Duikvlucht dreigt voor tv-markt, maar Netflix groeit

Duikvlucht dreigt voor tv-markt, maar Netflix groeit
  • Media
  • 5 dec 2017 @ 10:28
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaVideoOnderzoekTelevisie

De Nederlandse tv-markt zit op zijn piek en kan zich opmaken voor een structurele daling. Dat voorspelt Telecompaper op basis van het dalende aantal aansluitingen bij kabel- en telecombedrijven. Ondertussen groeit Netflix vrolijk door. De digitale grootmachten Facebook en WhatsApp zitten volgens de onderzoekers momenteel op hun maximum.

'De verwachte omzetdaling zal vooral komen doordat steeds meer mensen besluiten om geen tv te nemen of hun tv-abonnement op te zeggen', aldus Telecompaper-analist Kamiel Albrecht op Emerce.nl. 'De zogenaamde cord-nevers en cord cutters kijken dan tv en video via internet. Tot en met 2021 verwachten wij dat de aantallen abonnees met gemiddeld 0,9 procent per jaar dalen.'

Telecompaper becijfert dat de Nederlandse tv-markt in het tweede kwartaal van 2017 is gekrompen met 0,3% naar 7,4 miljoen aansluitingen. De groei van het aantal digitale tv-aansluitingen kon de daling bij analoge tv-aansluitingen niet compenseren.

Kabel is veruit de grootste tv-technologie met 57% van aansluitingen (-0,8%), gevolgd door DSL (19%) en glasvezel (16%). Digitenne van KPN en satelliet hebben een marktaandeel van minder dan 5%.

De omzet uit tv-diensten groeide met een miljoen euro in het tweede kwartaal naar 455 miljoen euro. Telecompaper verwacht echter een kentering: een gemiddelde jaarlijkse omzetdaling van 0,1% in de jaren tot 2021. Tot 2019 groeit de omzet nog wel. Daarna zet de daling in naar 1,78 miljard euro in 2021.

Netflix, Facebook en Snapchat

De marktpartij die het meest profiteert van de veranderende machtsverhoudingen in Netflix, zo blijkt uit andere cijfers van Telecompaper. Vier miljoen Nederlanders hebben inmiddels de Netflix-app op hun telefoon staan, een forse stijging van bijna 50%. Daarvan zijn 2,4 miljoen appgebruikers ook echt betalende klant. De rest zijn goeddeels gedeelde abonnementen op meerdere apparaten en door huisgenoten of vrienden.

Het Amerikaanse videoplatform laat met deze aantallen Nederlandse concurrenten ver achter zich: Videoland heeft 390.000 abonnees, NPO Plus volgt met 360.000 abonnees. Amazon, dat eind vorig jaar Prime Video in Nederland lanceerde, moet het vooralsnog doen met minder dan 200.000 abonnees.

Wat niet verandert, is de dominantie van Facebook en WhatsApp. Volgens Telecompaper heeft Facebook met zijn huidige 7,8 miljoen dagelijkse gebruikers wel bijna zijn maximum behaald. Dit geldt ook voor WhatsApp, dat nu 12 miljoen Nederlandse gebruikers heeft, een half miljoen meer dan vorig jaar. Die groei is vermoelijk te danken aan mensen (vaak jongeren) die voor het eerst een mobiele telefoon aanschaffen. 

Opvallend is verder de stijging van Pinterest en Snapchat. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken