Duikvlucht dreigt voor tv-markt, maar Netflix groeit
- 5 dec 2017 @ 10:28
- Jeroen Mirck
De Nederlandse tv-markt zit op zijn piek en kan zich opmaken voor een structurele daling. Dat voorspelt Telecompaper op basis van het dalende aantal aansluitingen bij kabel- en telecombedrijven. Ondertussen groeit Netflix vrolijk door. De digitale grootmachten Facebook en WhatsApp zitten volgens de onderzoekers momenteel op hun maximum.
'De verwachte omzetdaling zal vooral komen doordat steeds meer mensen besluiten om geen tv te nemen of hun tv-abonnement op te zeggen', aldus Telecompaper-analist Kamiel Albrecht op Emerce.nl. 'De zogenaamde cord-nevers en cord cutters kijken dan tv en video via internet. Tot en met 2021 verwachten wij dat de aantallen abonnees met gemiddeld 0,9 procent per jaar dalen.'
Telecompaper becijfert dat de Nederlandse tv-markt in het tweede kwartaal van 2017 is gekrompen met 0,3% naar 7,4 miljoen aansluitingen. De groei van het aantal digitale tv-aansluitingen kon de daling bij analoge tv-aansluitingen niet compenseren.
Kabel is veruit de grootste tv-technologie met 57% van aansluitingen (-0,8%), gevolgd door DSL (19%) en glasvezel (16%). Digitenne van KPN en satelliet hebben een marktaandeel van minder dan 5%.
De omzet uit tv-diensten groeide met een miljoen euro in het tweede kwartaal naar 455 miljoen euro. Telecompaper verwacht echter een kentering: een gemiddelde jaarlijkse omzetdaling van 0,1% in de jaren tot 2021. Tot 2019 groeit de omzet nog wel. Daarna zet de daling in naar 1,78 miljard euro in 2021.
Netflix, Facebook en Snapchat
De marktpartij die het meest profiteert van de veranderende machtsverhoudingen in Netflix, zo blijkt uit andere cijfers van Telecompaper. Vier miljoen Nederlanders hebben inmiddels de Netflix-app op hun telefoon staan, een forse stijging van bijna 50%. Daarvan zijn 2,4 miljoen appgebruikers ook echt betalende klant. De rest zijn goeddeels gedeelde abonnementen op meerdere apparaten en door huisgenoten of vrienden.
Het Amerikaanse videoplatform laat met deze aantallen Nederlandse concurrenten ver achter zich: Videoland heeft 390.000 abonnees, NPO Plus volgt met 360.000 abonnees. Amazon, dat eind vorig jaar Prime Video in Nederland lanceerde, moet het vooralsnog doen met minder dan 200.000 abonnees.
Wat niet verandert, is de dominantie van Facebook en WhatsApp. Volgens Telecompaper heeft Facebook met zijn huidige 7,8 miljoen dagelijkse gebruikers wel bijna zijn maximum behaald. Dit geldt ook voor WhatsApp, dat nu 12 miljoen Nederlandse gebruikers heeft, een half miljoen meer dan vorig jaar. Die groei is vermoelijk te danken aan mensen (vaak jongeren) die voor het eerst een mobiele telefoon aanschaffen.
Opvallend is verder de stijging van Pinterest en Snapchat.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Snapchat
- digitaal
- tv
- televisie
- Digitenne
- Netflix
- telecompaper
- tv-markt
- abonnementen
- kabel
- glasvezel
- onderzoek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Telegraaf vernieuwt grondig app en website
- [onderzoek] Digitale vermoeidheid groeit onder jongeren
- DPG Media zet nieuwe standaard in programmatic met eigen PMP...
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit onderzoekt cosmeticamerken
- Boudewijn de Groot wint Lennaert Nijgh Prijs
- Digital stuwt mediabestedingen naar recordhoogte
Laatste Nieuws
- Mediaconsumptie zomer: print,... 13-06-2025
- DPG Media deelt attention score met... 13-06-2025
- Digital stuwt mediabestedingen naar... 10-06-2025
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit... 06-06-2025
- DPG Media zet nieuwe standaard in... 05-06-2025
- Telegraaf vernieuwt grondig app en... 04-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation