Joeri Everaers van The Selection Lab: 'AI gaat zorgen voor een aardverschuiving'

Joeri Everaers van The Selection Lab: 'AI gaat zorgen voor een aardverschuiving'
  • B2b
  • 23 nov 2023 @ 07:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

The Selection Lab biedt assessmentsoftware waarmee organisaties gemakkelijk kunnen achterhalen welke medewerkers het beste passen bij hun organisatie. Joeri Everaers is er CMO en reageert voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ op een aantal steekwoorden: ‘Met name in de B2B-sector geloof ik dat waarde toevoegen middels goede content en het bouwen van netwerken de beste manieren zijn om je te onderscheiden.’

The Selection Lab heeft een technologie ontwikkeld waarmee op geautomatiseerde wijze de competenties, drijfveren, voorkeuren op het gebied van bedrijfscultuur en intelligentie van sollicitanten in kaart wordt gebracht. Bedrijven kunnen dit vergelijken met de vereisten voor de openstaande vacatures en een tal van functiespecifieke benchmarks. Ook krijgen zij op basis van het assessment richtlijnen voor een succesvol sollicitatiegesprek.

VOORDEEL WERKGEVER √ VOORDEEL SOLLICITANT?
Niemand heeft meer last van een slechte 'match' tussen werkgever en medewerker dan de medewerker zelf. Op een verkeerde plek zitten is ontzettend vervelend, en daarna weer opnieuw op zoek moeten gaan naar een beter passende baan is ook niet prettig. Met een assessment weten de sollicitant en de werkgever veel beter waar ze aan toe zijn, wat goed is voor beiden. Het kan ook helpen de onzekerheid te verminderen die komt kijken bij het sollicitatieproces door een transparanter en eerlijker selectieproces te bieden. Daarnaast dragen onze assessments bij aan zelfinzicht en persoonlijke ontwikkeling, wat natuurlijk ook mooi meegenomen is.

MARKETINGHELD
Mijn marketingheld is Seth Godin. Hij heeft een scherpe kijk op marketing, die zowel intuïtief als diep analytisch is. Zijn idee van 'permission marketing' en het creëren van 'tribes' heeft de manier waarop ik naar marketing kijk, veranderd. Met name in de B2B-sector geloof ik dat waarde toevoegen middels goede content en het bouwen van netwerken de beste manieren zijn om je te onderscheiden, en hij is een grondlegger van beide filosofieën. Binnen onze marketingstrategie investeren we veel in content en relatiemanagement; je zou kunnen stellen dat dit door zijn inzichten komt.

UITDAGING
Het is al enorm veel besproken en zal de komende jaren ook nog de agenda blijven domineren, maar generative AI gaat zorgen voor een aardverschuiving. Ik geloof dat het overgrote deel van de mensen dit nog zwaar onderschat. Met The Selection Lab kunnen we nu binnen twee minuten complete blogs genereren over relevante niche-onderwerpen. En deze blogs zijn ook nog eens van waarde! En dan heb ik het nog niet eens over het genereren van andere typen content zoals video's. Dit gaat onder andere betekenen dat het volume van content exponentieel gaat stijgen, terwijl de consumptiebehoefte aan content gelijk blijft. Het gevolg? We dienen heel andere, veel relevantere content te genereren. En dit kan eigenlijk alleen maar content zijn op basis van de gegevens die alleen jouw organisatie heeft, want content schrijven op basis van publiek beschikbare informatie kan nu iedere 17-jarige met toegang tot ChatGPT. Daarom gaan we met The Selection Lab bijna uitsluitend content publiceren op basis van inzichten uit onze - afgeschermde - database.
Binnen mijn team zeg ik regelmatig: ‘Een dag zonder ChatGPT gebruikt te hebben, is een dag waar je niet het maximale uit hebt gehaald". Van het schrijven van e-mails en content tot brainstormen of het verzamelen van informatie, AI kan bij al deze dingen nu al ondersteunen. En het is belangrijk om het continu te blijven gebruiken, want over een jaar kan AI weer twee keer meer dan nu. Je dient het te blijven gebruiken om het te blijven begrijpen. Snapchat en TikTok zijn al aan mij voorbijgegaan en ik merk nu al hoe lastig het is om die media echt te begrijpen en te benutten. Met het gebruik van generative AI zullen we als organisatie vanaf het begin voorop blijven lopen.

BOODSCHAPPENKARRETJE
Tony's Chocolonely: een geweldige combinatie van een aantrekkelijk merk, goed verhaal en lekker product.
Heineken 0.0: indrukwekkende lancering en ik geniet er bijna dagelijks van.

FANTASTISCH
De campagne Kom op Amsterdam, wees een Amsterdammer vind ik echt fantastisch. Het pakt een lastig onderwerp aan, zonder belerend over te komen en is verpakt in een jasje dat enorm aansluit bij de identiteit van de stad. Briljant gedaan.

Met dank aan BKB Het Campagnebureau voor het beeld.

CRINGY
We gingen laatst kinderwagens shoppen - ja, ik zit nu in die levensfase - en zag toen in een winkel de printadvertentie van Chicco waarbij ze een woordspeling maakten met 'Lifestyle'. Er stond een foto van een man met een kinderwagen en een zelfvoldane blik. Het was enorm cringy en resoneerde niet met de producten van het merk noch met de emotie die veel jonge ouders - naar mijn idee - ervaren. Ik begon gelijk te twijfelen aan andere producten die ik van dat merk gekocht had...

GOEDE MARKETING
In de kern blijft goede marketing op een onderscheidende manier de juiste emoties van je doelgroep raken. Het overbrengen van de overtuiging dat de ontvanger bij jou aan het juiste adres is voor hun bewuste - en onbewuste - behoeftes. Hoe je dat doet, verschilt enorm per merk en doelgroep en kan ook altijd beter. Dat maakt marketing zo enorm interessant.

FRUSTRATIE
Marketing die mijn oude baas bij VODW een 'grijze plek op een grijze muur' noemde. Vaak het gevolg van eindeloze compromissen en de angst om iemand tegen de borst te stuiten. Naar mijn idee is dit het geval bij 80% van de marketinguitingen. Heel kenmerkend vind ik daarvan dat mensen de uiting wel kennen, maar geen idee hebben bij welk merk dit nou eigenlijk hoort.

LOVEBRAND
Dan noem ik toch weer Tony’s Chocolonely. Ik ben nog geen merk tegengekomen dat net zo ver gaat in het doorvoeren van hun onderscheidende vermogen in alle haarvaten van het bedrijf. En daarbij ook nog eens de juiste snaar raakt bij zo'n enorme doelgroep.

MEDIACONCUMPTIE
Om eerlijk te zijn, probeer ik mijn mediaconsumptie wat te beperken, ik kan namelijk nogal verslaafd raken aan het scrollen. Het medium dat ik trouw volg, is het FD. Ik vind dat het FD een heldere positionering heeft en daar trouw aan blijft.

ONTSPANNING
Sporten en sauna. Ik heb mezelf onlangs getrakteerd op een abonnement bij Spa Zuiver en merk dat ik vaak uitkijk naar de sport- en saunacombinatie. Ook erg fijn dat je je telefoon niet mee mag nemen. Alles is dan even puur gericht op ontspanning en gezondheid, heerlijk is dat.

TALENT VASTHOUDEN
Als jonge en snelgroeiende organisatie vragen we best veel van onze medewerkers en we vinden dat daar ook wat tegenover moet staan. Omdat we een jong team hebben, maken we veel ruimte voor borrels, uitjes en feesten. Zo hebben we naast de twee wekelijkse borrels, elk kwartaal een activiteit om de resultaten te vieren; hoe beter de resultaten, hoe uitgebreider de activiteit. Vorige keer zijn we gaan kleiduifschieten, over twee weken gaan we voor een viergangenmaal naar het groenesterrenrestaurant de Kas. Ook hebben we besloten flink te investeren in een inspirerend kantoorpand vlakbij de Dam in Amsterdam, is er veel ruimte voor – externe - coaching en betalen we goed. Alles om het beste talent aan te trekken en te behouden.

GUILTY PLEASURE
Een broodje frikandel...

OVER 10 JAAR
Poeh, lastige vraag. Ofwel nog steeds aan het bouwen aan The Selection Lab of een andere club aan het oprichten. Dat ligt een beetje aan de groei van The Selection Lab de komende jaren. Als de groei zo blijft doorzetten, is The Selection Lab over vijf jaar een flinke organisatie en ik moet gaan ontdekken in hoeverre dat dan nog bij me past. Ik weet in ieder geval dat ik de meeste voldoening krijg uit het creëren van iets uit het niets.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken