Allard Ruyl van Talpa Network: 'Merkvoorkeur na het zien van branded content stijgt met 33 procent'

Allard Ruyl van Talpa Network: 'Merkvoorkeur na het zien van branded content stijgt met 33 procent'
  • Content
  • 7 mei 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EvenementMarketing

Allard Ruyl is CEO Talpa Media Solutions bij Talpa Network en sponsor van het Branded Content Event op dinsdag 16 mei 2023 in DeFabrique in Utrecht. De redactie stelt hem een aantal vragen in aanloop naar het event.

Er is steeds vaker sprake van een compleet ecosysteem voor branded content, dus dat alle content gestructureerd op elkaar wordt afgestemd. Herken je dit?
Afhankelijk van de wensen van de adverteerder zorgen we ervoor dat de content aansluit bij de bredere contentstrategie van dat merk. Ook bieden we mogelijkheden voor het netwerkeffect waarbij distributie over verschillende merken heen zorgt voor meer impact. We communiceren eenzelfde boodschap via verschillende titels op een manier die aansluit bij de titel en het merk. Zo zorgen we voor synergie en herkenbaarheid voor het beste resultaat.
Een voorbeeld is dat er voor ANWB naast zichtbaarheid in het tv-format Wildkampeerders op SBS6 ook gekozen werd voor radio, online en print. In totaal werden er meer dan meer dan 500 uitingen ingezet, waaronder promo's, items, in-program-momenten, advertorials, advertenties, branded articles en social media waarbij veel herkenbaarheid en afstemming zat tussen de uitingen voor het grootste cumulatieve effect. Een boodschap beklijft veel beter via meerdere touchpoints en met ons netwerk verbinden we dit verhaal.

Wat is het effect van jullie branded content en hoe meten jullie dat?
Om de effecten van onze branded content-campagnes te meten, voeren we campagne-effectmetingen uit waarbij we merk, media en creatie in één studie meten. Hierbij maken we gebruik van 0-1-metingen of exposed-unexposed-metingen. Uit onze benchmark van 85 cases (steekproef = 43.094) blijkt dat onze branded content-campagnes bewezen effectief zijn.
Onze onderzoeken tonen aan dat consumenten die zijn blootgesteld aan een branded content-campagne gemiddeld 34% meer geneigd zijn om het merk te overwegen dan mensen die niet zijn blootgesteld aan zo'n campagne. Ook stijgt de merkvoorkeur bij blootstelling aan branded content met maar liefst 33%. Bovendien zijn de associaties die mensen hebben bij een merk positiever (+35%) wanneer ze zijn blootgesteld aan branded content.

Wat is de meerwaarde van brandedcontentmarketing ten opzichte van reclame?
Brandedcontentmarketing richt zich op storytelling in plaats van een commerciële boodschap en zorgt ervoor dat het merk versmelt met de content. De boodschap lift mee op de content en heeft daardoor een andere aandacht van de ontvanger. Als er een goede match is tussen het merk, de content en de doelgroep, biedt brandedcontentmarketing verschillende voordelen: de geloofwaardigheid, likability en onbewuste beïnvloedingseffecten zijn groter, zeker als gekozen is voor de juiste brandfit, voldoende schaal en uitingen die net even anders zijn.

Waarom mag niemand jullie sessies missen en kunnen je een tip van de sluier lichten?
We hebben dit jaar het geluk om twee sessies te kunnen faciliteren. Magazine Linda presenteert de Hema-case, die een geweldige en vernieuwende manier van samenwerken betreft. Daarnaast presenteren we onze VodafoneZiggo-case rondom het format The Tribute Battle of The Bands, waarin je ziet dat een brandedcontentsamenwerking niet alleen kan zorgen voor significante groei op houding en overweging van VodafoneZiggo, maar ook voor een significante stijging op de bekendheid van Priority en daarnaast voor een uitverkocht concert in de Ziggo Dome binnen zes weken na lancering.

B R A N D E D  C O N T E N T  E V E N T  2 0 2 3
Create the Content Connection
Dinsdag 16 mei, 2023
DeFabrique, Utrecht
Reserveer hier uw ticket
Meer informatie via brandedcontentevent.nl

Lees ook: Thema Branded Content Event 2023 is Create the Content Connection
Lees ook: Van Bommel van Unravel Research: Branded Content wordt een volwassen advertentievorm
Lees ook: Keynote Van den Bergh en zijn genuanceerde kijk op de nieuwe consument in Nederland
Lees ook: Rick van Dorst: 'Ik geloof niet in platte productadvertenties met Canon als afzender'
Lees ook: Hatice van Leeuwen van MHX: 'Er zal altijd een mix nodig zijn van advertising en branded content'
Lees ook: Frank de Wit van Team5pm: 'Om de juiste keuzes te maken, is een goed onderbouwde videostrategie fundamenteel'
Lees ook: Roy Boere van Wavemaker: 'Met branded content kom je op een heel andere manier bij de consument binnen'
Lees ook: Bram de Leeuw van &C Media: 'Met het toevoegen van een onderscheidende entertainmentlaag maak je als merk het verschil'
Lees ook: Gijs Peetsold van Ad Alliance: 'Goede sponsorfit is meest bepalend voor succes branded content'
Lees ook: Anne Marije de Vries Lentsch van Hearst: 'Onze merken produceren redactionele en commerciële content op dezelfde wijze'

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken