45% omzetstijging voor retail apps door pandemie

45% omzetstijging voor retail apps door pandemie
  • Food-en-retail
  • 3 nov 2020 @ 11:07
  • 18513 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Vers onderzoek wijst uit dat shopping apps steeds meer ingeburgerd raken. Grote merken als Amazon rapporteerden al een app-groei, met name door Covid-19. Het rapport bewijst dat ook het segment daaronder meer omzet haalt uit apps. Zo groeide de in-app-omzet binnen een jaar tijd met 45%.

Opmerkelijk is vooral de flinke stijging tijdens de eerste golf. Het aantal downloads nam met 109% toe in april en juni telde een omzet van 69%. Covid lijkt dus een katalysator voor mobiel shoppen en shopping apps.
 

Hoewel winkelen met een mobiele shopping app het afgelopen jaar al flink won aan populariteit, neemt in-app shoppen door Covid-19 nu echt een vogelvlucht. Nu consumenten door de pandemie wegblijven uit de winkelstraten, zien onafhankelijke webshops een enorme toename in het aantal downloads en orders binnen hun shopping apps.

Onderzoek van app ontwikkelaar JMango360 onder 300 onafhankelijke webshops wereldwijd laat in een jaar tijd een omzetgroei zien van maar liefst 45%. Verreweg de grootste groei werd tijdens de eerste maanden van de Covid-uitbraak genoteerd. App-downloads namen in april met 109% toe en de in-app transacties met maar liefst 88%. Grootste groei in omzet was zichtbaar in juni 2020; die maand steeg de omzet met 69%. 'Een bewijs dat mobiel winkelen verder reikt dan de dominante spelers zoals Amazon en Bol.com en nu echt de hele e-commerce sector beïnvloedt', aldus Berry de Kort, ceo van JMango360.

Pandemie beïnvloedt nu de ‘echte’ e-commerce economie
Eerder dit jaar rapporteerden grote Amerikaanse retailers, waaronder Amazon, Best Buy en Home Depot, al een enorme groei van app-downloads en in-app-transacties door de pandemie. De nieuwe cijfers van JMango360 bewijzen dat de verschuiving naar mobiel shoppen niet alleen de grote spelers, maar ook het segment daaronder treft.

'Grote spelers als Amazon en Bol.com krijgen volop aandacht, maar we vergeten weleens dat de rest van de shops samen nog steeds het grootste deel van de e-commerce markt in handen hebben. En ook zij noteren dus een flinke groei in app-gebruikers en omzet', zegt Berry de Kort. 'Vooral tijdens de eerste golf vermeden consumenten de fysieke winkels, dus veel webshops profiteerden van een hogere online omzet. Daarin zie je dat door de Ubers en Netflixen van deze wereld mobiele apps steeds meer het primaire kanaal zijn geworden.'

Op alle terreinen laat het onderzoek een flinke groei zien, behalve voor de gemiddelde orderwaarde. Volgens De Kort zat de schrik er in de eerste maanden van de pandemie goed in, waardoor webshops hun producten tegen flinke kortingen aanboden via pushberichten en de orderwaarde wat afnam.

In een competitieve en snel veranderende branche als e-commerce, blijken apps dus noodzakelijk voor verdere groei. 'Ook vóór de pandemie waren mobiele gebruikers verantwoordelijk voor het grootste deel van het verkeer naar webshops', voegt De Kort toe. 'Daarom zien we al jaren een toename in het gebruik van shopping apps, maar de stevige groei van dit jaar laat zien dat apps nu echt ingeburgerd zijn.'

Webshops doen er goed aan zich meer te focussen op hun mobiele kanaal. 'Of je nu een kleine of grote shop bent, mensen verwachten een fijne en snelle mobiele ervaring. Shops moeten mobiel daarom niet meer als ondergeschoven kindje zien, maar zich realiseren dat de mobiele ervaring bepalend is voor meer omzet. Kijk dus kritisch of je wel het volledige potentieel van mobiel benut.'

'En nu consumenten apps volledig hebben omarmd, zijn shopping apps een onmisbaar verkoopkanaal geworden. Wil je kunnen concurreren met de grote spelers en meeprofiteren van de verschuiving naar mobiel, dan kun je niet stilstaan. Anders worden klanten weggekaapt door concurrenten die wel goed inspelen op deze behoefte.'
(PvWK, beeld: Ketut Subiyanto / Pexels)

Highlights onderzoek ‘jaarstijging’ (september 2019  - september 2020)
* Totale in-app-omzet: +45%
* Totaal aantal in-app-bestellingen: +58%
* Gemiddelde bestelwaarde (AOV): -19%
* App-downloads: +22%

 

Highlights onderzoek ‘eerste golf’ (Q2 2020)
* App-downloads april: +109%
* In-app transacties april: +88%
* In-app-omzet in juni: 69%

 

Over JMango360
'Wij helpen elke webshop aan meer omzet door een perfecte mobiele ervaring. Mobiele apps zorgen voor meer interactie, een betere beleving en hogere conversies. Met onze software-as-a-service (SaaS) -oplossing kan elke shop, klein of groot, een mobiele app lanceren voor een betaalbaar maandelijks bedrag. Door naadloos te integreren met alle grote e-commerce platformen, toveren we online shops in een handomdraai om tot krachtige mobiele apps. Zo kan elke webwinkelier de komende jaren meevaren op het omzetpotentieel van mobiel.'

(bron: JM Mango)

 

Meer weten? Kijk ​​op JMango360.com



Hier de link naar het onderzoeksrapport (in Engels)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken