[Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marketing & communicatie Koninklijke Auping

[Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marketing & communicatie Koninklijke Auping
  • Food-en-retail
  • 19 aug 2016 @ 00:01
  • 15782 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenInterview

In het 91ste deel uit onze successerie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Marjan Reitsma, geboren en getogen Friezin en tien jaar werkzaam bij Koninklijke Auping als eindverantwoordelijke voor de marketing en communicatie. Auping startte net de campagne ‘Sponsor van de Rust’. Reitsma licht deze toe, gaat in op de complexe beddenmarkt en op de positionering 'Auping nights, Better days'.

1.      Stel jezelf graag voor.
Mijn naam is Marjan Reitsma, 44 jaar, geboren en getogen in de Friese hoofdstad Leeuwarden en alweer 21 jaar woonachtig in Zwolle. Inmiddels ruim 10 jaar werkzaam bij het mooie bedrijf Koninklijke Auping in Deventer, verantwoordelijk voor de Marketing Communicatie in Nederland. Elke dag weer ga ik uitgerust -ondanks dat ik geen ochtendmens ben- en met volle energie, naar het mooie Deventer om samen met enthousiaste collega’s voor Auping aan de slag te gaan. Een gevestigd oer-Hollands merk, vol ambitie en uitdagingen om elke dag weer te groeien. Mijn focus ligt op de communicatie en trade activiteiten in Nederland, variërend van pr, merk- en promotiecampagnes en sponsoractivaties.

2.    OK, Koninklijke Auping: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit ‘rust merk’ om draait?
Comfortabel en fris slapen zit in de genen van Auping; Johannes Auping kreeg als smid in 1888 de opdracht van het plaatselijke ziekenhuis in Deventer om een ventilerende bedbodem te ontwikkelen. Met behulp van een snijbodemmachine en staaldraden heeft hij de spiraalbodem bedacht die dankzij de open structuur optimaal ventileert en de perfecte ondersteuning biedt. Deze is op de dag van vandaag nog steeds de basis voor al onze bedden en boxsprings. Al onze producten zoals de matrassen, bedden en boxsprings worden in onze eigen duurzame productielocatie in Deventer geproduceerd, inmiddels dus al 128 jaar. Met passie en nieuwsgierigheid werken we elke dag weer aan het beste bed voor morgen, waarbij ons doel is energiek en uitgerust wakker worden want goede (nacht)rust is essentieel voor herstel van lichaam en geest. Zo hebben we ook een app ontwikkeld, de “Better Days app” die je helpt beter te  slapen en matrasadvies geeft op basis van je persoonlijke voorkeuren. Zo proberen we de consument te helpen in de zoektocht naar het juiste slaapcomfort.

3.     Hebben jullie voor de nieuwe campagne Koninklijke Auping  ‘Sponsor van de Rust’ samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed/slecht? Kun je iets vertellen over deze campagne?
We hebben met een breed team van bureaus deze campagne opgezet, je hebt voor een 360 graden campagne verschillende disciplines nodig. We hebben vanaf dag 1 met al onze partners om tafel gezeten om deze mooie campagne neer te zetten. En mooi om te zien is dat de bureaus onderling elkaar aanvullen, versterken maar ook challengen om tot het beste resultaat te komen. Brand New Telly voor het concept, Mindshare voor de mediastrategie, Design is Dead voor online creatie en Yoursocial voor de activatie en social media strategie en tenslotte Coebergh vanuit PR discipline. De aanleiding van de campagne was om een contentplatform te creëren voor de reeds bestaande partnerships met bijvoorbeeld Ranomi, Dafne en de KNHB, maar moest wel naadloos aansluiten bij onze positionering Auping nights, Better days. Het is dan ook geen tijdelijke campagne, maar een platform waar steeds weer nieuwe content aan toegevoegd wordt, zoals inmiddels ook Tom Dumoulin namens ons partnership met Giant-Alpecin. Het gaat ons dus om de inhoud van belang van rusten, en de verhalen van de sporters zelf. En wat wij met onze slaapexpertise nog extra kunnen doen om de prestaties te verbeteren.

4.      Is de markt van bedden en matrassen in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
Ja en nee; enerzijds is de beddenmarkt nog redelijk traditioneel met gevestigde merken en slaapspeciaalzaken, maar komen er ook nieuwe merken, retailers uit het buitenland met nieuwe concepten als “one size fits all”.

We kunnen zeggen dat we een gezonde, stabiele positie hebben; hoogste naamsbekendheid, met sterke retailers en single brand stores die nog steeds groeien. We zijn een zelfstandig familiebedrijf met groeiambitie en focussen op continuïteit voor de komende jaren. We investeren dus duidelijk in de toekomst, en kijken dan ook goed naar de nieuwe spelers, de consument die zich meer en meer online laat adviseren en inspireren. En de rol van onze winkels en online tools. Een grote opportunity voor de slaapbranche is de steeds grotere awareness van belang van goed slapen. We weten het al jaren, maar je ziet dat naast belang van bewegen en goede voeding, slapen en rust steeds meer de boventoon voert. En dus de investering waard is. En daar heb je kwalitatief goede matrassen en bedden voor nodig, aangepast op jouw persoonlijke voorkeur. En die maken wij. Want wij produceren enkel op order, hebben geen voorraad; gaan pas aan de slag als jij je bed hebt samengesteld. En kunnen snel leveren; want waarom zou je meer dan 8-10 weken op je bed moeten wachten als dat ook in 2-3 weken kan? En bevalt de matras toch niet? Dan heb je 90 dagen omruilgarantie. Of je kan eerst proefslapen in een hotel om de matras uit te proberen. Dus alles in het teken van service voor de klant.

5.      Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
De Sponsor van de Rust-campagne is een onderdeel van onze positionering Auping nights, Better days, dus elke dag weer vol energie de dag kunnen beginnen. En daar horen ook nieuwe productintroducties bij, vervolgontwikkeling in de Better Days app, delen van kennis en inspiratie via social media als Instagram en Facebook. Ik zou zeggen; hou de media in de gaten.   

6.      Nog ander nieuws over Koninklijke Auping te melden?
Genoeg; we zijn momenteel druk met de nieuwe collectie voor het najaar; van inspirerend bedtextiel tot nieuwe trendkleuren in onze bedmodellen. Daarnaast zien we de vraag stijgen vanuit B2B; hotels zien belang van goede bedden gelukkig steeds meer in (hoe raar dit ook klinkt) en weten ons inmiddels te vinden dankzij de hoge kwaliteit en kunnen voldoen aan maatgerichte vragen. Daarnaast werken we continu aan de optimalisering van ons productieproces, zo duurzaam mogelijk produceren en dit ook door te voeren in onze grondstoffen. Wist je dat jaarlijks zo’n 1,2 miljoen matrassen in de verbrandingsoven belanden? Onder andere is de uitstoot slecht voor het milieu, en ook niet nodig: wij halen de oude matrassen op bij de consument en laten ze op verantwoorde wijze recyclen tot bijvoorbeeld judomatten of deurkrukken. We streven naar een circulaire economie, en op deze wijze dragen we daar aan bij. Goed voor het milieu, en gemak voor de consument.
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 
   



    Marjan Reitsma, hoofd marketing & communicatie Koninklijke Auping

   
    Impressie Auping-portfolio


Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

 

 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken