[column] 'Het zijn bizarre tijden'

[column] 'Het zijn bizarre tijden'
  • Food-en-retail
  • 17 jun 2020 @ 13:25
  • 13647 x gelezen
  • Link
  • Charles Borremans
    Charles Borremans

    Partner/Strategy Director Retail
    GUC Agency
  • WinkelenStrategie

Hoe vaak hebben we bovenstaand zinnetje de laatste maanden niet uitgesproken horen worden? ‘Bizar’ wijst op de verbazing over wat ons sinds 16 maart 2020 is overkomen. Drie maanden geleden hield onze minister-president z’n eerste ‘Address to the Nation’ aangaande de ook ons land treffende coronapandemie en stapten we de ons totaal onbekende wereld van de ‘intelligente lockdown’ in.

Een wereld van gesloten scholen, winkels en horeca. Van thuiswerken en sociale onthouding. Een wereld zonder vrolijk makende (sport)evenementen. Maar ook de wereld van de leeg gehamsterde supermarktschappen en ongewenste drukte op stranden en bij bouwmarkten. En de wereld van de grote stilte. Met indrukwekkende beelden van zonnige, uitgestorven straten en verstilde pleinen. Unieke beelden, die gretig werden gebruikt voor in de haast gemaakte emotionerende ‘inhaak’-televisiecommercials.

Bizarro
Navrant genoeg stamt het Nederlandse woord ‘bizar’ af van het Italiaanse woord ‘bizarro’, wat ‘vreemd’ betekent, maar ook ‘zonderling’. Navrant omdat het juist Italië is, dat door het coronavirus zo hard is getroffen en het land, dat wellicht gezien moet worden als de haard van COVID-19 in Europa. In het Spaans heeft ‘bizarro’ een geheel andere betekenis. Daar staat het woord voor ‘ridderlijk’ of ‘dapper’. Woorden, die van toepassing zijn op al die medewerkers in de zorg, die loodzware tijden hebben meegemaakt op ziekenhuisafdelingen en ic’s met doodzieke COVID-19-patiënten.

Toekomst
Hoe je de afgelopen drie maanden ook zou willen omschrijven, met ‘bizar’ omvat je die ongetwijfeld. Inmiddels lijken de omstandigheden weer te veranderen of, zo u wilt, te verbeteren. Kinderen gaan weer naar school, we pakken weer een terrasje en gaan weer – gedeeltelijk – naar kantoor. En we kijken weer vooruit. Ook vakmatig. Duik in het internet en je stuit op allerlei strategische rapporten, die ons een helder beeld van de toekomst op korte en lange termijn willen schetsen. Van McKinsey tot Deloitte: doorwrochte rapporten en presentaties, rijk voorzien van vakterminologie. Interessant, maar met regelmatig de te verwachten – obligate – toekomstscenario’s, zoals een doorzettende trend naar online shopping en e-commerce en een hernieuwde waardering voor ‘value for money’ in een toekomst, waarin we het wellicht met een kleinere portemonnee moeten doen. Ook ‘expanding omnichannel experiences’ lijken me logisch. Al is het maar doordat we niet weten van welke kanalen consumenten gebruik gaan maken om in de toekomst hun producten en diensten af te nemen. En dat ‘gezond’, ‘veilig’ en ‘lokaal’ sleutelwoorden in de komende jaren zullen zijn, is een knappe inkopper. Om tot die constateringen voor de toekomst te komen, heb je dat soort intelligente rapporten niet nodig.

Beter
Dat we na de afgelopen bizarre maanden ongewild een pas op de plaats hebben moeten maken, is duidelijk. Maar om werkelijk een volgends stap in de toekomst te kunnen maken, is het mijns inziens veel belangrijker om eerst te kijken hoe we er nú bij staan. Er dat is opmerkelijk goed! Althans als we het afgelopen maandag verschenen nieuwste boek van Peter van Mulligen mogen geloven. En waarom zouden we dat niet? Van Mulligen is hoofdeconoom bij het Centraal Bureau voor de Statistiek en een échte cijferman. In zijn boek Met ons gaat het nog altijd goed concludeert hij, dat een mogelijk sombere stemming onder de Nederlandse bevolking niet terecht is. Corona of niet. Alle cijfers wijzen op het tegendeel. Of het nou gaat over de multiculturele samenleving, ongelijkheid, woningnood of onveiligheid op straat, op alle terreinen gaat het beter met ons. Cruciaal daarbij is, dat we ons blijven focussen op economische groei. Volgens Van Mulligen is economische groei dé sleutel naar een betere wereld en een nóg beter Nederland. Zullen we daar in de komende jaren maar verder aan gaan werken?

Mooi toekomstscenario!

Charles Borremans
strateeg en mede-oprichter GUC Agency

(foto boven: Anastasia Shuraeva / Pexels)

Charles Borremans

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken