Annabel Hoogendoorn van Sunt: 'Wij bewijzen dat voedselverspilling tegengaan goed zonder geitenwollensokken kan'

Annabel Hoogendoorn van Sunt: 'Wij bewijzen dat voedselverspilling tegengaan goed zonder geitenwollensokken kan'
  • Food-en-retail
  • 17 okt 2022 @ 10:57
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijMarketingInterviewFood

Annabel Hoogendoorn is Brand Manager bij het Nederlandse voedingsmerk Sunt. Sunt maakt naast bananenbrood nu ook donuts van geredde bananen. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

WHAT’S NEW BIJ SUNT?
Baked donuts! Hele vette, niet vette donuts om precies te zijn, want in plaats van dat we ze frituren, bakken we ze in de oven. Daardoor zijn ze 50 procent minder vet en daarnaast zijn ze vegan, palmolievrij en net als ons bananenbrood op basis van geredde bananen.

INHOUSE
Wat ik altijd moet uitleggen over mijn werk? Dat ik niet dagelijks zelf bananenbroden sta te bakken, bananen redden écht mega veel impact heeft en er een smakelijk businessmodel te vinden is in voedselverspilling tegengaan. Wat ook weinig mensen weten is dat we nog altijd alles inhouse doen. Van productontwikkeling tot copy, fotografie, campagnes verzinnen, persberichten uitsturen, verpakkingen ontwerpen. The works!

BANANENBAR
Ik ben trots op het feit dat we Sunt in de afgelopen drie jaar flink hebben laten groeien, terwijl onze marketing lean & mean is met in de basis ludieke, toffe campagnes! Zo lanceerden we Sunt met een bananenbar, waar je - anders dan in die beruchte Bananenbar op de Amsterdamse Wallen- oude bananen kon inruilen voor bananenbrood. En in september 2021 hebben we met een leger aan start-ups een campagne geleid waarmee we de voedingsindustrie flink hebben opgeschud. We openden ’s werelds eerste SUPERmarkt met alleen maar SUPERmerken; producten die stuk voor stuk een duurzamer alternatief zijn voor de traditionele versie. Met onze ‘baked donuts’ dagen we opnieuw de voedingsindustrie uit met een dikke vette knipoog. Als ik ergens trots op ben is het dat ik Sunt als merk authentiek en rebels durf te noemen en dat ik als marketeer de randjes durf op te zoeken.

PAARSE KROKODIL
Een leuke commercial? Paarse krokodil van Ohra vond ik heel sterk net als Walk-in fridge van Heineken en Goeiemoggel van KPN. Ik vind het leuk als een reclame een nieuwe begrip de wereld in weet te helpen en er een flinke dosis humor in zit. Oh en als ads ook mogen…ik ben groot fan van die van Spotify, Oatly en Netflix.

HARIBO
Ergeren aan commercials doe ik me niet snel, maar die van Haribo; volwassenen met kinderstemmetjes... Veel energie- en telecomreclames snap ik overigens ook niet. Plat, commercieel en totaal geen herkenbaarheid, dat vind ik niks.

GOEDE MARKETING
Ik vind het tof als de marketingafdeling ‘ballen heeft’ met een goede hoeveelheid zelfspot en bovenal humor. Ook vind ik het sterk als merken een volledig authentieke stijl neer weten te zetten. Dat werkt naar mijn idee ook alleen als je écht een sterk verhaal hebt. Ik geloof dat een goed verhaal en een sterk merk onlosmakelijk verbonden zijn. Kijk bijvoorbeeld naar Oatly, die zijn eigen plek heeft geclaimd in de wereld van marketing. Ik vind het knap als merken met een duurzame/serieuze boodschap de balans in het overbrengen van die boodschap en humor/fun weten te vinden.

FRUSTRATIE
Greenwashing, na-apen, mega commercieel en vooral denken vanuit een corporate mindset en niet wat de consument wil zien. Ik vind het zonde dat ‘duurzaamheid’ te vaak nog zo ‘geitenwollensok’ wordt neergezet en dat veel multinationals onterecht inhaken op duurzaamheidclaims. Mooi dat je duurzamere keuzes maakt, maar CO2-neutrale claims vind ik te vaak ongeloofwaardig en juist irritatie opwekken. Ook reclames waarin een BN’er wordt ingezet zonder logische reden zal ik nooit begrijpen.

UITDAGING
Authenticiteit en creativiteit. We zijn gevoelig geworden en er wordt enorm op elkaar gelet. Ergens heel goed, maar soms gaat het wat ver. Zo zijn wij tegen voedselverspilling, maar is ons product bewust in plastic verpakt om die voedselverspilling van ons eigen product ook tegen te kunnen gaan. Een duurzame missie betekent niet dat je alles perfect doet. Laten we vooral ook tof vinden wat we allemaal proberen en niet overal wat achter zoeken.
Daarnaast vind ik het huidige marketinglandschap enorm verdeeld. Er zijn zo ontzettend veel leuke jonge merken gestart de afgelopen jaren, maar die zijn, logisch misschien, slechts onder een kleine groep echt bekend. De grote uitdaging van marketing vind ik, als Brand Manager van een start-up, het feit dat corporates het landschap overheersen met grote budgetten en saaie marketingcampagnes. Naar mijn idee enorm ouderwets en aangezien veel ballsy marketeers bij de kleinere partijen zitten, zou het mooi zijn als ludieke marketing meer gewaardeerd wordt. Was een tijdje zo en tegenwoordig stukken minder. Hopelijk snel weer!

LOVEBRAND
Aangezien ik hierboven al een aantal toppers heb genoemd, mag ik dan Sunt zeggen? Dat is zeker niet een schouderklopje naar mezelf, maar ik vind dat ons kleine team van Sunt een authentiek en sterk merk aan het maken is. We bewijzen dat voedselverspilling tegengaan heel goed zonder geitenwollensokken kan en ook met een goede dosis lef. Maar als ik dan toch nog één ander merk moet noemen: Oatly! Wat een helden zitten daar.

MEDIACONSUMPTIE
LinkedIn consumeer ik het meest en dat check ik dan ook elke dag. Een belangrijke bron voor nieuws en inspiratie. Daarnaast Instagram en YouTube en lees ik Sprout en FD, maar ook af en toe AndC of Linda.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Tanita Mierau van Fruitz

Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken