Marketeer Marjolein Mens (De Beren): 'We lanceren onze eigen dinerbox'

Marketeer Marjolein Mens (De Beren): 'We lanceren onze eigen dinerbox'
  • Food-en-retail
  • 4 sep 2020 @ 09:39
  • 16103 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Food

Ondanks corona blijft de horecaformule De Beren uitbreiden. Pas geleden opende de keten nog vestigingen in Goes en Hoogeveen. Marketingtribune in gesprek met Marjolein Mens, marketing manager De Beren, over de coronaperikelen en de marketinggevolgen ervan.

Horecaketen De Beren startte in 1984 met de opening van een restaurant op de Noordsingel in Rotterdam. Inmiddels is het concept uitgegroeid tot een keten met ruim veertig restaurants en twintig bezorgrestaurants in heel Nederland. De horecaketen verwacht dit jaar, ondanks de huidige coronasituatie,  nieuwe vestigingen te openen, waaronder in Emmen, Doetinchem en Amsterdam-Noord.

Hoe is de status bij De Beren in verband met de coronacrisis? 

‘Op dit moment goed, gelukkig! We hebben natuurlijk zware tijden gekend toen onze restaurants dicht waren, maar nagenoeg al onze vestigingen zijn gaan bezorgen en onze bezorgtak draait momenteel ontzettend goed. Ons geluk is dat wij, dankzij de kennis die wij in huis hebben met betrekking tot bezorgen, heel snel hebben kunnen schakelen en zo de schade konden beperken. We hebben uiteraard omzetverlies geleden, maar we zijn dit gat inmiddels weer aan het dichten met nieuwe restaurants die we openen (na corona alweer 3 nieuwe restaurants en 1 bezorglocatie). De omzet in onze vestigingen zit inmiddels weer nagenoeg op het niveau van voor de crisis.’

We hebben uiteraard omzetverlies geleden, maar we zijn dit gat inmiddels weer aan het dichten met nieuwe restaurants die we openen

Zijn er ingrijpende marketingbeslissingen genomen, zoals het stopzetten van campagnes? 

‘Absoluut. Voor onze bezorgtak ging alles door, maar voor onze restaurants hebben wij tijdens de lockdown alles stop moeten zetten. Ons marketingbudget is gerelateerd aan een percentage van de omzet waardoor er een flink tekort in onze begroting was ontstaan. We hebben bijna alle campagnes moeten schrappen, die logischerwijs niet door konden gaan vanwege een tekort aan budget. De inhakers voor het EK voetbal bijvoorbeeld zijn uiteraard afgeblazen. Maar ook omdat de behoeftes zijn veranderd bij zowel de ondernemers als de consument. Voor onze bezorgtak is de planning veelal hetzelfde gebleven, maar voor de restaurants hebben we nieuwe campagnes bedacht om mensen over te halen weer naar de horeca te komen. Ook hebben we voor onze grotere campagnes uitsluitend online media ingezet, omdat je die direct stop kunt zetten voor het geval er weer sprake is van een nieuwe lockdown of andere zware beperkingen.’

Is er sprake van opmerkelijke verschuiving bij klanten en waarom? 

‘We zien nog geen opmerkelijke verschuivingen, maar verwachten wel dat het voor onze gasten gebruikelijker gaat worden om te reserveren nu dit verplicht is. Normaliter zijn onze gasten meer geneigd om zonder reservering binnen te lopen. Ook zien we dat er véél meer besteld wordt en ook meer wordt besteed. Hier gaan wij op inspelen met een dinerbox die gelanceerd wordt in november, waarbij mensen zelf een restaurantervaring thuis kunnen creëren zonder daar uren voor in de keuken te staan of een bezoek aan de supermarkt te brengen. Wij geloven dat deze markt steeds groter zal worden zolang corona speelt.’

Online kan je al je campagnes direct stopzetten, maar dat geldt natuurlijk niet voor een radiocommercial of buitenreclame. Neem je het risico of blijf je alleen online adverteren? Dit zijn belangrijke afwegingen die je als marketeer moet nemen

Wat zie jij momenteel voor marketeers als de grootste uitdaging gedurende de coronacrisis? 

'Mijn inziens is het voor marketeers momenteel het moeilijkst om consumentengedrag in te schatten. Er spelen veel meer afwegingen mee waarom een consument een bepaalde keuze maakt. Vinden zij uit eten gaan bijvoorbeeld een te groot risico door wat er in de media wordt gezegd? Wil men onze vestiging in Rotterdam-Centrum niet meer bezoeken vanwege de mondkapjesplicht? Wil men niet uit eten, omdat je op 1,5 meter afstand van elkaar moet zitten? Daarnaast speelt de onzekerheid over de toekomst een grote rol: wat als er een tweede lockdown komt terwijl er een grote campagne gepland staat? Online kan je al je campagnes direct stopzetten, maar dat geldt natuurlijk niet voor een radiocommercial of buitenreclame. Neem je het risico of blijf je alleen online adverteren? Dit zijn belangrijke afwegingen die je als marketeer moet nemen.'

Hoe ziet de marketingwereld er over 5 maanden uit volgens jou? 

'Ik verwacht dat marketeers door de coronacrisis de grote voordelen van online marketing nog beter hebben kunnen zien en dat er een verschuiving zal plaatsvinden van offline naar online budget voor langere termijn. Ook hebben bedrijven door de coronacrisis de tijd kunnen nemen om hun marketingstrategie aan te scherpen en bijvoorbeeld meer tijd te steken in het doorontwikkelen in marketing automation. Ook verwacht ik dat gebruik van bijvoorbeeld streamingsdiensten veel gebruikelijker wordt. Mijn wens is dat de solidariteit die is ontstaan tussen consumenten en ondernemers behouden blijft. Geen concurrenten, maar collega’s die elkaar steunen in zware tijden. We hebben meer dan ooit gemerkt dat we elkaar nodig hebben en dat heeft de relatie alleen maar versterkt.'

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken