[marketeer 139] Jasmijn Rijcken over Rijcken&co en marketingschip Eureka

[marketeer 139] Jasmijn Rijcken over Rijcken&co en marketingschip Eureka
  • Food-en-retail
  • 21 feb 2020 @ 08:28
  • 12793 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • StrategieMarketing

Met deze week Jasmijn Rijcken, gek van merken en na de introductie van VanMoof fietsen consultant met een eigen schip voor marketingadvies: de Eureka. 'De kracht van een merk blijft me verbazen. Kietelen tot hij lacht, vouwen tot hij vliegt, prikkelen tot hij plakt. Ik doe niets liever.'

Stel jezelf graag even voor, wat heb je met marketing?
'Ik vind niets lekkerder dan merken maken, merken waar mensen echt van gaan kwijlen, van gaan houden. Nieuwe merken creëren of ingeslapen merken wakker schudden; allemaal fijn. Ik vind het mooi om iemands comfort zone een tikje heen en weer te schudden. En dat dat dan een enorm succes brengt. Je moet een risico durven nemen om je te onderscheiden als een zonnig eilandje in de oceaan van de grijze merken. Soms werkt het gelijk, soms heeft het wat tijd nodig. Maar als het werkt gaat het door het dak. Ik hou van verleiden, dingen anders doen, creatief en logisch nadenken. Marketing is magic. Als brand-marketeer voel ik mij soms een elfje met een toverstokje. Als je ermee zwaait staan ze ineens voor je in de rij. Vinden ze je ontwerp plots mooi terwijl ze het eerst lelijk vonden. Tatoeëren ze je logo op hun arm. Dat soort dingen. De kracht van een merk blijft me verbazen. Kietelen tot hij lacht, vouwen tot hij vliegt, prikkelen tot hij plakt. Ik doe niets liever. Een sterk merk maken is gewoon het mooiste wat er is.'

Kun je je pad beschrijven vanaf opleiding via VanMoof naar wat je nu bent en doet?
'Ik studeerde in Amsterdam, New Delhi, Philadelphia, slaagde overal cum laude maar ondervond dat dingen anders gaan dan de boeken je vertellen, zeker als je geen budget hebt. In Philadelphia bouwde ik mijn eerste merk, in opdracht van een investeerder. Met minimale middelen. Het leerde mij anders te denken. Al snel werden we verkozen tot “hottest urban fashion brand of the USA”, hadden we 80 miljoen omzet en werden we door kids wereldwijd aanbeden. Ik was 25 en ineens had ik ruim 150 man personeel. Dat was wel even schakelen.

Terug in Nederland vroegen de broers Carlier mij om een fiets in de markt te zetten; Lanceren, positioneren, distributienetwerk opzetten en wereldwijde tractie – met €5000 budget. Ik ging helemaal los. Kijken of mijn marketingstijl ook in deze markt zou werken. VanMoof was geboren. Binnen twee jaar werd de fiets verkocht in 28 landen. Van de ruim 80 verkooppunten had ik alleen de eerste acht benaderd. De rest kwam aankloppen.

Ik verliet VanMoof om Rijcken&Co op te richten en zo mijn marketinglusten veel breder in te zetten. Ik geef nu regelmatig “De Grote Inspiratie Show; Branding like a firestarter”. Daarnaast werk ik on-demand aan branding trajecten. Met mijn collectief van professionals kan ik ook in de uitvoering voorzien. Tot slot hou ik marketing spreekuur op marketingboot Eureka, want marketing problemen, daar moet je niet mee blijven rondlopen.'

Hoe kwam je op het idee van marketingschip Eureka? En hoe gaat het sinds de lancering, de 'te water lating'?
'Ik merkte dat er een behoefte aan een marketing spreekuur bestond toen een klant mij vroeg of hij na afloop van ons project nog eens langs kon komen om een nieuwe strategie te polsen. Inmiddels komen er regelmatig CMO’s of start-uppers inspiratie opdoen of dillema’s uitpluizen. Soms ben je blijkbaar zo ondergedompeld in je bedrijf dat het helpt om even met de neus in de wind te focussen. Samen met iemand die er niet middenin zit. Samen hakken we knopen en zien we het licht. Marketing schip Eureka bleek de ideale locatie. Je bent in Amsterdam maar door het weidse zicht kan de blik op oneindig. Iedereen mag languit op de sofa. Ze zijn vaak strak in pak, maar de schoentjes gaan uit. Ha! Vol frisse energie knallen ze dan terug naar de dagelijkse routine. En soms, héél soms, gaan ze zelfs letterlijk verfrist naar huis. Dan zijn ze even in het water gesprongen. Het zwemwater is van uitstekende kwaliteit.'

Hoe wordt het merk met marketing ondersteund? Wie zijn je klanten?
'Marketing voor Rijcken&Co is niet anders dan marketing voor mijn klanten. Ik focus op mijn fans. Oftewel, pull-marketing; vooral niks verkopen. Oh en ik haat saaiheid en voorspelbaarheid. Dus dat probeer ik te alle tijden te voorkomen. Zo gebruik ik graag woorden die niet bestaan. Ook verander ik mijn slogan bij iedere email die ik stuur. Ze zeggen dat een slogan altijd het zelfde moet zijn. Maar stiekem zijn er in marketing toch eigenlijk helemaal geen regels?  Mijn klanten zijn heel uiteenlopend. Van huishoudnamen als Nationale-Nederlanden en NRC-media tot lifestyle merken als Ti Sento-Milano en Tumble ’n Dry. Ook niet te voorpellen dus.'

Wat zijn de plannen voor 2020?
'Mijn missie is om zo veel mogelijk mensen verfrissende manieren van marketing & branding te laten ervaren. Mensen inspireren de wereld te veroveren met lef en slimmigheden. Ik zou heel graag mezelf als relatiegeschenk in de markt zetten volgend jaar. Ik erger me altijd suf aan sufheid rond kerst. Geef eens een Grote Inspiratie Show cadeau. Daar heeft je klant iets aan én het blijft hangen, en jij dan dus ook.  En ik bereik weer meer marketeers. Win-win-win. Zo krijgen we in marketingland meer leven in de brouwerij. Mijn droom? Méér succesvolle ondernemers maar ook: een avontuurlijker vakgebied.'

Welke merken hebben nog meer je aandacht en hoe ben je daarbij betrokken?
'Op dit moment ondersteunen we een groot boomplant project: 1 miljoen inwoners van de provincie Overijssel motiveren om 1 miljoen bomen te planten. We kozen als target de “probleem-ontkenner”. Als het lukt hém te bewegen, lukt alles. Dus praten we niet over het milieu, wereldbelang en de toekomst maar over het bos, eigenbelang en het nu. Bijvoorbeeld:  “Groot nieuws: we gaan verhuizen. Naar het bos. Heel Goirle ligt straks #inhetbos.” dat soort dingen. Daarnaast helpen we momenteel scale-up Neolea te verlifestylen, drukkerij Flyeralarm om hun marketingclub te boosten en doen we een herpositionering voor het liefste taxi bedrijf van Amsterdam “Taxi Electric”. Oh en pas gingen we naar de Jaarbeurs voor een bank-sessie op locatie. Niet iedereen wil het water in.'

Als je een advies hebt voor de Nederlandse marketeer, wat zou je haar of hem onder de neus willen wrijven?
'Zorg dat al je merkfacetten -er zijn er duízenden!- exact dezelfde messcherpe boodschap uitstralen. Liefst zonder woorden. En dan pas mag het grote verspreiden & verleiden beginnen: kan via adverteren, maar er zijn nog zó veel andere manieren. Verzin ze maar en kruip eens wat vaker onder een hek door.'   

Na ons de zondvloed?
'Nee joh, Peter, niks geen zondvloed. Na ons de zon. Niets dan de zon.'    

Nog ander nieuws vanaf de Eureka dat je wilt delen?
'Ik zet steeds vaker onze cases op mijn persoonlijke linkedIn. Ik zou het tof vinden als mensen die volgen en hun ongezouten mening geven. Kunnen we van elkaar leren.'

tekst: Peter van Woensel Kooy 
Voor de 138 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.

Meer info over Rijcken&Co en marketingschip Eureka, ziehier: www.rijcken.co  


Jasmijn Rijcken
(foto Walter Kallenbach / Speakers Academy; foto boven: Eva Broekema)



Jasmijn in actie tijdens congres in De Fabrique


Beeldimpressie van marketingschip de Eureka

Eerdere hoogvliegers uit deze serie
138. [interview Marketeer 138] Felice Uiterwijk van Fairtrade Original over jackfruit
137. [interview Marketeer 137] Mark de Lange, ceo en founder van Ace & Tate
136. [interview Marketeer 136] Milo Borghans - Blyck Leckerneyen
135. [interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales
134. [interview Marketeer 134] Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces
133. [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

 

 

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken