
Pitchen tussen wolken en zand met Matt Sleeps, RA*W laat creatief talent opstijgen
Wie dacht dat een vliegreis naar Cannes gewoon een kwestie is van instappen, inhalen en landen, kent RA*W nog niet. De creatieve club achter de Cannes Summer Course gooit het ook dit jaar weer over een andere boeg, of beter gezegd: door een ander luchtruim.

Allianz Direct stunt met bold campagne voor Gen Z
Allianz Direct en social agency Somention lanceren met Stuntje The Movie een onconventionele verzekeringscampagne, gericht op Gen Z. In de hoofdrol: influencer Stuntje, ook wel bekend als Stuntkabouter, die de kans krijgt om stunts uit te voeren voor de verzekeraar – maar in plaats daarvan zijn eigen blockbuster wil maken.

'Mannen - Praat' maakt kwetsbaarheid tussen kerels bespreekbaar
Met de campagne 'Mannen - Praat - Daar ben je vrienden voor' willen Stichting 'We zien mekaar' en filmmakers Fabian Fraikin en Jasper Fraikin laten zien dat echte gesprekken tussen mannen mogelijk zijn en nodig. Want vriendschap is meer dan lol maken. Aanleiding is het verlies van hun kameraden Ian en Martin, twee jonge kerels die zonder aankondiging uit het leven stapten. 'Onze vriendengroep besloot dat het anders moest.'

KVK speelt met realiteit in nieuwe campagne
Na de audiothriller 'Hou je vast!' komt de Kamer van Koophandel met een nieuwe campagne rond het Handelsregister: 'Anders overkomen.' Met humor en herkenbaarheid laat KVK zien wat er mis kan gaan als ondernemers hun gegevens niet actueel houden.

Karvan Cévitam mixt verfrissende limonade met zomerhits
Karvan Cévitam luidt de zomer in met een creatieve dubbelslag: een nieuwe lijn frisse Zero-limonades én een muzikale campagne vol fruitige parodieën. Met de introductie van Karvan Cévitam Refresh Zero mikt het merk op verfrissing met een twist – letterlijk én figuurlijk.

Jysk investeert in merkbeleving en storytelling
Woonwinkelketen Jysk zet stevig in op merkversterking in Nederland. Naast actiemarketing maakt het bedrijf ruimte voor inspirerende brandingcampagnes, digitale zichtbaarheid en content die het vernieuwde winkelconcept onder de aandacht brengt.

LePub versterkt topteam in Amsterdam
LePub Amsterdam heeft haar leiderschapsteam versterkt met twee belangrijke benoemingen: Kika Douglas (l) treedt aan als Chief Creative Officer en Karen Ballenden wordt General Manager. Met deze strategische zet onderstreept het bureau zijn ambitie om creativiteit, innovatie en effectiviteit naar een nog hoger niveau te tillen.

Becel zet hartgezondheid centraal met nieuwe campagne
Met de campagne ‘Begin je dag goed’ presenteert Becel zich opnieuw als gids naar een gezondere levensstijl. De campagne, ontwikkeld door TBWA\Neboko, laat op speelse wijze zien dat kleine keuzes – zoals het vervangen van roomboter door Becel – grote impact kunnen hebben op je gezondheid.

CEO Mark Read vertrekt eind 2025 bij WPP
Mark Read, CEO van WPP, treedt per 31 december 2025 terug na een loopbaan van meer dan dertig jaar bij het bedrijf, waarvan zeven als topman. Dat maakte WPP vandaag bekend. De zoektocht naar een opvolger is inmiddels gestart.

Bol helpt vakantiestress te fixen
De zomervakantie lonkt, maar bij veel Nederlanders slaat de stress toe voordat ze überhaupt vertrokken zijn. Koffers die niet dicht willen, een vergeten slotcode of een onvolledige tent: herkenbare taferelen die Bol aangrijpt in de nieuwe zomercampagne ‘De winkel van vakantiefixers’.

KPN grote winnaar bij SAN Accenten 2024
Tijdens een feestelijke uitreiking in Studio 21 zijn donderdagavond 5 juni de winnaars van de SAN Accenten 2024 bekendgemaakt. In een uitverkochte zaal mochten 44 campagnes uit twaalf categorieën een felbegeerd SAN Accent in ontvangst nemen.

Trotse medewerkers GVB werven technisch talent
GVB Amsterdam is deze week gestart met de nieuwe wervingscampagne Alle techniek aan boord, gericht op het aantrekken van technisch talent.

Drie Nederlandse nominaties op eerste Cannes-shortlists
De eerste shortlists van Cannes Lions 2025 zijn bekend: Dan Wieden Titanium Lions en Innovation Lions. Nederland scoort met drie nominaties in de categorie Innovation.

Digitale Museumkaart krijgt frisse campagne en modern jasje van Onze Kapel
De Museumkaart is niet langer alleen een stukje plastic in je portemonnee, maar ook een app in je broekzak. Creative agency Onze Kapel lanceert deze maand een landelijke campagne om de introductie van de digitale Museumkaart te vieren. Tegelijkertijd krijgt het vertrouwde cultuurmerk een visuele make-over. En dat alles in een stijl die net zo uitnodigend is als de musea zelf.

Odido roept op: ‘Gebruik je stem’
Contact maken is dankzij technologie eenvoudiger dan ooit en toch voelt ruim een derde van de Nederlandse jongeren zich eenzaam. Om dat patroon te doorbreken, lanceren telecomprovider Odido, JoinUs en Mind Us samen de campagne 'Gebruik je stem tegen eenzaamheid'.

Intertoys brengt dino’s tot leven met Jurassic World Toy Tester-campagne in het Oertijdmuseum
Intertoys en bureau Modern Citizens slaan de handen ineen voor een Jurassic World Rebirth-avontuur in het Oertijdmuseum in Boxtel; waar speelgoed, educatie en spektakel samenkomen.

Effie Awards 2025 van start: drie nieuwe categorieën en een vernieuwde jury
Met de zomer in zicht gaat traditiegetrouw ook het Effie-seizoen weer van start. De inschrijving voor de Effie Awards 2025 is officieel geopend. Wie dit jaar bewijst dat creativiteit en effectiviteit hand in hand gaan, maakt op 13 november kans op een Bronzen, Zilveren of Gouden Effie. Inzenden kan tot en met 26 augustus.

Trekpleister benadrukt mentale gezondheid in nieuwe campagne
Trekpleister lanceert op 2 juni haar nieuwe merkfilm 'De kracht van aandacht', waarin de nadruk ligt op mentale gezondheid en het belang van tijd voor jezelf. In de campagne speelt merkkarakter Aaf opnieuw de hoofdrol.

(Snelle) taxi voor iedereen
Sneleentaxi heeft vandaag een nieuwe stap gezet in de Nederlandse mobiliteitsmarkt met de lancering van een landelijke on-demand taxi-app. Deze maakt het mogelijk om in álle hoeken van Nederland direct een taxi te bestellen van Zoutelande tot Zoetermeer.

Q8 positioneert zich 'en passant' als mobiliteitspartner
Q8 lanceert een nieuwe merkcampagne waarin het bedrijf zich profileert als volwaardige mobiliteitspartner. Voor de mediastrategie klopte Q8 aan bij Pink, terwijl VML Belgium verantwoordelijk was voor de creatieve ontwikkeling.

JongeHonden kopen geen Cannes-tickets en organiseren 'Gap Year'
Voor het eerst sinds 1992 is creatievenclub JongeHonden dit jaar niet te vinden op het Cannes Lions Festival of Creativity in Frankrijk. Niet omdat ze het niet kunnen, maar omdat ze het niet willen. Dit keer is het een bewuste keuze: JongeHonden gooien het bot tegen de krib en gaan op tussenjaar.

War Child activeert voorbijgangers met doneerbushokje op Rembrandtplein
Een bushokje waarin je met één druk op de knop kinderen in oorlog helpt.. het klinkt bijna als iets uit de toekomst, maar sinds deze week staat het gewoon op het Rembrandtplein in Amsterdam. War Child lanceerde daar, samen met Noa Collective, O2H Creative Solutions en JCDecaux, de campagne ‘Elk kind telt’. Centraal in de actie: een innovatief bushokje met ingebouwde doneerzuil.

Van B2B naar B2C: Hoe Avery Dennison met influencermarketing de consument weet te raken
De naam Avery Dennison zegt je misschien niet veel. Maar de kans is groot dat je ongemerkt iedere dag meerdere producten van het bedrijf aanraakt. Van het etiket op je shampoo tot de sticker op je kipfilet of de bestickering op een auto. De materialen achter deze labels komen vaak van Avery Dennison. In deze aflevering van ZIGT op Groei spreken we met Ralph Olthoff, Business Development Director Graphics, over een opvallende strategische zet in de B2B-wereld: de inzet van influencermarketing.

EY versterkt employer brand met campagne Zeker en vrij
Na een versterkte focus op het merk richting (potentiële) klanten, richt EY zich nu op een volgende stap: de lancering van een nieuw werkgeversmerk dat EY als werkgever sterk en onderscheidend positioneert.
![[column] Positioneer je bureau](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Positioneer je bureau
De hele creatieve industrie ligt in duigen, was de stelling die Victor Knaap van Monks niet zo lang geleden poneerde tijdens een spreekbeurt voor ondernemers. Er wordt nauwelijks nog geld verdiend door bureaus, aldus Knaap. Het hele operationele model van bureaus moet opnieuw worden uitgevonden. Ik ben het roerend eens met Victor dat er heel wat aan de hand is de bureauwereld. Veel bureaus staan onder druk om hun businessmodel opnieuw uit te vinden.

Meer zichtbaarheid voor humanisme
Sinds 1 mei werken het Humanistisch Verbond en mediabureau Pink officieel samen om het humanisme steviger op de kaart te zetten. De samenwerking richt zich op het vergroten van zichtbaarheid en betrokkenheid, met bijzondere aandacht voor jongere doelgroepen.

Geloofwaardige influencers kunnen écht het verschil maken
Wanneer worden consumenten écht beïnvloed door influencers? Niet vanwege bereik of virale trends, maar door geloofwaardigheid, herhaling en persoonlijke relevantie. Dat blijkt uit de whitepaper 'De Renaissance van de Geloofwaardigheid' van Storyboard Agency.

Nederlandse creatieve top reist af naar SXSW London
Tijdens de eerste Europese editie van SXSW London is Nederland groots vertegenwoordigd met ruim 200 creatieven, merken en bureaus. Vijftig van hen nemen deel aan de volledig uitverkochte handelsmissie van New Dutch Wave, in samenwerking met stichting Dutch Digital Design.

VGP laat klanten spreken in Europese campagne
Logistiek vastgoedontwikkelaar VGP is deze week gestart met een grootschalige pan-Europese testimonialcampagne, ontwikkeld door SuperRebel.Agency. De aftrap vond plaats met een paginagrote advertentie in de Europese editie van de Financial Times en wordt uitgerold in zestien landen.

ANWB lanceert nieuwe merkcampagne 'ANWB ... en gaan'
De ANWB presenteert een nieuwe merkcampagne onder de titel ‘ANWB …en gaan’, ontwikkeld in samenwerking met Selmore Creative Agency en Hotel L’Amour. De campagne positioneert de ANWB nadrukkelijk als breder mobiliteitsmerk.

Social Deal zet wellness op de kaart met eerste nieuwe film Bald Jackal Agency
Vandaag gaat de nieuwe commercial van Social Deal live. Bijzonder is dat dit een samenwerking betreft tussen de hoofdrolspeler en het productiebedrijf - verenigd in Beau van Erven Dorens. Het leidde tot een nieuw bureau, vertelt creatief verantwoordelijke Edward Bardoul.

Rosewood lanceert eerste AI-dogfluencer van Nederland: ‘zonder naam ben je onzichtbaar’
Hij blaft niet, maar heeft wel een stem. En die gebruikt hij om hondeneigenaren én -liefhebbers in heel Nederland te informeren, amuseren en aan het denken te zetten. Huisdierenmerk Rosewood lanceert in samenwerking met John Meulemans (Hibou) de eerste AI-dogfluencer van Nederland.

Big2's nieuwe album Hard Hout krijgt campagne
SuperHeroes, gespecialiseerd in 'not boring campagnes', heeft de handen ineengeslagen met de iconische Nederlandse rapper Big2. Hij is bekend van het legendarische hiphopduo The Opposites en krijgt nu support voor de lancering van zijn nieuwe soloalbum Hard Hout.

63ste 'Even Apeldoorn bellen' commercial live
De nieuwe ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial ‘Scammers’ gaat in première. Dit is de 63ste commercial in de langstlopende reclamecampagne van Nederland, bekend van bekroonde klassiekers als ‘Rio’, ‘Leeuw’ en ‘Acupunctuur’.

Heinz-tune scoort na 15 jaar nog altijd
De klassieke jingle van Heinz Sandwich Spread 'Dus wat ik steeds op tafel zet…' blijkt na vijftien jaar afwezigheid nog steeds ijzersterk in ons collectieve geheugen verankerd. Uit recent onderzoek van sonic branding agency TAMBR, Talpa Media en Unravel Research blijkt dat 98% van de luisteraars de tune correct aan Heinz koppelt, terwijl 81% hem direct herkent.

Eerlijk beeld van de zorg bij Cordaan
Zorgorganisatie Cordaan zet met een nieuwe campagne in op eerlijke en herkenbare arbeidsmarktcommunicatie. In samenwerking met creatief bureau TheMerge en mediapartner Savvy ontwikkelde Cordaan een employer branding-strategie die voorbijgaat aan gestileerde zorgbeelden. De campagne laat zien wat het écht betekent om te werken bij een van de grootste zorginstellingen van Nederland.

Artbox presenteert Young Meets Old event in Cannes
Met Cannes Lions om de hoek kondigt Artbox het jaarlijkse ‘Young Meets Old’-evenement in de eigen villa aan. 'Op 19 juni 2025 zijn we terug en klaar om de kloof tussen generaties te overbruggen – waarbij we de jonge talenten in de industrie verbinden met de doorgewinterde veteranen.' Wij stellen de organisator alvast acht vragen.

Campina lanceert interactieve Avonturen Boerderij
Ter voorbereiding op de Open Boerderijdagen op 30 mei en 9 juni introduceert Campina een nieuwe digitale merkervaring: de Avonturen Boerderij. Deze interactieve game, ontwikkeld in samenwerking met Fitzroy en LiveWall (onderdelen van United Playgrounds), laat kinderen spelenderwijs kennismaken met het boerderijleven, gezonde voeding en duurzaamheid.

Doritos lanceert gouden Minecraft-campagne
Een Minecraft-portaal op het Museumplein, augmented reality op chipszakken en een gouden Dorito-chip van €1.000: met de internationale campagne The Nether Lands wist Doritos zich te positioneren als dé movie snack van het moment. Fitzroy en Livewall zetten hiermee een nieuwe standaard in branded entertainment.

Fastned richt merkcampagne op de mens
Het Europese snellaadbedrijf Fastned heeft zijn eerste merkcampagne gelanceerd onder de noemer ‘See you there’. Opvallend: niet de elektrische auto, maar de mens staat centraal. ‘Onze snellaadstations zijn ontworpen voor mensen, niet voor auto’s,’ aldus Caroline Hoefsloot, verantwoordelijk voor marketing bij Fastned.

Buiten spelen zonder koopzorgen
Na een succesvolle pilot in Houten introduceert buitenwinkel Bever zijn verhuurconcept ‘Huur je Avontuur’ nu landelijk. In elf filialen, verspreid over Nederland, kunnen klanten terecht om outdoorproducten te huren in plaats van te kopen.
![[mediabazen] IPG Mediabrands: Jeroen Oosterbaan](/templates/img/lazyload.gif)
[mediabazen] IPG Mediabrands: Jeroen Oosterbaan
We weten het allemaal: superfans zijn goud waard voor merken. Maar waar moet je superfan van zijn als je bij een mediabureau werkt? Ik zeg: vooral van de business van onze klanten!

Dentsu en DPG Media lanceren The Challenger Playbook
Dentsu en DPG Media lanceren hun gezamenlijke onderzoeksrapport 'The Challenger Playbook in the Battle for Attention: Growth Strategies for Challenger Brands in a Competitive Market'. Dit rapport onderzoekt de rol van aandacht in merkimpact, met focus op het verschil tussen gevestigde- en challenger merken.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Pitchen tussen wolken en zand met... 13-06-2025
- Allianz Direct stunt met bold... 13-06-2025
- 'Mannen - Praat' maakt kwetsbaarheid... 13-06-2025
- KVK speelt met realiteit in nieuwe... 11-06-2025
- Karvan Cévitam mixt verfrissende... 11-06-2025
- Jysk investeert in merkbeleving en... 10-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation