Lancering Nederlandse jackfruitkookboek tijdens Nationale Week Zonder Vlees

Lancering Nederlandse jackfruitkookboek tijdens Nationale Week Zonder Vlees
  • Food-en-retail
  • 12 mrt 2020 @ 09:40
  • 13446 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Foodmerk Fairtrade Original en uitgeverij Good Cook presenteren een veelzijdig kookboek met culinaire vleesvervanger jackfruit in de hoofdrol. Dit is precies een jaar nadat Fairtrade Original het eerste blik jackfruit in de Nederlandse supermarkt lanceerde.

In de j.l. Kerst Allerhande van AH werd al hoog opgegegeven van het hier relatief onbekende Thaise fruit. Sindsdien is de verkoop door Fairtrade Original flink aangetrokken. Tijd dus ook voor een dedicated kookboek over jackfruit.

Met meer dan dertig uiteenlopende recepten van Jessica Lek krijg je een goed beeld van de veelzijdigheid van deze Aziatische vrucht met de bite en structuur van vlees. Zo vind je recepten voor bao buns met in hoisin gewokte jackfruit en groenten, bagels met frisse jackfruit-koolsalade en smokey jackfruit-gyros met tzatziki. Genieten van (vrucht)vlees, zonder dat je iets hoeft te missen.

100% plantaardig met de bite van vlees
Het meest bekende jackfruitgerecht is vegan pulled pork, waarbij je het varkensvlees vervangt door draadjesvlees van jackfruit. Door zijn veelzijdige eigenschappen is jackfruit inzetbaar voor de hele wereldkeuken. Het vruchtvlees heeft een vlezige structuur en neemt makkelijk smaken op, waardoor de stukjes goed te kruiden en marineren zijn. Het jackfruitkookboek bestaat uit meer dan dertig verrassende én toegankelijke snacks, lunch- en hoofdgerechten. Alle recepten in het boek zijn op z’n minst vegetarisch en gemakkelijk veganistisch te maken, zodat zoveel mogelijk mensen aan de slag kunnen met deze populaire vleesvervanger. Bovendien bevatten alle gerechten voldoende eiwitten, zodat ze binnen een volwaardig plantaardig dieet passen. 

Nationale Week Zonder Vlees 
Sinds de lancering van jackfruit in 2019, is het blik van Fairtrade Original al bijna 200.000 keer over de toonbank gegaan. Het succes van jackfruit hangt nauw samen met de huidige plantaardige trend, die nog altijd in opmars is. Steeds meer mensen kiezen ervoor om een dag in de week het vlees te laten staan. Daar speelt ook de Nationale Week Zonder Vlees op in. Dit jaarlijks landelijke initiatief van Isabel Boerdam daagt consumenten, restaurants en producenten uit om een week lang, dit jaar van 9 tot en met 15 maart, vegetarisch te eten. "Tijdens de Week Zonder Vlees proberen wij heel Nederland op een positieve en laagdrempelige manier de diverse mogelijkheden van de vegetarische keuken te laten ontdekken. Jackfruit is een perfect voorbeeld van hoe veelzijdig die vegakeuken is en op hoeveel manieren je vlees kunt vervangen", vertelt Isabel Boerdam. Dit is ook precies wat Fairtrade Original met boek beoogt: mensen inspireren en laten zien hoe makkelijk het is om een dag vlees of vis van het menu te schrappen.

Impact
Jackfruit van Fairtrade Original wordt in Thailand geproduceerd door Fairtrade boeren die deel uitmaken van de Fairtrade-gecertificeerde ‘Fairtrade Pineapple Growers Group’. De volledige groep bestaat uit 49 boeren, die voor Fairtrade Original al sinds 2007 ananas en mango verbouwen. Het verwerken en inblikken van de vrucht vindt plaats in Prachuap Khiri Khan, bij verwerker Samroiyod Corporation.  

Naast de marktprijs die Fairtrade Original voor jackfruit betaalt, ontvangen de boeren een extra Fairtrade premie van vijftien procent. De premies worden besteed aan geplande projecten, zoals onder andere het bouwen van een dam ten gunste van het leef- en landbouwgebied van de boeren of het aanplanten van mangroves die de vruchtbaarheid van de landbouwgrond verhogen. En door de toevoeging van jackfruit aan het assortiment zijn de boeren in staat hun risico’s beter te spreiden mocht er bijvoorbeeld een ananas- of mango-oogst mislukken. Ook draagt dit extra gewas bij aan de lokale biodiversiteit.

Waar te koop
Het kookboek is verkrijgbaar in de boekhandel, kookwinkel en via online verkooppunten zoals Bol.com, Bruna.nl of Kookwinkel.nl en kost 14,95 euro. Jackfruit in blik van Fairtrade Original is te koop bij Albert Heijn, Boni, Boon’s Markt, Deen Supermarkten, Dekamarkt, Dirk, Marqt, Plus, Spar en Waar- en Wereldwinkels, meldt het foodmerk. 'Je vindt het blik in het schap bij de peulvruchten voor 2,45 euro*.'
(PvWK)

* Exacte prijs kan per supermarkt variëren.

Over Fairtrade Original
'Fairtrade Original is een foodmerk met een missie: eerlijk eten en drinken bereikbaar maken voor iedereen. Met ruim 100 producten beschikbaar in de Nederlandse supermarkten werkt Fairtrade Original aan deze missie. Als eerste Fairtrade organisatie ter wereld worden sinds 1959 eerlijke handelsketens ontwikkeld en wordt nauw samengewerkt met de lokale boeren en producenten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Winst die wordt gemaakt, wordt volledig geïnvesteerd in projecten die bijdragen aan de missie. Fairtrade Original is in 2018 en 2019 uitgeroepen tot het meest inspirerende foodmerk in de Inspirerende 40, een initiatief van Synergie.'

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken