[Ondernemer van de week] Linda Hartman en Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

[Ondernemer van de week] Linda Hartman en Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw
  • Food-en-retail
  • 7 nov 2014 @ 00:01
  • 20730 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebInnovatieFood

In het 40ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Linda Hartman en Brigitte van der Loo, twee van de oprichters van Koffiejuffrouw. Via deze dames kun je je abonneren op vers gebrande bonen. Ook verkopen ze bonenmalers en alle andere benodigdheden om lekkere filterkoffie te zetten. Als iemand een mooie espressomachine wil, is dat ook mogelijk. Dat gaat via een advies op maat. Dankzij de Koffiejuffrouw hoef je niet meer na te denken over heerlijke koffie in huis.

1. Stel jezelf graag voor en vertel wat je binnen Koffiejuffrouw doet.
'Wij zijn Linda Hartman en Brigitte van der Loo, twee van de oprichters van Koffiejuffrouw. Koffiejuffrouw bezorgt iedere maand vers gebrande koffiebonen bij de consument thuis middels een abonnement. Samen met onze partners Henk-Jan van Hees en Pieter Boer kunnen we uren koffiedrinken en praten dan over reizen, nieuwe hippe koffietentjes en nu dus ook over Koffiejuffrouw. En natuurlijk over hoe we de taken verdelen in het bedrijf. Linda is verantwoordelijk voor de look&feel van alles wat Koffiejuffrouw naar buiten brengt. Verpakkingen, gebruik logo -we werken veel met stempels-, hoe we ons presenteren qua aankleding als we bijvoorbeeld eens op een markt staan; het moet allemaal precies kloppen. Brigitte houdt zich bezig met de communicatie en PR van Koffiejuffrouw en schrijft alle teksten. Henk-Jan droomt vooral over koffie en de mogelijkheden van het bedrijf en is verantwoordelijk voor de financiën en de bedrijfsvoering. Wij noemen hem onze Beancounter. Pieter ten slotte is onze barista, hij weet alles van koffie en is als oud-fotograaf ook verantwoordelijk voor de beeldtaal. Hij sleept iedereen mee in zijn passie over koffie en koffiebonen, hij is onze Beanking.'

2. OK, de Koffiejuffrouw -case. Kun je ingaan op de positionering van het merk Koffiejuffrouw , waar jullie nu staan en deze bijbehorende campagne, wat is daarvan het doel?
'Koffiejuffrouw levert iedere maand een selectie verse koffiebonen aan onze abonnees. We werken alleen samen met kleinschalige koffiebranders in Nederland die het echte ambacht nog verstaan, en kiezen -door veel te proeven- de beste bonen voor die maand uit. Onze koffiefans leren daardoor steeds andere smaken ontdekken en kunnen zo een eigen voorkeur ontwikkelen. Want er valt nogal wat te ontdekken in koffie. Wij leveren alleen 100% Arabica, single origin koffiebonen, die altijd vlak voor verzenddatum worden gebrand. Die geur is echt onvergetelijk. Postbodes worden er ook blij van als ze het bezorgen bij de abonnees! De abonnees ontvangen 2 pakken koffiebonen van 250 gram die verpakt zijn in de originele verpakking van de koffiebrander. Dat doen we om de versheid van de koffiebonen te garanderen en het staat ook mooi op het aanrecht, zo’n stoere koffieverpakking van een ambachtelijke brander. Behalve het abonnement kun je via onze website, in onze Koffieshop, een topselectie bonenmalers en alle benodigdheden aanschaffen om lekkere filterkoffie te zetten. Als iemand een mooie espressomachine wil, is dat ook mogelijk. Dat gaat via een advies op maat.'

3. Werkt de Koffiejuffrouw met bureaus?
'Wij hebben de meeste expertise in huis. Conceptdenker, visionair, tekstschrijver, fotograaf, marketeer, social media expert, creatief: we denken en voeren alles zelf uit. Alleen voor de corporate identity en bouw van de website hebben we externe professionals ingezet.'

4. Is de koffie-markt in Nederland een ingewikkelde? Wat is de grootste uitdaging?
'De koffiemarkt in Nederland is behoorlijk in beweging. Nadat Douwe Egberts de koffiesmaak van Nederland in de vorige eeuw heeft bepaald, volgt Nederland nu de internationale trend van ambachtelijke koffie, van hoge kwaliteit. Het is een trend die al langer zichtbaar is bij bijvoorbeeld brood of groenten en vlees. De kritische consument stopt niet zo maar wat in zijn mond en wil er graag alles over weten: waar komt het vandaan, wie is de producent en is het een eerlijk product? Bij koffie toont hij of zij belangstelling voor de –nieuwe- zetmethodes en het verhaal achter de boon.
In professionele koffiekringen wordt over de ‘derde golf’ gesproken. Waarbij de eerste golf eigenlijk staat voor koffie als warme drank, zoals het al heel lang werd gedronken: uit pruttelende potten op warmhoudplaatjes, zowel in cafés als bij oma thuis. Daarna brak het Amsterdamse Coffee Company de koffiemarkt open en bracht het Amerikaanse model in Nederland zoals vakantiegangers het van Starbucks kenden, met onder andere zoete smaakjes en verschillende soorten melk om uit te kiezen. Koffie werd iets bijzonders. Dat was golf twee. En nu deint koffiedrinkend Nederland zo zoetjes aan mee op de derde golf via kleinschalige koffiezaakjes, voornamelijk in de grote stad. Met barista’s als aantrekkelijk bebaarde halfgoden die ernstig en liefdevol het zwarte goud brouwen alsof het een wetenschap betreft. Nieuw is daarbij dat veel van die tentjes hun eigen koffiebonen branden. Ze houden alles in eigen hand, van boon tot kop. Een geweldige ontwikkeling, wat Koffiejuffrouw betreft.
Bij die derde golf hoort namelijk ook de revival van filterkoffie, tot grote vreugde van Koffiejuffrouw. Met filterkoffie komen alle nuances van de koffieboon naar boven en het past heel goed bij de huidige mindfulness-trend: dit is slow coffee en daar neem je de tijd voor. Maar of je nou filterkoffie, espresso of een afgeleide daarvan als cappuccino drinkt, het begint met de beste koffiebonen. Een goede bonenmaler is dan wel een handige aanschaf, maar verder heb je niet veel nodig.'

5. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
'We blijven nieuwe koffiebranders en bijzondere bonen ontdekken. We leren zelf steeds meer, en dat enthousiasme delen we graag met onze abonnees. Sinds kort richten we ons ook op het midden- en kleinbedrijf. Koffie is tenslotte het smeermiddel op de werkvloer. En hoe leuk is dat: Koffiejuffrouw terug op kantoor! We leveren koffiebonen in abonnementsvorm, met de accessoires die horen bij fantastische koffie voor een grotere groep mensen. Denk aan een goede bonenmaler en een makkelijk te hanteren filter- of espressomachine. Er zijn veel mogelijkheden en door het abonnement hoeven ze er niet meer over na te denken.'

6. Nog ander nieuws over de Koffiejuffrouw te melden?
'Koffiejuffrouw is een klein jaar bezig en deze maand zijn we een hot item in de pers. We staan op nummer 59 in de top100 van de favorieten van de redactie van Elle Eten, de culinaire glossy Delicious schrijft over ons, vorige week stonden we prominent in Het Parool... Leuk om te zien dat ons concept aanslaat.'

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder.

Meer info:
www.koffiejuffrouw.nl
www.facebook.com/koffiejuffrouw
Twitter: @koffiejuffrouw1


tekst: Peter van Woensel Kooy



Linda Hartman en Brigitte van der Loo, twee van de oprichters van Koffiejuffrouw

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken