Bevrijdingsfestival meest gemist

  • Algemeen
  • 4 mei 2020 @ 08:35
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Onderzoek

Het afblazen van het Bevrijdingsfestival is voor jongeren het dieptepunt van de geannuleerde festivalzomer. Pinkpop en Lowlands stonden voor deze zomer nummer twee en drie op het verlanglijstje van jongeren.

Ouderen gaan de Uitmarkt in augustus het meest missen, blijkt uit de 3e editie van het tweejaarlijkse Evenementen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘Jongeren hebben het door alle regels erg moeilijk in deze tijd. Door het wegvallen van de festivals valt deze periode hen nog zwaarder. Het annuleren van het Bevrijdingsfestival wordt in het hele land het zwaarst gevoeld. Het onderzoek laat zien dat het Bevrijdingsfestival niet alleen zo populair is vanwege de gratis concerten, maar ook door de vrolijke sfeer, de mooie festivallocaties en het jonge publiek.’

Sail en Vierdaagsefeesten

Vooral ouderen hopen dat de Uitmarkt dit jaar nog door kan gaan. Sail en de Vierdaagsefeesten staan voor hen op plaats twee en drie. ‘Als de Uitmarkt niet doorgaat, krijgt de cultuursector de zoveelste klap te verduren. Voor een hoopvolle herstart van het culturele leven moet dan een alternatief worden gevonden. Wanneer alle cultuurhuizen weer open mogen, is echter nog onduidelijk, dus ook wat een geschikt moment is voor een openingsevenement.’

Meest gemiste festivals & stadsfestijnen die tot 1/9 niet doorgaan (in de gebruikelijke vorm)

Onder jongeren van 18 tot 30 jaar

1. Bevrijdingsfestival

2. Pinkpop

3. Lowlands

4. Tilburgse Kermis

5. Concert at SEA

 

Onder 55-plussers

1. Uitmarkt*

2. Sail Amsterdam

3. Vierdaagsefeesten Nijmegen

4. Tilburgse Kermis

5. Pride Amsterdam

 

*Over de invulling en datum van de Uitmarkt 2020 heeft de organisatie nog geen beslissing genomen.

Economische impact is enorm

Concert at Sea levert Zeeland jaarlijks 4 miljoen winst op De geannuleerde festivalzomer betekent niet alleen een klap voor de bezoekers en organisatoren, maar ook voor de economie. Eerdere onderzoeken tonen aan dat festivals vaak een veelvoud opleveren van het subsidiebedrag dat de overheid erin stopt. Met muziekfestival Into The Great Wide Open draait de gemeente Vlieland, met ruim 1.000 inwoners, jaarlijks 1,5 miljoen euro winst. En de provinciale economie van Zeeland plust elk jaar bijna 4 miljoen euro dankzij Concert at Sea. ‘Niet alleen voor 2020 zorgt de festivalloze zomer voor een enorme economische strop, maar door een jaar over te slaan verzwakt de reputatie van de festivals. Daardoor zullen de evenementen volgend jaar veel meer in communicatie moeten investeren om publiek te trekken. Voor botenevenement Sail betekent tien jaar afwezigheid een waardeverlies van miljoenen euro’s.’

 

Onderzoek onder 1.500 respondenten
Voor het Evenementen Merkenonderzoek 2020 zijn 1.500 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden Nederlandse evenementen onderzocht. Daarna is voor de 50 spontaan bekendste evenementen in detail navraag gedaan naar de merkkracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: spontane bekendheid, merkkracht (= geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), bezoekintentie, bezoek en groeiverwachting. Het onderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken