Nizar Ben Messaoud van Calvé en Hellmann's: 'Als marketeers kunnen wij consumenten helpen om voor duurzame producten te kiezen'

Nizar Ben Messaoud van Calvé en Hellmann's: 'Als marketeers kunnen wij consumenten helpen om voor duurzame producten te kiezen'
  • Food-en-retail
  • 26 aug 2022 @ 08:00
  • 28781 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • FoodMarketingInterview

Nizar Ben Messaoud is Brand Manager Dressings bij Unilever en verantwoordelijk voor de merken Calvé en Hellmann’s in Nederland. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.

VRIJE TIJD
In mijn vrije tijd ga ik graag op roadtrip met de motor, surf ik vaak of vind je me boven op een berg tijdens een meerdaagse hike.

BRAND?
De meeste mensen begrijpen niet wat een brand manager doet. Als brand manager ben je niet alleen bezig met commercials. Je bent verantwoordelijk voor de gehele strategie en business omtrent jouw merk.

TROTS
Ik ben trots op de campagnes die we dit jaar hebben neergezet voor Calvé en Hellmann’s. De lancering van de Calvé Extra Knoflooksaus heeft letterlijk grote hoogtes bereikt en is een succes in de markt. Grappig feitje: tijdens de afdaling is onze Kapsalon met Calvé Extra Knoflooksaus geland in een hele hoge boom. We moesten een professioneel bomenklimmer inhuren om de Kapsalon, met de USB-stick waar alle video’s op stonden, uit de boom te vissen.
Verder hebben we dit jaar Hellmann’s opnieuw gepositioneerd met een campagne om het mayonaisemerk uit te laten groeien naar het meest geliefde merk van Nederland. Fijn om te zien dat de campagne effect sorteert en meer consumenten Hellmann’s proberen.

QR-CODE
Ik vond de commercial van cryptocurrencyplatform Coinbase tijdens de Superbowl mega interessant: een simpele QR-code die beweegt over een zwart vlak op het scherm. Hoe dit bedrijf met een minimaal productiebudget, zonder de gebruikelijke celebrity’s en gelikte storylines, zoveel engagement en impact heeft kunnen maken vind ik erg knap. Het aantal downloads van de app is explosief gestegen, net als het aantal bezoekers van de website. Het inspireert mij om mezelf uit te dagen of ik wel genoeg out of the box denk in mijn dagelijkse werkzaamheden.



ERGERNIS
De commercial van Strato! Lig je lekker ontspannen op de bank en dan wordt er opeens keiharde hardcore opgezet tijdens de commercial break. Ik betwijfel of ik als consument hiermee een positieve associatie bouw met de webhoster.

SIMPEL
Goede marketing is simpel en relevant voor de doelgroep die je probeert te bereiken. In een tijd waarin we worden overladen met advertenties, is simplicity key voor effectieve marketing. Onze aandachtspanne wordt steeds korter en marketeers moeten daardoor steeds betere keuzes maken over wat we willen laten zien. Goede marketing begint bij het beantwoorden van een behoefte naar een product of een service. Het is moeilijk om een product te marketen waar geen vraag naar is. Een marketeer moet zich altijd goed afvragen welk probleem het product oplost voor de consument.

FRUSTRATIE
Outdoor posters met teveel tekst en informatie die langs de snelweg staan! Het is belangrijk om als marketeer een keuze te maken over wat je wel en vooral niet wilt communiceren in je uiting.

UITDAGING
We staan op een punt in de historie met veel uitdagingen, zowel ecologisch als sociaal. Als marketeers in Nederland kunnen wij consumenten helpen om voor duurzame producten te kiezen en daarmee de transitie naar een betere en schonere wereld versnellen.

LOVEBRAND
Ben & Jerry’s! Niet alleen ontzettend lekker ijs, maar Ben en Jerry’s weet de ijs-categorie jaar op jaar te laten groeien met nieuwe productinnovaties. Tegelijkertijd kenmerkt Ben & Jerry’s zich al jaren door business te doen op een manier dat de wereld daar ook een beetje beter van wordt. Het merk heeft mensenrechten, economische gelijkheid en duurzaam met grondstoffen omgaan echt in het DNA zitten.

MEDIACONSUMPTIE
In willekeurige volgorde: Spotify, YouTube, Instagram, LinkedIn, Netflix, Disney+ en Livescore voor de voetbaluitslagen. Mijn favoriete mediamerk is Spotify, dat gebruik ik het meest. De toevoeging van podcasts aan het repertoire was een ultieme zet!

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Lenny Houwaart van The Good Roll

Martijn Rommertz van Mycosan​
Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken