
Portfolio Yune
Yune is een creative content agency en maakt deel uit van IPG Mediabrands. Hun missie: merken menselijk maken. ‘Wat Yune creëert, van video en social tot influencer-campagnes en brand design, is altijd authentiek en oprecht’, zoals Thijs Jaski, managing director van Yune, het treffend zegt. ‘Alleen met menselijke verbinding raak je communities en doelgroepen recht in het hart. Menselijke merken zijn dan ook aantoonbaar opmerkelijker. Wij maken merken menselijk aan de hand van drie elementen: emotie, empathie en echtheid. Het gaat erom hoe content voelt, hoe herkenbaar het is en hoe oprecht het overkomt.’

Haarlemse creatieve sector opent deuren tijdens HA Night
Op vrijdag 5 september verandert Haarlem opnieuw in één grote creatieve speeltuin tijdens de tweede editie van HA Night. Na het succesvolle debuut vorig jaar is het thema dit keer helder: 'inspireren, verbinden en ruimte maken voor nieuw talent'.

Heineken en Megawatt sluiten festivalzomer af op Lowlands
Na een winnende bureaupitch met vier concurrenten trok Heineken Nederland dit voorjaar Megawatt aan als nieuw 360° activatiebureau. Binnen een maand na de gunning stond de eerste gezamenlijke activatie al op Festival op de Ring, gevolgd door Concert at Sea, North Sea Jazz en Blijdorp Festival.

'Met mijn mobiel en mail bij de hand ben ik altijd in business zonder dat het voelt als werken'
Na bijna tien jaar Weber Shandwick, waarvan de laatste zesenhalf jaar als CEO, richtte Hafida Abahai-Almarini haar eigen bureau op: Hafida Abahai PR. Deze zomer hopte zij Europa door: van Ibiza naar Griekenland en vervolgens Mallorca. Voor de rubriek ‘De zomer van…’ reageert zij op een aantal zonnige vragen.

Zwitsal introduceert zachtere look en formule
Zwitsal presenteert deze zomer een volledig vernieuwde babyverzorgingslijn. Het merk, al generaties lang een vertrouwde naam in Nederlandse gezinnen, kiest met een zachtere uitstraling en aangepaste formules bewust voor vernieuwing.

Adnight 2025 haalt Wieden+Kennedy en Vayner binnen
De line-up van Adnight 2025 is compleet en het belooft opnieuw een avond te worden waarin de creatieve industrie zichzelf van haar meest open en inspirerende kant laat zien.

Nieuwe merkbelofte De Hypotheekshop: ‘Tijd voor jouw plan’
De Hypotheekshop lanceert deze week een nieuwe merkpositionering, ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau TheMerge. Met de belofte ‘Tijd voor jouw plan’ wil het merk zich nadrukkelijker onderscheiden in een markt waar tijdsdruk vaak de boventoon voert.

'Uitrusten, en vooral afschakelen, zijn nodig om weer te kunnen knallen na de zomer'
Frederique de Laat is oprichter van Branthlete, een marketingbureau dat zich volledig richt op vrouwensport. Voor onze limited edition rubriek ‘De zomer van…’ beantwoordt zij een aantal zonnige vragen.

Raleigh herleeft met lef en karakter
Na meer dan 130 jaar kiest Raleigh voor een eigentijdse herpositionering. In samenwerking met digital agency Dept introduceert het iconische Britse fietsmerk een nieuw merkplatform en een Europese campagne rondom de elektrische Raleigh One. Met deze stap laat Raleigh zien hoe een klassiek merk relevant en eigenzinnig blijft in een steeds drukker wordende markt.

Dribbelplein trapt samenwerking Hoog Catharijne en Kumpany af
Hoog Catharijne heeft experience marketingbureau Kumpany geselecteerd als vaste activatiepartner, met een sportief startschot: het Dribbelplein. Deze zomerse basketbalactivatie markeert het begin van een reeks gezamenlijke campagnes in en rond het drukbezochte winkelcentrum.

Designmerk Smeg kiest Buro Hause als PR-partner
Na een pitchtraject heeft Smeg Nederland het Benelux PR-bureau Buro Hause aangesteld als strategisch partner voor de Nederlandse markt. Het agentschap wordt verantwoordelijk voor de PR-, socialmedia- en influencerstrategie, evenals merkactivaties zoals events.

Lucid strikt Timothée Chalamet als merkambassadeur
Lucid Motors heeft acteur en stijlicoon Timothée Chalamet gestrikt als zijn allereerste wereldwijde merkambassadeur. De samenwerking markeert een nieuwe fase in Lucid’s strategie om zijn culturele positie te versterken.

'Zelfvertrouwen begint bij jezelf en dat neem je mee in elk klantcontact'
Britt Hogenhuis, oprichter van AndAgency Amsterdam, een creatief en strategisch bureau, gespecialiseerd in influencermarketing, PR, evenementen, social media en talentmanagement. Net terug van drie weken Zuid-Spanje reageert zij op een aantal vragen voor de rubriek ‘De zomer van…’

Decathlon lanceert nieuwe campagne met Antoine Griezmann in de hoofdrol
Decathlon trapt letterlijk het nieuwe schooljaar af met een nieuwe campagne in samenwerking met het Franse creatief bureau Lafourmi.

Mattmo bedenkt nieuwe pay off voor Honey Highway
Strategisch ontwerpbureau Mattmo heeft een nieuwe pay off ontwikkeld voor Honey Highway, het initiatief dat bermen en dijken door heel Nederland omtovert tot bloemrijke leefgebieden voor wilde bijen en andere bestuivers. De nieuwe pay off is: ‘Voor de bee van biodiversiteit’.
![[column] Domme strategie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Domme strategie
Ze zeggen altijd dat strategie voor de slimmeriken is, maar na jaren in dit vak kan ik je vertellen: slimheid zit je vaker in de weg dan dat het je helpt.

Nederlands marketingbureau Branthlete helpt het vrouwenvoetbal in Napels
Branthlete springt in de bres voor de voetbalsters van Napoli met de campagne #TheNapoliFamily. De campagne is vanaf deze week te volgen via de officiële kanalen van Napoli Women en Branthlete. Het Nederlandse marketingbureau richt zich volledig op vrouwensport. De fotografie is van de hand van Eduard Snoerwang.

Lynk & Co lanceert Europese campagne ‘Wonder. Full.’
Na een redesign op basis van community-feedback presenteert Lynk & Co eind juli een nieuwe pan-Europese campagne voor de vernieuwde 01. De campagne ‘Wonder. Full.’ loopt twee jaar in zeven Europese landen en positioneert de 01 als een gezinsvriendelijke auto vol slimme features.

SuperHeroes wint Ad Age Small Agency of the Year
Het van oorsprong Nederlandse bureau SuperHeroes is in de Verenigde Staten uitgeroepen tot Small Agency of the Year 2025 door vakblad Ad Age. Het bureau, opgericht in Amsterdam, ontving de gouden award als eerste Nederlandse partij in de geschiedenis van deze prijs.

'Ik neem een belachelijk assortiment Apple-producten mee'
Edward Stolze is naast eigenaar van ook Strategy Director bij bureau Being There. Voor de rubriek ‘De zomer van’ beantwoordt hij een aantal zonnige vragen.

'Echte aandacht is offline'
Sander Verhof weet alles van Business Operations en Strategy en doet daar zijn voordeel mee bij Agency Engines en helpt bureaus groeien. Zijn perfecte zomerdag in steekwoorden: lange houten tafel, olijfbomen, verse jus, pan con tomaten, zand tussen je tenen, verborgen baai, boek, prosecco...

'Even schakelen' met nieuwe campagne van Sunny Cars
Na de introductie in 2024 keren Sunny & Car, de pratende spiegelhangers van Sunny Cars, terug in een nieuwe merkcampagne. De campagne, ontwikkeld door bureau Lemon Scented Tea, richt zich op de verbazing die het zorgeloze autohuurproces oproept bij medereizigers van de huurder.

Selmore wint Tikkie-campagnewedstrijd met Klene Dropjacht
Selmore heeft de eerste editie van de Tikkie 100K-campagnewedstrijd gewonnen met een origineel spelconcept voor Klene. De winst levert het bureau €100.000 aan mediawaarde in de Tikkie-app op.

'Als onze fashion police er niet is korte broek met sandalen'
Arthur Stobbelaar is Founder van en Technical Director bij ‘digital experience studio’ Alpha Tango: ‘In de zomer wil je je mensen ruimte geven.’

Kruidvat laat zien: duurzaam leven is makkelijk
Kruidvat trapt op 21 juli een nieuwe campagne af onder de noemer ‘Een stapje duurzamer, makkelijk en voordelig’. De campagne speelt in op het groeiende publiek dat bewuster wil leven, maar opziet tegen grote veranderingen en hoge prijzen.

Dept wordt Europees social lead agency voor De Vegetarische Slager
De Vegetarische Slager heeft Dept gekozen als social lead agency voor Nederland, België, Duitsland en het VK. Het gaat om de redactionele strategie, always-on content, community management, productie en paid social van de eigen kanalen met de opdracht de markt voor vleesvervangers verder openbreken.

Hankook doorbreekt clichés met merkcampagne
Hankook introduceert een opvallende pan-Europese merkcampagne die afrekent met de conventies in de bandenbranche. Onder het motto ‘Live your life. Leave tires to us’ zet het Zuid-Koreaanse merk via bureau Innocean Berlin de mens centraal en niet de techniek.

'Ons team mag locatie- en tijdonafhankelijk werken, zolang je maar je shit gedaan krijgt'
Marwan Guedamsi is co-founder/head of growth van Aidem Agency. Hij is net terug van 7 maanden Zuid-Spanje; de rest van de zomer brengt hij dus door in Amsterdam, zijn thuisbasis.

Spil en team5pm in strijd tegen nieuwsarmoede
Het onafhankelijke jongerennieuwsmerk Spil heeft team5pm aangesteld als social agency. Samen willen zij nieuwsarmoede onder jongeren bestrijden en Spil stevig positioneren als dé journalistieke stem voor 15- tot 25-jarigen op platforms als TikTok, Instagram en YouTube.

Lies doet het weer goed, Centraal Beheer net iets beter
Welke tv-commercials wisten in het tweede kwartaal van 2025 het verschil te maken? Commercialreview legde zes belangrijke beoordelingscriteria voor aan duizenden Nederlandse respondenten: Geloofwaardigheid, Kijkplezier, Irritatie, Onderscheidend vermogen, Activerend vermogen en het algemene rapportcijfer. De resultaten geven een helder beeld van de campagnes die het meest indruk maakten bij het Nederlandse publiek.

Strategische denkers (17): ‘Het mooie van het leven is dat je, net als voor een klant, een nieuw verhaal voor jezelf kunt creëren’
In deze serie over strategie laat Edwin van Druten – Head of Strategy bij PR en Influencer bureau Hibou, strategen uit de creatieve industrie aan het woord aan de hand van 5+1 begrippen. Dit keer Nils Adriaans van Tussen de Linies.

'We zetten grote stappen in onze missie om het internet mooier en vooral inclusiever te maken'
Christien van de Sande is managing partner van het Rotterdamse digital agency Level Level. Haar laptop blijft thuis tijdens de zomervakantie, maar met zo’n mobiel kun je eigenlijk ook nog teveel doen.

Fems On Fire doorbreekt stilte rond perimenopauze
Hoewel steeds meer thema’s bespreekbaar worden gemaakt in de media en marketing – van genderdiversiteit tot mentale gezondheid – blijft de perimenopauze een hardnekkig taboe. Daar brengt het nieuwe creatieve collectief Fems On Fire nu verandering in.

Breaker bevrijdt GIF-helden met drinkyoghurt
Salt Bae strooit geen zout meer, Michael Jackson eet eindelijk zijn popcorn op en Kim Kardashian is klaar met selfies maken. In de nieuwe campagne van Melkunie Breaker worden iconische GIF-personages verlost uit hun eeuwige loops, als metafoor voor de introductie van een gloednieuw product: Breaker Drinkyoghurt.

Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom niet’-campagne
Met de lancering van een nieuwe toeristische campagne borduurt citymarketingorganisatie Den Bosch Partners voort op het succes van de opvallende campagne ‘Kom niet naar Den Bosch’ uit 2024. Ook deze tweede editie speelt met tegenstellingen en zelfspot en wordt wederom gedragen door acteur Tim Haars – dit keer bijgestaan door Tante Tonnie, een traditionele Bossche dame gespeeld door Gisela Hillebrandt.

Wereldwijde herpositionering Disaronno door 72andSunny Amsterdam
72andSunny Amsterdam is na een internationale bureaupitch geselecteerd als wereldwijd lead agency voor liqueurmerk Disaronno. De creatieve samenwerking markeert een nieuw hoofdstuk voor het iconische Italiaanse liqueurmerk, dat zich met een nieuwe merkpositionering en campagne wil richten op een jongere generatie consumenten.
![[column] De enige merkwaarde die er toe doet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De enige merkwaarde die er toe doet
Merken zíjn zichtbaar. Logisch ook, met hulp van mediabureaus kunnen ze moeiteloos bereik inkopen. Merken krijgen ons ook wel aan het kopen, performancecampagnes verleiden ons links en rechts. Maar de midfunnel? Daar maken weinig merken echt goed gebruik van. Zonde, want juist daar gebeurt het. Dáár ontstaat de emotionele klik. Dáár leren we een merk kennen, herkennen of zelfs bewonderen.

Cortina viert eigenheid met nieuwe campagnefilms
Na de succesvolle introductie van de merkpositionering ‘Original as you’ in april, presenteert Cortina samen met creatief bureau Lemon Scented Tea twee nieuwe campagnefilms. De films zetten eigenheid centraal en bouwen voort op het credo dat niet iedereen hetzelfde pad hoeft te volgen.

Mad Mojo wil merken van binnenuit laten kloppen
Met hun nieuwe bureau Mad Mojo lanceren Yvonne Prins en Roderick Cremers een strategie-agency die merk en cultuur onlosmakelijk met elkaar verbindt. ‘Mensen verbinden zich niet met logo’s, maar met gedrag en waarden.’

Artis beleef je van zonsopgang tot zonsondergang
Artis presenteert deze zomer een vernieuwd programma onder de noemer ‘Van zonsopgang tot zonsondergang’. Naast de geliefde Zoomeravonden introduceert het Amsterdamse stadspark nu ook Zoomerochtenden en Zoomermiddagen, waarmee bezoekers van het eerste licht tot de laatste zonnestraal kunnen genieten van een dag vol natuur, dieren en cultuur.

Adnight 2025 start met 'Marketing Talks'
De eerste 40 bureaus die deelnemen aan Adnight Amsterdam 2025 zijn bekend. Nieuw dit jaar is de toevoeging van 'Adnight Marketing Talks' aan de avond: een invite-only opening speciaal voor marketeers, in samenwerking met Nima Young Professionals.

Digital humans, data en durf, zo bouwt Hibou aan de PR van morgen
Afgelopen donderdag 3 juli stroomde het kantoor van Hibou in Amsterdam vol met klanten, vakgenoten en nieuwsgierige volgers. De aanleiding? Het 7-jarig bestaan van het bureau dat de PR-wereld een digitale schop onder de kont gaf én de lancering van een nieuw hoofdstuk. Want Hibou is niet meer het bureau dat in 2018 begon met een frisse blik. Het is een beweging geworden. En die bewéégt opnieuw.

L’Or mixt zomer, stijl en smaak in nieuwe campagne
L’Or lanceert met ‘Dive into Summer’ een zintuiglijke zomercampagne waarin koffie en couture samenkomen. Creatief bureau Fitzroy en productiestudio Chuck Studios sloegen de handen ineen om de nieuwe Coconut Iced-variant van het koffiemerk te introduceren als hét drankje voor een jonge, stijlbewuste doelgroep.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Zwitsal introduceert zachtere look en formule
- Heineken en Megawatt sluiten festivalzomer af op Lowlands
- Haarlemse creatieve sector opent deuren tijdens HA Night
- 'Met mijn mobiel en mail bij de hand ben ik altijd in business...
- Designmerk Smeg kiest Buro Hause als PR-partner
- Raleigh herleeft met lef en karakter
Laatste Nieuws
- Portfolio Yune13-08-2025
- Haarlemse creatieve sector opent... 12-08-2025
- Heineken en Megawatt sluiten... 12-08-2025
- 'Met mijn mobiel en mail bij de hand... 12-08-2025
- Zwitsal introduceert zachtere look... 08-08-2025
- Adnight 2025 haalt Wieden+Kennedy en... 08-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers