UWV en Groupon strijden om Slechtste Slogan 2019

UWV en Groupon strijden om Slechtste Slogan 2019
  • Bureaus
  • 3 dec 2019 @ 12:25
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CopywritingAwardReclame

Voor het achtste jaar op rij houdt website SlechteSlogans.nl de verkiezing van de slechtste slogan. Uit de ruim driehonderd inzendingen van dit jaar heeft een jury de tien slechtste slogans genomineerd. Het publiek kan nog een week stemmen.

Via Sloganverkiezing.nl bepaalt het publiek welk bedrijf de titel Slechtste Slogan van 2019 verdient. De verkiezing loopt van 3 december tot 8 december.

De tien genomineerde slechtste slogans van 2019 zijn (in willekeurige volgorde):

  1. Geen geëikel recycle – P. van der Veldt transporten (Amsterdam, Noord-Holland)
  2. Je rijbewijs hale, doe je bij die kale – Rijschool Rayactie (Vlodrop, Limburg)
  3. Keuzestress? Wij helpen je graag met een worst kaas scenario – Kaashuis Tromp (Maasstraat, Amsterdam, Noord-Holland)
  4. Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin – vismarkt en visbar Zilte Zeemeermin (Arnhem, Gelderland)
  5. Op één na de beste! – Lobatrans bezorgdienst (Rotterdam-Albrandswaard, Zuid-Holland)
  6. Shop en kom tot jeselfie – Groupon (Landelijk)
  7. Uit onze handen uw tanden – Steven de Vries Tandtechniek (Joure, Friesland)
  8. Verbieb jezelf! – de Bibliotheek (Landelijk)
  9. Werken met zinhoud – UWV (Landelijk)
  10. Wij verkopen uw huis. Nogal fidus. – Fidus makelaardij (Maastricht, Limburg)

Opvallend dit jaar is de variatie in de lijst met genomineerden: niet alleen kleine ondernemers zoals een tandarts of kaasboer maken kans op de titel, maar ook grote organisaties zoals UWV en De Bibliotheek. De landelijke spreiding is bovendien groot: de leuzen zijn gevonden van het uiterste zuiden tot het uiterste noorden van het land.

Ook de soorten slogans zijn gevarieerd. Natuurlijk komt rijm voor; doorgaans de meest populaire vorm van slagzinnen ('Uit onze handen uw tanden'). Soms gaan ondernemers daar creatief mee om, zoals rijschool Rayactie met 'Je rijbewijs hale, doe je bij die kale'. Daarnaast is er de veelgebruikte combinatie Nederlands-Engels ('Geen geëikel recycle'), woordgrappen ('Nogal fidus'), nieuwe woorden ('Verbieb jezelf', 'Zinhoud', 'Jeselfie'), en inmiddels clichématige combinaties, zoals de al veel vaker gemaakte grap 'Worst/kaas-scenario'. Ook dubieuze leuzen zijn genomineerd die elk op hun manier vraagtekens oproepen: 'Op één na de beste' (bezorgdienst) en 'Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin' (visrestaurant).

Slechte slogans door de jaren heen

Eerdere jaren wonnen 'We doen wel vrouwen maar knippen ze niet' (Barbier Rogier in Laren), 'Van kop tot kont, worst in de mond' (Worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill), 'Zit je haircut' (kapperszaak Local Heroes in Utrecht), 'Iedere paal gaat erin' (heibedrijf Steenman in Oosterblokker), 'Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord' (aannemer Leon Braak in Velsen Noord), 'It’s De Cock that makes de man' (Jan de Cock mode in Tilburg) en 'The worst musical ever' (Hema de musical).

De bron van slechte slogans lijkt onuitputtelijk. In de acht jaar dat platform Slechte Slogans bestaat, zijn er ruim tweeduizend slogans ingestuurd. Via mail en sociale media zenden mensen massaal slogans in die zij in het dagelijks leven tegenkomen op vrachtwagens en bestelbusjes, reclameborden, verpakkingen, affiches en in advertenties. Elke werkdag verschijnt er een nieuwe inzending op de site Slechteslogans.nl.

Een bloemlezing van de meest opvallende slogans is gepubliceerd in het boek 'Ik verf tot ik sterf'. Initiatiefnemers Tefke van Dijk en Christine Liebrecht laten zien dat er allerlei slogancategorieën zijn. Liebrecht: 'Veel slogans bevatten foute woordgrappen. Zo bestaan er meer dan tien slogans met een variant op hout, zoals 'Vertrhout in hout' of 'Het hout nooit op'. Ondernemers schuwen ook niet om te spelen met de Engelse taal. Denk aan slogans als 'Onze slagers laten u niet in de steak' of 'Nice to frite you'. Daarnaast zien we veel slogans voorbijkomen met een bedenkelijk Sinterklaasgedichten-niveau: niet te ingewikkeld en gemakkelijk te onthouden.'

Dagelijkse glimlach

Voor veel bezoekers van de website en lezers van het boek zorgen de slogans niet zozeer voor ergernis, maar vooral voor een dagelijkse glimlach. Regelmatig laten mensen weten de ingezonden slogans helemaal niet zo slecht te vinden.

'Ons initiatief is ook niet als opgeheven vingertje bedoeld wat goed of fout is', zegt Van Dijk. 'We willen mensen laten inzien hoe gevarieerd je met taal kunt omgaan en hoe dicht een goede en een foute leus bij elkaar liggen. In ons boek gaan we hier ook dieper op in. Zo vertellen diverse wetenschappers hoe de verschillende taalaspecten in slogans werken. Naast heel veel slogans bevat het boek bovendien interviews met onze juryleden en eerdere winnaars van de sloganverkiezing. Die hebben ook stuk voor stuk een goed verhaal.'

Tot 8 december 2019 kunnen mensen via de website Sloganverkiezing.nl stemmen op de slechtste slogans van dit jaar. Zij kunnen er maximaal drie selecteren. Op maandag 9 december wordt bekend welke slogan de meeste stemmen heeft gekregen en dit jaar de befaamde Blauwe Tegel in ontvangst mag nemen.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken