevoelsspel. Om het echt goed te doen, heb je drie breinen nodig.
![[column] Waarom preventie altijd verliest van de rekenmachine](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom preventie altijd verliest van de rekenmachine
In de wereld van pensioenfondsen regeert één cijfer: de Net Present Value (NPV). Als marketeer klinkt het misschien als een abstracte financiële formule, maar in de boardroom is het een keiharde beslissingsregel. Investeer alleen als de toekomstige opbrengsten, teruggebracht naar vandaag, hoger zijn dan de kosten. Simpel, efficiënt, rationeel. Toch?
![[column] Aura farming: de nieuwe hype waar niemand om vroeg (maar iedereen over praat)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Aura farming: de nieuwe hype waar niemand om vroeg (maar iedereen over praat)
Laatst zat ik in een hip koffietentje in Amsterdam, je kent ze wel, waar een flat white meer kost dan een half pond kaas, en ik ving een gesprek op: ‘Ja, ik doe tegenwoordig aan aura farming. Is beter voor m’n brand alignment.’ Even dacht ik dat ik een nieuwe vorm van tuinieren had gemist. Maar nee, aura farming is de nieuwste trend in marketingland.
![[column] De generatie van alles en niets](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De generatie van alles en niets
‘Generatie Slash,’ verzuchtte een 34 jarige relatie (brand creative producer) van mij laatst. ‘We krijgen cv’s vol titels waar je u tegen zegt. Kijk maar op LinkedIn: iedereen is ineens Photographer/Director/Editor/Digital Nomad/Publisher.’ En dat op basis van wat vakantiekiekjes met een Canon en wat gepruts in Photoshop. Het zelfvertrouwen van Gen Z is indrukwekkend — net als de disconnect met de werkelijkheid.
![[column] De suikerbom en de sluipmoordenaar](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De suikerbom en de sluipmoordenaar
Laatst scroll ik over LinkedIn en zie ik een post die het opvallend goed doet. Veel likes, veel instemmend commentaar. Onderwerp: de suikertaks op frisdranken. 'Prima,' zegt men, 'maak het maar duurder, dan drinken we minder.' Einde discussie, lijkt het.
![[column] All or Nothing - in de OTT natuurlijk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] All or Nothing - in de OTT natuurlijk
Laatst brieste een communicatie manager tegen me: ”Niet álles hoeft toch conceptueel te zijn?!" Ze had een punt. Maar ook weer niet.
![[column] Waarom marketing meer kunst is dan kunde](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom marketing meer kunst is dan kunde
Faust....Van gehoord, neem ik aan? De door wetenschap begeesterde dokter die een pact met de duivel sloot—zijn ziel in ruil voor het doorgronden van de schepping. Hoe meer dokter Faust weet, hoe verder hij juist van die schepping af komt te staan.
![[column] 60+: het nieuwe jong](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 60+: het nieuwe jong
De zestigplusser - vaker al zeventig, tachtigplus - staat in volle kracht voor ons.
![[column] Made in Germany](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Made in Germany
Made in (Germany) is een opmerkelijk fenomeen dat zowel een rol speelt in het land van b2b als b2c-branding. Deze aanduiding is vreemd genoeg in 1887 bedacht door de Britten…
![[column] Oranje en Groen ergernis](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Oranje en Groen ergernis
De telecomaanbieder met het groene logo staat op de stoep. Ik ben de enige stakker in de straat die zijn glasvezel niet laat aansluiten. Dat terwijl de concurrent met het oranje beeldmerk binnenkort zal vervagen tot vaal geel.
![[column] Totaalmarketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Totaalmarketing
Bestaat er naast totaalvoetbal ook zoiets als totaalmarketing? Marketing waarin elke vezel en zenuw geprikkeld wordt, waarbij alles op elkaar is afgestemd? En bestaat er zoiets als totaalbranding?

[column] De kracht van verwondering
De lente is in aantocht. Een ideaal moment om een weekendje weg te gaan om onze zuiderburen te bezoeken. Antwerpen. Dat is een plek waar alles anders is.

[column] Van fantasie tot funky biermerk: wie doet er mee?
In zijn columns deelt Peter de Boer graag zijn ervaringen, beschouwingen en praktische tips met marketeers. Dat doet hij doorgaans van langs de zijlijn, maar deze week vertelt Peter wat hij zelf momenteel in het veld doet.
- AlgemeenWeblog [column] De sterkste merken hebben...Nieuws Mysteryland lanceert duurzaam...Weblog [column] Iemand moet het zeggen: Gen...Nieuws Marketeers sceptisch over Googles...Nieuws Plaknachten houden Nederland wakkerWeblog [column] De drie breinen die elke...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 33, 2025Nieuws We moeten marketeers helpen wat AI...Nieuws Willem-Albert Bol nieuwe Country...Nieuws Marketingtransfers week 32, 2025Weblog [column] Juichen we niet te vroeg?Nieuws PostNL presteert beter dan verwacht
- BureausNieuws 'We kijken niet meer zo snel op van...Nieuws Rustige ochtenden voorbij op Radio 10Nieuws Liga en Flemming lanceren ChatDuetsNieuws Koninklijk Concertgebouworkest...Nieuws Portfolio YuneNieuws Haarlemse creatieve sector opent...
- ContentmarketingWeblog [column] De digitale begraafplaats...Nieuws Koffiedealer Douwe verrast...Weblog [column] Festivalactivaties 2025: zo...Nieuws Boest trapt af met mysterieuze...Nieuws Lexa kiest AndAgencyAmsterdam als...Nieuws Jacht op de Grand Prix Content...
- DesignNieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merk
- Food en RetailNieuws Sail-primeur: drijvend...Nieuws Jopen start crowdfundcampagne voor...Nieuws Dirk: Wij strijden óók voor...Nieuws Restaurantketen Wingstop zet voet op...Nieuws Vaseline richt zich op Gen Z met...Nieuws Winkelgedrag rond Back to School...
- MediaNieuws Margriet van der Linden leidt jury...Nieuws Podcasts nieuw wapen in...Nieuws Snapchat lanceert Europees...Nieuws Tien jaar Fullscreen x XITE op NFFNieuws IM Derk Sauer: Courantier en...Nieuws BMW Group kiest Dentsu als...
- Online MarketingWeblog [column] Marketingfacts Focus #7Nieuws Hoe Kia de EV3 lanceerde met slimme...Nieuws Festivals digitaliseren: pinnen...Nieuws Thebe en Hello 24/7 lanceren app...Nieuws Zuckerberg deelt nieuwe visie op...Nieuws Rijksoverheid lanceert social-first...
- SponsoringNieuws KPN haakt in met 'Sail together'Nieuws Viaplay start Premier...Nieuws Vitesse brengt ode aan supporters in...Nieuws Tour of Holland na 21 jaar terug met...Nieuws PSV en Coca-Cola verlengen...Nieuws Amazon verlengt sponsoring Uefa...
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Sail-primeur: drijvend... 21-08-2025
- Jopen start crowdfundcampagne voor... 19-08-2025
- Dirk: Wij strijden óók voor... 18-08-2025
- Restaurantketen Wingstop zet voet op... 11-08-2025
- Vaseline richt zich op Gen Z met... 07-08-2025
- Winkelgedrag rond Back to School... 06-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers