[Ondernemer van der Week] Iris Weges - consultant Female Health Company

[Ondernemer van der Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
  • Food-en-retail
  • 15 jan 2016 @ 00:01
  • 14331 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Innovatie

In het 76ste deel uit onze succes-serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met] Iris Weges, consultant Project Management voor The Female Health Company. Dit bedrijf is een single-product company en maakt het 'FC2'-vrouwencondoom dat in Nederland bekend is onder de merknaam Femidom. Weges legt uit en onthult alvast: 'TFHC heeft een grote commerciële launch gepland voor 2017. We zetten in op twee continenten en gaan uitpakken met een grote campagne en fantastische verpakkingen.'

1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over de The Female Health co (TFHC) en het ontstaan ervan? Hoe kwam je erbij en wat is je functie?

'Ik ben Iris Weges, 26 jaar oud en na vele omzwervingen, studie en werk in Australië, Amerika, en Azië neergestreken in Amsterdam. Na mijn Master in Gender en Seksualiteit ben ik begonnen als freelance schrijfster en journalist voor onder andere feministisch tijdschrift Lover en tijdschrift OneWorld, waar ik voor de rubriek Love over seks, seksualiteit, gender, ongelijkheid en verschil schrijf. Daarnaast werk ik sinds begin dit jaar samen met Indiase professor Karen Gabriel van het ISS (International centre of Social Science education and research, red.) Den Haag aan haar onderzoek naar pornografie in India en Nederland.
Via mijn journalistieke activiteiten ontmoette ik Denise van Dijk, senior Market Development Manager voor The Female Health Company, die in haar eentje verantwoordelijk was voor de volledige Europese en Afrikaanse markt van het bedrijf. Sinds november versterk ik haar vanuit Nederland als consultant Project Management. The Female Health Company is een Amerikaanse single-product company, de drijfveer achter het FC2 vrouwencondoom, in Nederland ook wel bekend onder de naam Femidom: Het enige voorbehoedsmiddel dat vrouwen volledig zelf in de hand hebben om zich te beschermen tegen soa’s en zwangerschappen.'

2. OK, de Female Health Company - case, wij begrepen dat jullie met een revolutionair product de wereld willen veroveren. Kun je het concept verder uitleggen? 

'The Female Health Company ontwierp tijdens het hoogtepunt van de aids-epidemie in de jaren 90 de ‘FC1’, het Female Condom 1. Inmiddels is de verbeterde versie, de FC2, wereldwijd meer dan 500 miljoen keer verkocht en in 144 landen verkrijgbaar. Het FC2 vrouwencondoom is een zacht, glad condoom dat makkelijk in te brengen is. Het is gemaakt van nitriel, een materiaal dat drie keer zo sterk is als latex en geurloos is. De penis kan vrij bewegen in het condoom tijdens de seks. Het knelt dus niet af en een erectie is niet nodig. Daarnaast warmt nitriel snel op aan lichaamstemperatuur waardoor het een natuurlijke sensatie geeft.

Het FC2 vrouwencondoom is een veilige en betrouwbare anticonceptiemethode. Het beschermt tegen seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s), waaronder hiv, en tegen ongewenste zwangerschappen. Net zoals het mannencondoom blokkeert het FC2 vrouwencondoom Femidom sperma en de bacteriën of virussen die soa’s veroorzaken. De binnenste en  buitenste ring houden het op z’n plek tijdens seks. De buitenste ring biedt extra bescherming tegen soa’s omdat het de schaamlippen van de vrouw en het begin van de penis bedekt. Omdat het meer oppervlak van de geslachtsdelen beschermt, biedt het betere bescherming.

Het FC2 vrouwencondoom is het enige product dat vrouwen volledig zelf  in controle stelt van bescherming van hun seksuele gezondheid. Ze kunnen het immers ook al eerder van tevoren inbrengen. Daarnaast heeft het FC2 vrouwencondoom nog vele andere voordelen. Mannen en vrouwen genieten allebei van seks met het FC2 vrouwencondoom. Het is niet alleen een hele veilige anticonceptiemethode, het is er een die genot voor beide sekspartners kan versterken. Veel van onze klanten geven aan dat het hun genot tijdens de seks versterkt, omdat de ringen voor extra stimulatie zorgen. Het FC2 vrouwencondoom is een revolutionair product, en veel te weinig mensen hier in Nederland en de rest van Europa weten er van af!'

3. Hoe zijn de producten ontwikkeld? Gelden daarbij nog bepaalde principes? Hebben jullie eerst marktonderzoek gedaan?

'De FC2 is de tweede, verbeterde versie van ons vrouwencondoom. Deze werd verbeterd op basis van de feedback die wij van gebruikers  ontvingen over het FC1. The Female Health Company investeert continu in onderzoek, neemt enquetes af, organiseert focus-group interviews en verzamelt feedback. We zijn altijd bezig met verbetering van ons product en wat belangrijk is voor de consumer. In Nederland is hormoonvrije anticonceptie bijvoorbeeld een steeds belangrijker onderwerp voor vrouwen. Het is daarom belangrijk dat ze van het FC2 vrouwencondoom af weten; er zijn zoveel meer opties dan alleen de pil. Een andere interessante shift die door de Jaren heen zichtbaar is geworden is dat het FC2 vrouwencondoom ook steeds meer als ‘ pleasure-tool’ wordt gezien, waarbij de ringen voor extra stimulatie worden gebruikt.

Het FC2 vrouwencondoom heeft vele voordelen.

- Het materiaal is zacht en glad.
- Het voelt natuurlijk aan omdat het snel opwarmt tot lichaamstemperatuur.
- Het FC2 vrouwencondoom zit niet strak om de penis en geeft de man een natuurlijk gevoel.
- FC2 kan een aantal uur of direct voor seks ingedaan worden.
- FC2 kan gebruikt worden door mensen die allergisch zijn voor latex.
- Het is gemaakt van nitrile, een synthetisch materiaal.
- Je hoeft niet naar de dokter voordat je begint met het gebruiken van vrouwencondooms.
- FC2 heeft geen invloed op je lichaam en het bevat geen hormonen.
- Het kan gecombineerd worden met glijmiddelen die op olie en water gebaseerd zijn, terwijl een mannencondoom met olie scheurt.'

4. Hebben jullie voor de lancering en promotie van het vrouwencondoom samengewerkt met bureaus? 

'Vergeleken met de verkoop en distributie van mannencondooms, beslaat het vrouwencondoom nog maar 0,3 procent van de hele condoommarkt. Er zijn drie onderscheidende marktmodellen voor het FC2 vrouwencondoom, waarvoor we met verschillende partners samenwerken.

Het eerste is het meest voorkomende model: hierin krijgt een ministerie van gezondheid in een ontwikkelingsland de vrouwencondooms gratis van een grote donor, zoals de UNFPA (United Nations Fund for Population Activities, red.). Zij kunnen het vervolgens gratis distribueren in hun land. Deze markt is op het moment alleen heel lastig, het donorgeld neemt steeds meer af. Het is belangrijk dat regeringen zelf verantwoordelijkheid gaan nemen voor de aankoop en distributie van vrouwencondooms.De tweede marktvorm van het vrouwencondoom is social marketing. Het FC2 vrouwencondoom wordt gesubidieerd maar mensen moeten er nog wel een bedrag voor betalen. En dan is er de commerciële markt, waarbij je als consument het product direct in de winkel koopt. Deze markt is het minst ontwikkelt op het moment.

Veel vrouwen in Nederland of andere Westerse landen weten ook nog niet van het vrouwencondoom af, en zeker niet waar ze het kunnen kopen. The Female Health Company heeft een grote commerciële launch gepland in 2017, zodat vrouwen in de VS en Europa het product direct in de winkel kunnen vinden. Hiermee werken wij samen met de bureau’s New Honor Society and Weber Shandwick.

Samenwerking is voor ons essentieel. Ondanks dat we een commercieel bedrijf zijn investeren we onwijs veel in seksuele voorlichting, training en educatie. In Afrika werken we bijvoorbeeld met een Master-NGO die in verschillende Afrikaanse landen NGO’s, trainers, en professionals uit de gezondheidszorg aansturen en trainen. Ook werken we samen met Dance4Life. In Nederland hebben we het FC2 vrouwencondoom inmiddels op 150 scholen in het lespakket, en op een dag als Wereld AIDS Dag waren we aanwezig bij het jaarlijkse Dance4Life Event in de Ahoy in Rotterdam, waar we dan honderden – duizenden- jongeren voorlichten over veilige seks, en ze laten oefenen met het FC2 vrouwencondoom op O-cubes. We hadden een O-cube-muur geinstalleerd, een soort van opblaasbaar vierkantje waar het vrouwencondoom op geoefend kan worden.'

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!

'The Female Health Company heeft nu wereldwijd meer dan 500 miljoen vrouwencondooms verkocht in meer dan 144 landen sinds ons eerste product, de FC1, in 1995 op de markt kwam. Deze mijlpaal bereikten we in 2015. We zorgen ervoor dat het FC2 vrouwencondoom in grote delen van de wereld beschikbaar is als anticonceptiemiddel waarbij de vrouw haar eigen bescherming volledig in eigen hand heeft.

The Female Health Company investeert buitengewoon veel in educatie en training. Als commercieel bedrijf kun je vooral op winst gericht zijn, maar The Female Health Company is daarin echt een uitzondering. Met onze nieuwe partner, Pathfinder International, worden in Ethiopië, Mozambique, Nigeria, Kenia en Tanzania honderden trainers, professionals in de gezondheidszorg en lokale leiders getraind in het gebruik van het FC2 vrouwencondoom. Onze trainers  reizen  de hele wereld over en trainen duizenden  professionals over het gebruik van- en acceptatie van het FC2 vrouwencondoom per jaar. Ik vind dat iets om ontzettend trots op te zijn. Deze aanpak, van preventie in plaats van bestrijding van ongewenste zwangerschappen en soa’s, waaronder Hiv, daarmee worden levens gered.'

 6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Zijn er behalve het vrouwen-anticonceptiemiddel nog andere merken / producten die jullie gaan verkopen? Export? 

'The Female Health Company heeft een grote commerciële launch gepland voor 2017. We zetten in op twee continenten en gaan uitpakken met een grote campagne en fantastische verpakkingen. Er zijn daarnaast ook eventuele productontwikkelingen het komende jaar, dus: stay tuned!'

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy

 


In Nederland is het FC2 vrouwencondoom bekend onder de naam Femidom. Te koop in De Condomerie te Amsterdam of online te bestellen bij De Condomerie of Direct Help.



Iris Weges, consultant Project Management voor The Female Health Company
 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

75. [Ondernemer van de Week] 
Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten&Thomas de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duits en Marco Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan van de Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken