UWV en Groupon strijden om Slechtste Slogan 2019
- Bureaus
- 3 dec 2019 @ 12:25
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CopywritingAwardReclame
- 3 dec 2019 @ 12:25
- Jeroen Mirck
Voor het achtste jaar op rij houdt website SlechteSlogans.nl de verkiezing van de slechtste slogan. Uit de ruim driehonderd inzendingen van dit jaar heeft een jury de tien slechtste slogans genomineerd. Het publiek kan nog een week stemmen.
Via Sloganverkiezing.nl bepaalt het publiek welk bedrijf de titel Slechtste Slogan van 2019 verdient. De verkiezing loopt van 3 december tot 8 december.
De tien genomineerde slechtste slogans van 2019 zijn (in willekeurige volgorde):
Opvallend dit jaar is de variatie in de lijst met genomineerden: niet alleen kleine ondernemers zoals een tandarts of kaasboer maken kans op de titel, maar ook grote organisaties zoals UWV en De Bibliotheek. De landelijke spreiding is bovendien groot: de leuzen zijn gevonden van het uiterste zuiden tot het uiterste noorden van het land.
Ook de soorten slogans zijn gevarieerd. Natuurlijk komt rijm voor; doorgaans de meest populaire vorm van slagzinnen ('Uit onze handen uw tanden'). Soms gaan ondernemers daar creatief mee om, zoals rijschool Rayactie met 'Je rijbewijs hale, doe je bij die kale'. Daarnaast is er de veelgebruikte combinatie Nederlands-Engels ('Geen geëikel recycle'), woordgrappen ('Nogal fidus'), nieuwe woorden ('Verbieb jezelf', 'Zinhoud', 'Jeselfie'), en inmiddels clichématige combinaties, zoals de al veel vaker gemaakte grap 'Worst/kaas-scenario'. Ook dubieuze leuzen zijn genomineerd die elk op hun manier vraagtekens oproepen: 'Op één na de beste' (bezorgdienst) en 'Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin' (visrestaurant).
Slechte slogans door de jaren heen
Eerdere jaren wonnen 'We doen wel vrouwen maar knippen ze niet' (Barbier Rogier in Laren), 'Van kop tot kont, worst in de mond' (Worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill), 'Zit je haircut' (kapperszaak Local Heroes in Utrecht), 'Iedere paal gaat erin' (heibedrijf Steenman in Oosterblokker), 'Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord' (aannemer Leon Braak in Velsen Noord), 'It’s De Cock that makes de man' (Jan de Cock mode in Tilburg) en 'The worst musical ever' (Hema de musical).
De bron van slechte slogans lijkt onuitputtelijk. In de acht jaar dat platform Slechte Slogans bestaat, zijn er ruim tweeduizend slogans ingestuurd. Via mail en sociale media zenden mensen massaal slogans in die zij in het dagelijks leven tegenkomen op vrachtwagens en bestelbusjes, reclameborden, verpakkingen, affiches en in advertenties. Elke werkdag verschijnt er een nieuwe inzending op de site Slechteslogans.nl.
Een bloemlezing van de meest opvallende slogans is gepubliceerd in het boek 'Ik verf tot ik sterf'. Initiatiefnemers Tefke van Dijk en Christine Liebrecht laten zien dat er allerlei slogancategorieën zijn. Liebrecht: 'Veel slogans bevatten foute woordgrappen. Zo bestaan er meer dan tien slogans met een variant op hout, zoals 'Vertrhout in hout' of 'Het hout nooit op'. Ondernemers schuwen ook niet om te spelen met de Engelse taal. Denk aan slogans als 'Onze slagers laten u niet in de steak' of 'Nice to frite you'. Daarnaast zien we veel slogans voorbijkomen met een bedenkelijk Sinterklaasgedichten-niveau: niet te ingewikkeld en gemakkelijk te onthouden.'
Dagelijkse glimlach
Voor veel bezoekers van de website en lezers van het boek zorgen de slogans niet zozeer voor ergernis, maar vooral voor een dagelijkse glimlach. Regelmatig laten mensen weten de ingezonden slogans helemaal niet zo slecht te vinden.
'Ons initiatief is ook niet als opgeheven vingertje bedoeld wat goed of fout is', zegt Van Dijk. 'We willen mensen laten inzien hoe gevarieerd je met taal kunt omgaan en hoe dicht een goede en een foute leus bij elkaar liggen. In ons boek gaan we hier ook dieper op in. Zo vertellen diverse wetenschappers hoe de verschillende taalaspecten in slogans werken. Naast heel veel slogans bevat het boek bovendien interviews met onze juryleden en eerdere winnaars van de sloganverkiezing. Die hebben ook stuk voor stuk een goed verhaal.'
Tot 8 december 2019 kunnen mensen via de website Sloganverkiezing.nl stemmen op de slechtste slogans van dit jaar. Zij kunnen er maximaal drie selecteren. Op maandag 9 december wordt bekend welke slogan de meeste stemmen heeft gekregen en dit jaar de befaamde Blauwe Tegel in ontvangst mag nemen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers