Maaltijd- en boodschapbezorging grote winnaars van coronacrisis

Maaltijd- en boodschapbezorging grote winnaars van coronacrisis
  • Food-en-retail
  • 12 jan 2021 @ 15:19
  • 17291 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • DistributieFoodOnderzoek

Maaltijddelivery en boodschappenbezorging zijn twee grote winnaars van de coronacrisis. In 2020 groeide de totale deliverymarkt met 43,1% ten opzichte van 2019. Dat meldt FSIN.

Deze trend werd en wordt op dit platform al geruime tijd gesignaleerd en gevolgd in dossier [Boxtoernooi], hier gratis te raadplegen. Inmiddels zijn de deliveryspelers samen goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken, meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

De bezorging van maaltijden door foodservice groeide naar schatting van het FSIN met maar liefst 37% naar ruim €2,7 miljard in 2020. Zonder corona zou de omzetgroei van maaltijdbezorging in 2020 naar schatting rond de 14% zijn geweest. In 2020 was maaltijdbezorging vanwege de coronacrisis goed voor bijna 23% van de totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken.*


Retail bezorgt helft meer
Nog harder dan maaltijddelivery groeide boodschappenbezorging. In 2020 nam de bezorging van boodschappen door foodretail (supermarkten en speciaalzaken) toe met naar schatting ruim 49% naar bijna €2,7 miljard. Dat is ruim €600 miljoen meer dan oorspronkelijk ingeschat, waarmee het marktaandeel van totaal delivery vanuit foodretail (inclusief wijnbezorging, taart, versboxen et cetera) nu op 6,1% ligt.

'Corona heeft gefungeerd als aanjager. Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen', aldus Inga Blokker, directeur van The Food Research Company, het onderzoeksbureau van het FSIN. Blokker: “Mensen die normaal nooit bestellen, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen.'

Meer doordeweeks
Niet alleen kozen meer consumenten voor bezorgen, ook nam de bestelfrequentie per klant toe. Consumenten bestellen niet alleen meer op zondagavond een maaltijd, maar ook vaker op doordeweekse dagen. Uit de onlangs gepubliceerde Foodshopper Monitor, een jaarlijks consumentenonderzoek door het FSIN, blijkt dat vooral jongere generaties steeds vaker kiezen voor een bezorgmaaltijd als ze geen zin hebben om te koken. Voor millennials en Generatie Z is een maaltijd laten bezorgen het meestgenoemde alternatief wanneer ze geen zin hebben om te koken. In 2018 was dat ‘ik kook alsnog’. 

Volgens Blokker is de klok wat betreft de groei van de deliverymarkt 'een paar jaar vooruitgezet.' Zie ook bovenstaande FSIN-grafiek. Bezorgketens openden dit jaar meer nieuwe vestigingen en ketens die nog niet of weinig bezorgden, schakelden versneld over. De variatie in het aanbod nam daardoor toe.

Groei is structureel
De groei die nu versneld is ingezet, verdwijnt niet zomaar als de coronamaatregelen voorbij zijn, meent Blokker. 'Ook mensen die eerder nooit eten of boodschappen bestellen, zullen dat na corona zo nu en dan blijven doen. Bovendien is er een grote groep jonge mensen die regelmatig geen zin heeft om te koken, waarvan we in ons consumentenonderzoek zien dat maaltijdbezorging voor hen op zo’n moment de meest natuurlijke optie is. Méér dan een kant-en-klaarmaaltijd van de supermarkt, bijvoorbeeld. Dat belooft ook voor de toekomst groei voor de bezorgmarkt. Hoewel de deliveryomzet in 2021 zeker niet zo’n vlucht zal nemen als in 2020, staan voor wat fooddelivery betreft de seinen voor toekomstige groei op groen.'

(PvWK, foto: Norma Mortenson / Pexels)

* De exacte marktcijfers worden eind januari bekend, waardoor dit percentage nog licht kan afwijken.

 

Over FSIN
'Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) is een begrip in de foodbranche. De vereniging onderzoekt al sinds 2003 trends en ontwikkelingen in buitenshuisconsumptie en kan zo een nauwgezet beeld geven van trends, toekomstige ontwikkelingen en consumentengedrag. FSIN gaf als eerste aandacht aan de grensvervaging tussen horeca en retail (in vaktermen ‘blurring’ genoemd) en is zowel de eerste als enige Nederlandse partij die de totaalmarkt van food-delivery in kaart brengt.'

(bron: FSIN)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken