[Ondernemer van de Week] Esther Weissman - blog Ikweetwatikeet en oprichter kookstudio Esthers Cookery

[Ondernemer van de Week] Esther Weissman - blog Ikweetwatikeet en oprichter kookstudio Esthers Cookery
  • Food-en-retail
  • 4 nov 2016 @ 00:01
  • 9949 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodWinkelen

In het 97ste deel uit onze successerie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Esther Weissman, de grote vrouw achter blog 'Ikweetwatikeet' en oprichter van de net geopende kookstudio Esthers Cookery in de Amsterdamse Pijp, mede mogelijk gemaakt door crowdfunding. 'Dit is een plek waar mensen samenkomen om te genieten van goed eten met goede ingrediënten. Je kan hier mensen ontmoeten die je anders nooit ontmoet en smaken proeven die je niet kent of zelf nooit zou samenvoegen.' Esthers drijfveer is genieten, genieten van het moois en lekkers in dit leven 'en mensen mee te nemen in dit proces.'

1.      Stel jezelf graag voor.
Mijn naam is Esther Weissman sinds 3 jaar heb ik een blog Ikweetwatikeet. Ik ben geen kok, geen voedingsdeskundige, maar ik houd van eten en koken en in beide ben ik goed. Mijn motto: puur eten avant la lettere, flexitarisch en #geendieet. 2 maanden geleden heb ik de deuren geopend van mijn eigen kookstudio: Esther’s Cookery, dit is de eerste koshere en flexitarische kookstudio van Amsterdam. Ik ben getrouwd met Jaier Weissman en samen hebben wij een dochter Saartje van 3 jaar oud. 

2.    OK, Esther’s Cookery: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit ‘catering brand’ om draait?
Drie  jaar heb ik een blog gehad Ikweetwatikeet, daarin deelde ik behalve recepten ook mijn dagelijkse verhalen over de strijd tegen de kilo’s, mijn liefde voor eten en de enorme rol die eten in mijn bewust joodse leven speelt. 2 thema’s kwamen steeds terug in mijn blogs: Samen eten en samen leven en #geen dieet dus is nu de basis van de Cookery. Een plek waar mensen samenkomen om te genieten van goed eten met goede ingrediënten. Mensen ontmoeten die je anders nooit ontmoet en smaken proeven die je niet kent of zelf nooit zou samenvoegen. Mijn drijfveer is genieten, genieten van het moois en lekkers in dit leven en mensen mee te nemen in dit proces.

3.     Hebben jullie voor de positionering en lancering van E.C.  samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed/slecht? Kun je iets vertellen over deze campagne?
Ik heb niet samengewerkt met een reclame- of PR- bureau, mijn blog, de crowdfunding en de lancering van Esther’s Cookery heb ik op eigen kracht en met eigen netwerk gedaan. Dat is me goed bevallen en ook goed gelukt. Mijn campagne was het gevolg van mijn blog waar ik al 3 jaar aan werkte. Mensen kende me al, mijn dromen waren bekend en mijn manier van mensen betrekken bij de reis ook. Dus het kwam eigenlijk voor niemand als verrassing dat ik ze ook betrokken heb bij het ‘bouwen’ van de Cookery. Iedereen die meedeed aan de crowdfund actie noemde ik bouwers en samen hebben we de Cookery gebouwd. 189 mensen hebben bijgedragen, variërend van €18,- tot €15.000 en iedereen ben ik oprecht even dankbaar. Ik denk dat mensen dat voelden en dat motiveert anderen weer om mee te doen. Iedereen heeft (tenzij ze dat niet wilden) in de spotlight gestaan op Facebook en iedereen was ook uitgenodigd bij de opening. Zonder iets aan PR te doen heeft de Cookery nu dus al meer dan 189 ambassadeurs voor wie het belangrijk is dat Esther's Cookery een succes is. 

4.      Is de cateringmarkt in Amsterdam volgens jou een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
De cateringmarkt in Amsterdam is grillig, mensen hebben zoveel keuze en hebben op zoveel plekken al gegeten dat het soms best lastig is om elke keer weer iets nieuws te bedenken. Tot nu toe is het vooral mega hard werken en blijft er weinig over. Het is ook mijn keuze om in het midden van de Pijp te zitten en niet op een goedkopere locatie buiten Amsterdam bijvoorbeeld. Mensen denken wel eens dat crowdfunden wil zeggen dat je geld krijgt maar dat is allerminst waar. Ik heb €100.000 schuld dus of het een vetpot is weet ik pas wanneer ik dat allemaal heb terug betaald.

5.      Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Nieuwe plannen, nieuwe samenwerkingen met koks, foodies, bloggers en andere eet-genieters uit vele verschillende culturen. Kookworkshops met nieuwe en eigen recepten en natuurlijk elke keer vernieuwende verbeterde gerechten bij catering. Bij elke klus leer ik weer nieuwe dingen of het nu gaat om logistiek, catering technieken of financieen voorlopig ben ik niet uitgeleerd. Nog een voordeel van een catering die wordt gedragen door de crowdfunders: mensen geven hele goede feedback, mensen willen mij helpen te verbeteren en dus koppelen ze de goede en de minder goede punten terug en daar kan ik van leren. 

6.      Nog ander nieuws over Esther’s Cookery te melden? 
Sinds vorige week is er een volledig geoutilleerde vergaderruimte beschikbaar in de Cookery. Een prachtige lichte ruimte waar mensen onder het genot van de geuren van verse kruiden, groenten en gerechten in de maak samen kunnen komen om te spreken, vergaderen en brainstormen in een rustige en inspirerende omgeving. 

 

Surf voor website van Esther hier naar toe.

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 

 

 
   Esther Weissman van blog Ikweetwatikeet en oprichter van de nieuwe kookstudio Esthers Cookery


     Sfeerbeelden uit kookstudio Esthers Cookery

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

96.[Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer -  seniorenapp Rambler

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken