Biografie
Peter de Boer

![[column] De marketing van de slaap, alles behalve slaapverwekkend](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De marketing van de slaap, alles behalve slaapverwekkend
Ik lig wakker, het is 2.00 in het holst zoals dat heet. Ik pieker, woel, sta op, ga weer liggen en val dan toch in slaap en droom dat ik niet kan slapen. Er was een tijd dat slapen gewoon… slapen was. Acht uur horizontaal liggen, dekentje over je heen, klaar. Geen app, geen grafiek, geen 'sleep optimization plan'. Gewoon dichtdoen en hopen dat je niet over je to-dolijst droomt.
![[column] Het einde van marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het einde van marketing
Wanneer stopt marketing? Het is een vraag die zelden gesteld wordt in een vakgebied dat vooral bezig is met groei, schaal en meer. Maar juist daarom is de vraag interessant: bestaat er een moment waarop marketing ophoudt te bestaan?
![[column] Marketingmanagement en de kunst van het besturen (een ironische beschouwing voor marketeers)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingmanagement en de kunst van het besturen (een ironische beschouwing voor marketeers)
Stel je merk eens voor als een land. Jij, de marketeer, bent de regering. De vraag is: welk politiek systeem kies je om je brand te managen? Democratie? Holacratie? Of toch – sst – de dictatuur?
![[column] Waarom marketeers moeten letten op de opkomst van leesretreats](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom marketeers moeten letten op de opkomst van leesretreats
De tijd van de strandroman is voorbij. Vakantiegangers willen méér dan zon en zand: ze zoeken betekenis, verbinding en verdieping. Enter: leesretreats – reizen waarbij boeken, plekken en mensen samenkomen. Geen vluchtige ontspanning, maar een ervaring die bijblijft en transformeert.
![[column] Monocultuur in marketing: Een recept voor instorting](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Monocultuur in marketing: Een recept voor instorting
Kijk naar een maisveld. Strak, efficiënt, perfect uitgelijnd. Maar ook: doodstil. Geen insect, geen vogel. Eén ziekte en het hele veld klapt in elkaar. Welkom in de wereld van veel marketingstrategieën.
![[column] De drie breinen die elke marketeer moet leren bespelen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De drie breinen die elke marketeer moet leren bespelen
Marketing is, als je het terugbrengt tot de kern, een vorm van lezen. Niet van boeken, maar van mensen. Je leest hun gedrag, hun verlangens, hun stiltes. Je probeert vooruit te voelen wat ze morgen zullen doen, en je zoekt dat ene haakje dat een campagne laat vliegen. Het is geen exacte wetenschap, maar ook geen puur gevoelsspel. Om het echt goed te doen, heb je drie breinen nodig.
![[column] Waarom preventie altijd verliest van de rekenmachine](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom preventie altijd verliest van de rekenmachine
In de wereld van pensioenfondsen regeert één cijfer: de Net Present Value (NPV). Als marketeer klinkt het misschien als een abstracte financiële formule, maar in de boardroom is het een keiharde beslissingsregel. Investeer alleen als de toekomstige opbrengsten, teruggebracht naar vandaag, hoger zijn dan de kosten. Simpel, efficiënt, rationeel. Toch?
![[column] Aura farming: de nieuwe hype waar niemand om vroeg (maar iedereen over praat)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Aura farming: de nieuwe hype waar niemand om vroeg (maar iedereen over praat)
Laatst zat ik in een hip koffietentje in Amsterdam, je kent ze wel, waar een flat white meer kost dan een half pond kaas, en ik ving een gesprek op: ‘Ja, ik doe tegenwoordig aan aura farming. Is beter voor m’n brand alignment.’ Even dacht ik dat ik een nieuwe vorm van tuinieren had gemist. Maar nee, aura farming is de nieuwste trend in marketingland.
![[column] De generatie van alles en niets](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De generatie van alles en niets
‘Generatie Slash,’ verzuchtte een 34 jarige relatie (brand creative producer) van mij laatst. ‘We krijgen cv’s vol titels waar je u tegen zegt. Kijk maar op LinkedIn: iedereen is ineens Photographer/Director/Editor/Digital Nomad/Publisher.’ En dat op basis van wat vakantiekiekjes met een Canon en wat gepruts in Photoshop. Het zelfvertrouwen van Gen Z is indrukwekkend — net als de disconnect met de werkelijkheid.
![[column] De suikerbom en de sluipmoordenaar](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De suikerbom en de sluipmoordenaar
Laatst scroll ik over LinkedIn en zie ik een post die het opvallend goed doet. Veel likes, veel instemmend commentaar. Onderwerp: de suikertaks op frisdranken. 'Prima,' zegt men, 'maak het maar duurder, dan drinken we minder.' Einde discussie, lijkt het.
![[column] All or Nothing - in de OTT natuurlijk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] All or Nothing - in de OTT natuurlijk
Laatst brieste een communicatie manager tegen me: ”Niet álles hoeft toch conceptueel te zijn?!" Ze had een punt. Maar ook weer niet.
![[column] Waarom marketing meer kunst is dan kunde](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom marketing meer kunst is dan kunde
Faust....Van gehoord, neem ik aan? De door wetenschap begeesterde dokter die een pact met de duivel sloot—zijn ziel in ruil voor het doorgronden van de schepping. Hoe meer dokter Faust weet, hoe verder hij juist van die schepping af komt te staan.
![[column] 60+: het nieuwe jong](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 60+: het nieuwe jong
De zestigplusser - vaker al zeventig, tachtigplus - staat in volle kracht voor ons.
![[column] Made in Germany](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Made in Germany
Made in (Germany) is een opmerkelijk fenomeen dat zowel een rol speelt in het land van b2b als b2c-branding. Deze aanduiding is vreemd genoeg in 1887 bedacht door de Britten…

[column] Oranje en Groen ergernis
De telecomaanbieder met het groene logo staat op de stoep. Ik ben de enige stakker in de straat die zijn glasvezel niet laat aansluiten. Dat terwijl de concurrent met het oranje beeldmerk binnenkort zal vervagen tot vaal geel.

[column] Totaalmarketing
Bestaat er naast totaalvoetbal ook zoiets als totaalmarketing? Marketing waarin elke vezel en zenuw geprikkeld wordt, waarbij alles op elkaar is afgestemd? En bestaat er zoiets als totaalbranding?

[column] De kracht van verwondering
De lente is in aantocht. Een ideaal moment om een weekendje weg te gaan om onze zuiderburen te bezoeken. Antwerpen. Dat is een plek waar alles anders is.

[column] Van fantasie tot funky biermerk: wie doet er mee?
In zijn columns deelt Peter de Boer graag zijn ervaringen, beschouwingen en praktische tips met marketeers. Dat doet hij doorgaans van langs de zijlijn, maar deze week vertelt Peter wat hij zelf momenteel in het veld doet.
- AlgemeenNieuws Podcastserie over kracht van...Nieuws Podcastserie ‘The Next Tony’ #6 met...Nieuws 'Campagnedrukwerk steeds groener'Weblog [column] De marketing van de slaap,...Nieuws Maaltijdgemak centraal in Albert...Nieuws Reizen draait in 2026 om...
- B2BNieuws DPG Media integreert Brand Metrics...Nieuws Marketingtransfers week 43, 2025Nieuws Buitenreclame groeit door, digitaal...Weblog [column] Sora 2 van ChatGPT: het...Nieuws Marketingtransfers week 42, 2025Nieuws Marketingtransfers week 41, 2025
- BureausNieuws 113 Zelfmoordpreventie start...Nieuws Tatoma start Agency Circle: AI als...Nieuws Vodafone verlengt levensduur...Nieuws Huisdieren geven levensles in nieuwe...Nieuws Jumbo blaast nieuwe...Nieuws Kruidvat houdt het nuchter met...
- ContentmarketingNieuws Olympisch schaatsteam centraal in...Nieuws Flitsmeister rekent af met...Nieuws Bolsius ontsteekt sociale verbinding...Nieuws Histor laat persoonlijkheid spreken...Nieuws Kennemerhart zet levenservaring...Nieuws Waddengebied viert het donker met...
- DesignNieuws Nieuwe merkidentiteit Transavia...Nieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...
- Food en RetailNieuws FrietHoes versterkt merkpositie met...Nieuws Tonys Chocolonely viert 20 jaar...Nieuws TommyTomato voert campagne voor...Nieuws Albert Heijn herpositioneert van...Nieuws De nieuwe realiteit van retail:...Nieuws [marketeer 234] Martijn...
- MediaNieuws Pink Ribbon benadrukt de kracht van...Nieuws Vandaag Inside en Krabbé winnen...Nieuws Charelle Akihary over de digitale...Nieuws DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichtenNieuws Mediabedrijven vrezen forse klap...Nieuws Onderzoek PepsiCo bevestigt...
- Online MarketingNieuws Prime Video lanceert The Moderators...Nieuws Thuiswinkel.org lanceert campagne...Nieuws OBA lanceert nieuw digitaal huis...Nieuws BMW zoekt monteurs via Reddit en foraNieuws Humor en gedragspsychologie tegen...Nieuws Adobe lanceert tool voor...
- SponsoringNieuws Alfa Romeo koppelt merk aan dynamiek...Nieuws Rexona sluit vijfjarig partnerschap...Nieuws Go Ahead Eagles lanceert exclusieve...Nieuws Ikea steunt Natuurmonumenten: 'Geef...Nieuws Vebego sponsort curling richting...Nieuws Jumbo Sports nieuwe partner Tulp...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

