
‘Stop kindermarketing’ wil wetgeving tegen ongezonde voedselreclame
Twee derde van de Nederlanders (67%) vindt dat de voedingsmiddelenindustrie geen reclame mag maken voor ongezond eten en drinken als dat ten koste gaat van de gezondheid van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van De Gezonde Generatie, die vandaag haar nieuwe campagne ‘Stop kindermarketing’ lanceert.

OOH groeit door met AI en emotie
Dentsu Benelux presenteert het nieuwe OOH Trendrapport 2025, waarin de nieuwste ontwikkelingen en innovaties binnen de Out-of-Home-branche worden samengebracht. Het rapport is opgesteld in samenwerking met JCDecaux, Artemis Academie, Raul & Rigel, Ocean Outdoor, Global Media & Entertainment en Bauer Media, en schetst een toekomstbeeld van een mediakanaal waarin technologie, data en creativiteit steeds meer samensmelten.

Tom de Bruyne (Sue): 'Het idee commercieel verleid te worden is soms lastig'
Marketing wordt steeds vaker afgedaan als ‘gebakken lucht’ of ‘een trucje’ – zelfs binnen de eigen gelederen. In een zevendelige serie tekenen wij reacties op. In het slotdeel de Belg Tom de Bruyne van Sue & The Alchemists, gespecialiseerd in sociale psychologie, persuasion en gedragsverandering. Hij relativeert. 'De kritiek op marketingtrucjes is van alle tijden.'

Podcastserie ‘The Next Tony’ #5 met Fish Tales-founder Bart van Olphen
Hoe maak je duurzame vis populair bij een breed publiek? In de vijfde aflevering van de podcastserie 'The Next Tony' gaan marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp in gesprek met Bart van Olphen, oprichter van Fish Tales – het impactmerk dat duurzame, traceerbare vis rechtstreeks van kleinschalige vissers naar de supermarkt brengt.

Basic-Fit start 'Boost Your Mind' op Mentale Gezondheidsdag
Ter gelegenheid van Wereld Mentale Gezondheidsdag introduceert Basic-Fit het digitale trainingsprogramma ‘Boost Your Mind’. Met dit nieuwe plan wil Europa’s grootste fitnessketen laten zien dat een gezonde levensstijl niet alleen draait om fysieke kracht, maar ook om mentale balans.

Breda kondigt volgende Dutch Game Week aan
De jaarlijkse Game Week krijgt een nieuwe naam én grotere ambities: Dutch Game Week. Van 27 november t/m 4 december 2025 wil Breda voor het derde jaar op rij het 'bruisende middelpunt van de Nederlandse en internationale gamesindustrie' zijn.

Mastercard lanceert inclusieve campagne ‘Op Gevoel’
Op World Sight Day en tijdens de Week van de Toegankelijkheid lanceert Mastercard de campagne ‘Op Gevoel’ - een combinatie van een podcast en een zintuiglijke out-of-home-ervaring die de kracht en inspiratie laat horen én voelen van mensen met een visuele beperking. De campagne is ontwikkeld door FCB Amsterdam en The Podcast Tailor, in co-creatie met blinde en slechtziende makers.

Publieksfavorieten strijden om Boek van het Jaar
Met een verrassingsmoment op station Den Haag Centraal zijn vandaag de zes genomineerde titels voor de NS Publieksprijs 2025 onthuld. De schrijvers werden live gepresenteerd aan reizigers, waarna de stembussen officieel werden geopend. De grootste publieksprijs voor boeken wordt dit jaar voor de 38e keer uitgereikt.

Tinder en NJR swipen jongeren naar de stembus
De Nationale Jeugdraad (NJR) en Tinder bundelen hun krachten om jonge en nieuwe kiezers te stimuleren te gaan stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober. Via een drie weken durende in-appcampagne verschijnen vanaf 8 oktober ‘Swipe Cards’ in Tinder die praktische stemtips en informatie bevatten. Wie naar rechts swipet, komt terecht op de NJR-website met laagdrempelige uitleg en inspiratie om daadwerkelijk te gaan stemmen.

Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders): 'Trucjes wekken de indruk van een desillusie'
Marketing wordt steeds vaker afgedaan als ‘gebakken lucht’ of ‘een trucje’ – zelfs binnen de eigen gelederen. In een zevendelige serie tekenen wij reacties op. Vandaag polsen we Mary Hoogerbrugge, merkspecialist bij De Positioneerders. Volgens haar zijn we geen goochelaars. 'Bij het woord marketingtrucje krijg ik een negatieve associatie.'

Eindhoven lanceert ‘Live at Philips Stadium’
Het Philips Stadion in Eindhoven krijgt een nieuw zomers gezicht. Samen met evenementenorganisatie This is Live Group kondigt het stadion de reeks Live at Philips Stadium aan: een maand vol grote concerten en muzikale beleving in juni en juli 2026. Van vrijdag 5 juni tot en met zaterdag 4 juli verandert het stadion meerdere keren in een bruisend decor voor nationale en internationale artiesten, verrassende thema-avonden en grootschalig entertainment.

Online zoekopdrachten onthullen politieke nieuwsgierigheid
Waar peilingen de intentie van kiezers meten, laten online zoekopdrachten juist zien waar Nederlanders nieuwsgierig naar zijn. Een analyse van Seeders laat zien dat de PVV, VVD en BBB de meeste digitale aandacht krijgen.

BZK roept met nieuwe campagne op om je stem te laten horen
Op 29 oktober 2025 gaan Nederlanders opnieuw naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Om twijfelaars te overtuigen van de waarde van hun stem, lanceert het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties samen met Roorda Reclamebureau een landelijke campagne met focus op jongeren.

Unicef roept op: ‘Stem voor ieder kind’ bij Tweede Kamerverkiezingen
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober lanceert Unicef Nederland de campagne ‘Stem voor ieder kind’. De kinderrechtenorganisatie wil ouders en verzorgers aansporen om bij hun stemkeuze stil te staan bij wat kinderen belangrijk vinden. Hoewel 3,3 miljoen Nederlandse kinderen zelf niet mogen stemmen, verdienen hun zorgen en wensen volgens Unicef wel een plek in het stemhokje.
![[onderzoek] Gen Z wacht langer met nieuwe smartphone](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Gen Z wacht langer met nieuwe smartphone
Bijna de helft van de jongeren uit Generatie Z vervangt hun smartphone pas na ruim 2,5 jaar. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat 48,4 procent van de 16- tot 29-jarigen pas dan een nieuw toestel aanschaft.

Dennis van Aalst (FCB): 'Hoe transparanter hoe beter'
Marketing wordt steeds vaker afgedaan als ‘gebakken lucht’ of ‘een trucje’ – zelfs binnen de eigen gelederen. In een zevendelige serie tekenen wij reacties op, met deze vijfde editie Dennis van Aalst, strateeg bij FCB Amsterdam. 'Het woord "trucje" wordt vaak kritisch gebruikt, maar je kan het ook als indirect compliment zien.'

PostNL beloont honden met ‘Kwispel’-sticker
In aanloop naar Dierendag zet PostNL honden in het zonnetje. Duizenden post- en pakketbezorgers delen deze week niet alleen pakketten en brieven uit, maar ook kleine presentjes voor trouwe viervoeters. Huizen waar een vriendelijke hond woont, krijgen bovendien een speciale ‘Kwispel’-sticker op de voordeur.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #3 met Sander de Klerk van The Good Roll
Hoe combineer je zakelijk succes met maatschappelijke impact? In de derde aflevering van de podcastserie The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Sander de Klerk, co-founder en Chief Rolling Officer van The Good Roll.

Omzet per fte bij bureaus blijft stabiel
De gemiddelde omzet per fte bij agencies met 5 tot 120 medewerkers ligt halverwege 2025 op €114.000. Dat blijkt uit het Agencies Benchmark Report Q3 2025 van Simplicate, gebaseerd op data van bijna 550 bureaus. Daarmee blijft de omzet vrijwel gelijk aan de lichte piek van €115.000 in het eerste kwartaal.

Marketeer van een betere wereld - InsingerGilissen
Dat duurzaam en sociaal opereren een gezonde businesscase kan zijn, staat ondertussen wel vast. Maar hoe doe je het goed? Gijs de Swarte interviewt makers van merken die iets bijzonders toevoegen. Aan het woord Hanneke Verburg, voormalig CEO van Make-A-Wish Nederland. Sinds kort Philanthropy Officer bij de private bank InsingerGilissen...

Warc: Reclamemarkt groeit in 2026 met 8,1%
De mondiale reclamemarkt groeit in 2025 met 7,4 procent tot circa €1.088 miljard en volgend jaar met 8,1 procent tot ongeveer €1.144 miljard. Dat blijkt uit de jongste outlook van Warc. Social media, retailmedia en connected TV zijn de grote groeimotoren.

Gala verdubbelt opbrengst voor stamceldonatie
De tweede editie van het Sta op voor Stamcellen Gala in het Prinses Theater in Rotterdam heeft €130.000,- opgeleverd. Dat is ruim het dubbele van de opbrengst bij de eerste editie. Het geld gaat naar Matchis Fonds Stamceldonatie, dat zich inzet voor het werven en registreren van stamceldonoren.

Inspireren met alledaagse grootsheid
TCL is wereldwijd al een elektronicagigant, maar in de Benelux moet het merk zich nog bewijzen. In dit gesprek met Stefan Streit, Chief Marketing Officer Europa en Jorn Blom (foto), Senior Marketing Manager Benelux wordt duidelijk hoe de merkstrategie rond Inspire Greatness voet aan de grond krijgt in een concurrerende markt.

Bijna 100 gebouwen rood voor vrouwenhart
Op maandag 29 september, tegelijk met Wereldhartdag, kleuren bijna honderd gebouwen in Nederland rood tijdens Dress Red Day. De Hartstichting vraagt daarmee aandacht voor hart- en vaatziekten bij vrouwen. Iconische locaties als de Van Nellefabriek, het Nemo Science Museum en de Euromast doen mee, net als vele ziekenhuizen, theaters en musea.

ROI vergroten & personalisatie in retailmedia
IPG Mediabrands lanceerde onlangs een retailmediamodule in zijn open besturingssysteem Interact, dat retailmedia opnieuw uitvindt. In de snel veranderende wereld van retailmedia staan merken onder toenemende druk om op grote schaal te personaliseren, ROI te behalen en flexibel te blijven op verschillende platformen. Ronald Kuin (Head of Retail Media & E-commerce) en Wendy Wouters (Data Strategy Lead) leggen uit hoe data, creatie en media binnen Interact naadloos samenkomen - en wat dat betekent voor merken.

Jorieke de Vries CMO bij TFH Holland Group
Jorieke de Vries-Goosen is gestart als chief marketing officer bij private-equitybedrijf TFH Holland Group. Daarmee zet ze een volgende stap na een loopbaan bij Lidl Nederland en, in kortere periode, bij Jumbo Supermarkten.

Nieuwe bestuurders bij SAN; Swijghuisen Reigersberg neemt afscheid
De Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) kondigt een bestuurswissel aan. Na jaren van inzet neemt Martijn Swijghuisen Reigersberg afscheid als bestuurslid. Tegelijkertijd versterken Karlien Serrarens, Director Brand & Communicatie bij PwC Nederland, en Inge Wortelboer, Director Marcom/Campagnes & Activatie bij Albert Heijn, het bestuur.

Frank Peters (Virtus): 'Goochelen met merken is gevaarlijk en dient geen enkel doel'
Is marketing inderdaad een verzameling trucjes? In een zevendelige serie tekenen wij reacties van vakgenoten op, met vandaag Frank Peters. Hij is oprichter van Virtus Communications, van Duivelse Dilemma’s en adviseur over reputatie. 'Succes wordt ons niet vanzelfsprekend gegund.'

Digital humans zijn het Zwitserse zakmes voor merken
Digital humans, virtuele influencers, AI-spokespersons… hoe je ze ook noemt, ze staan op het punt de manier waarop merken communiceren fundamenteel te veranderen. Volgens John Meulemans, Managing Director & Partner bij Hibou/x, de innovatiehub van pr- en influencer bureau Hibou, zijn digital humans veel meer dan een gimmick. ‘Ze zijn een Zwitsers zakmes voor merken,’ zegt hij.

‘Bankieren voelt als de sportschool: even een drempel, daarna grip en rust’
Van AH-campagnes met supermarktmanager Harry tot het aansturen van marketingteams in Singapore en New York: Chantal van Wijnbergen heeft haar sporen ruimschoots verdiend in het internationale merk- en marketingvak.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #2 met Holie Foods-founder Merick Schoute
Hoe bouw je een merk dat gezond eten mainstream maakt en tegelijk impact creëert? In de tweede aflevering van de podcastserie The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Merick Schoute, founder en CEO van Holie Foods.

Euromast lanceert nieuwe bezoekersexperience: The Rise of Rotterdam
De Euromast in Rotterdam heeft een nieuwe stap gezet in het verrijken van de bezoekerservaring. Met de lancering van The Rise of Rotterdam start een bezoek voortaan met twee speciaal ontwikkelde films die de geschiedenis en dynamiek van de stad tot leven brengen. De audiovisuele content is ontwikkeld door Woodwork Amsterdam, in samenwerking met NorthernLight en Yipp.

Ra*w blikt terug op Cannes Lions 2025: 'Trust your gut'
In FC Hyena aan het Amsterdamse IJ hield stichting Ra*w haar jaarlijkse terugblik op het Cannes Lions festival voor creativiteit. Vier sprekers behandelden vier geselecteerde cases en deelden hun ervaringen. Het verslag.

Valerie van Schaick nieuwe cmo Alpine Hearing Protection
Alpine Hearing Protection, specialist in gehoorbescherming, heeft Valerie van Schaick benoemd tot nieuwe Chief Marketing Officer. Zij is afkomstig van Nestlé.

Onderzoek: 'In 2025 trok 72% van de merken wereldwijd hun Pride-campagnes terug uit angst'
Publicis Groupe NL lanceert de tweede editie van het Brands, Pride & Advertising-rapport, het jaarlijkse onderzoek naar LGBTQ+-inclusie en wat consumenten van merken verwachten.

Sarah Valkering (Reputatiegroep): 'De associatie met goochelaar neemt toe'
Marketing wordt steeds vaker afgedaan als ‘gebakken lucht’ of ‘een trucje’ – zelfs binnen de eigen gelederen. In een zevendelige serie tekenen wij reacties op, met deze derde editie Sarah Valkering, leading lady van de Reputatiegroep. Ook zij heeft last van het 'trucjes denken' en deelt haar ideeën om dit onbenul te pareren.

IBC2025: energie en innovatie
De internationale media-, entertainment- en technologiesector kwam deze week samen in de RAI Amsterdam voor IBC2025. Met 43.858 bezoekers, meer dan 1.300 exposanten en ruim 600 sprekers was het evenement een toonbeeld van energie, innovatie en zakelijk momentum.

Cannes Lions 2025: menselijkheid als superkracht
Van Apple’s ode aan menselijke emotie tot activistische zonnecampagnes op Braziliaanse stranden. Het 72ste Cannes Lions Fesitval bood opnieuw een staalkaart van waar de creatieve industrie staat én vooral waar ze naartoe beweegt. 'MarketingTribune' volgde het festival op de voet, met interviews, analyses en reportages vanuit Cannes, in aanloop en na afloop.

VIA lanceert AI-tool voor privacyvragen advertentiebranche
Brancheorganisatie VIA introduceert, in samenwerking met ICTRecht, een custom GPT die leden ondersteunt bij complexe privacy- en datavraagstukken in de Nederlandse advertentiebranche.

Kinderboekenweekgeschenk wordt pretparkticket
De Kinderboekenweek 2025 krijgt een avontuurlijke extra dimensie. Het Kinderboekenweekgeschenk 'Lexie' van Kevin Hassing fungeert dit jaar niet alleen als leesvoer, maar ook als entreekaartje voor twee pretparken. Kinderen tot en met 12 jaar mogen van 4 oktober tot en met 2 november gratis naar Avonturenpark Hellendoorn of Familiepark Drievliet, mits zij worden begeleid door een betalende volwassene.

Eerste 'unbottled' drankje zet nieuwe standaard voor hydratatie op het werk
Cleantech scale-up Aquablu lanceert samen met influencer resp. ondernemer Kalvijn (foto) en Sander de Jonge, Charlie’s twee meest geliefde smaken: 'vers van de tap, zonder verpakking, zonder suiker, met maximale beleving.'
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Tinder en NJR swipen jongeren naar de stembus
- Unicef roept op: ‘Stem voor ieder kind’ bij Tweede...
- Publieksfavorieten strijden om Boek van het Jaar
- Breda kondigt volgende Dutch Game Week aan
- Basic-Fit start 'Boost Your Mind' op Mentale Gezondheidsdag
- Online zoekopdrachten onthullen politieke nieuwsgierigheid
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes