Biografie Imke heeft meer dan 15 jaar kennis en ervaring op contentgebied – zowel aan de PR, Communicatie als ondernemerskant, weet ze waar ze het over heeft. Haar Bachelor Taal & Cultuurstudies en Master (Mediëvistiek) behaalde ze aan de Universiteit Utrecht. Ook was Imke verbonden als eindredacteur/contentadviseur bij o.a. EEN Media in Amsterdam en doceerde ze Digitale Marketing, Ondernemerschap en E-commerce aan de Hogeschool TIO in Utrecht. Sinds mei 2024 is ze hoofdredacteur van Marketingfacts bij uitgeverij BBP Media. Daarnaast is Imke sinds 1 november 2024 hoofdredacteur (online) van MarketingTribune.
Imke Walenberg


Campagne 'Wie checkt jou?' waarschuwt op World Drowning Prevention Day
Vandaag, op World Drowning Prevention Day (25 juli), vraagt Nederland opnieuw aandacht voor de gevaren van recreatie in open water. Met de campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ wordt ingezet op bewustwording en gedragsverandering rondom zwemveiligheid. Aanleiding zijn de nieuwste cijfers van het CBS: in 2024 verdronken 146 mensen in Nederland, zeven meer dan het jaar ervoor.

Norday ontwikkelt nieuwe website voor Centraal Museum Utrecht
Na een Europese aanbesteding heeft het Centraal Museum Utrecht design- en innovatiebureau Norday geselecteerd als partner voor de ontwikkeling van een gloednieuwe website. Met deze stap geeft het museum invulling aan een ambitieuze digitale strategie waarin conversie en connectie centraal staan.

Spotler Group versterkt portfolio met klantfeedbackplatform Insocial
De Haagse marketingtechnologiespeler Spotler Group heeft het Nederlandse customer experience platform Insocial overgenomen. Met deze strategische uitbreiding wil Spotler marketeers nog beter in staat stellen om klantfeedback te integreren in hun dagelijkse marketing- en serviceprocessen. Insocial blijft als merk zelfstandig opereren binnen de groep en blijft geleid worden door oprichter Lex Groenewegen, die aanblijft als CEO.

Cosmopolitan en Juicebrothers ontwikkelen juice geïnspireerd op cocktailklassieker
Cosmopolitan en Juicebrothers hebben samen een nieuwe juice ontwikkeld, gebaseerd op de bekende Cosmopolitan-cocktail. De samenwerking resulteert in een non-alcoholische, voedzame drank die gezondheid en merkbeleving combineert.

Hornbach Bagagewagen keert terug op Lowlands 2025
Na het succes op Lowlands 2024 keert de Hornbach Bagagewagen komende zomer terug op het festivalterrein in Biddinghuizen. De samenwerking tussen projectbouwmarkt Hornbach en festivalorganisator Mojo wordt voortgezet, en dat betekent opnieuw een praktische én populaire oplossing voor duizenden festivalgangers die met zware tassen en tenten het terrein betreden.

Van bloem tot bloeiende business - Het verhaal achter Bloom & Wolf
Toen Gwen van de Pas de eerste ontwerpen van Bloom & Wolf voor zich zag liggen, had ze nooit kunnen voorspellen hoe snel het zou gaan. ‘Afgelopen zomer kwamen we voor het eerst op deze plek’, vertelt ze terwijl ze om zich heen kijkt in het atelier. ‘Toen dachten we nog: dat krijgen we nooit vol. En eigenlijk past het nu al bijna niet meer...’
![[column] Marketingfacts Focus #5](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingfacts Focus #5
De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.

Slachtofferhulp zoekt versterking met campagne 'Mag ik even je aandacht?'
Slachtofferhulp Nederland is vandaag gestart met een werkgeverscampagne onder de noemer ‘Mag ik even je aandacht?’. Het is voor het eerst dat de organisatie grootschalig inzet op werving van personeel.

Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Het duurzame watermerk Sea Water en bezorgdienst Flink slaan de handen ineen met een opvallende zomeractivatie. Om de introductie van Sea Water-blikjes bij Flink te vieren, krijgen bezorgers een verfrissend blikje mee in speciale houders op hun bezorgfiets. De actie is gericht op zichtbaarheid in het straatbeeld én op het welzijn van de bezorgers, die met oplopende temperaturen extra baat hebben bij goede hydratatie.

Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale uitbreiding
Wibra heeft het jaar 2024 afgesloten met een recordomzet van €286 miljoen, een stijging van 22,7% ten opzichte van 2023. De operationele winst nam toe met 35,6% en kwam uit op €12,7 miljoen. Daarmee beleeft de Nederlandse discountretailer zijn tweede opeenvolgende topjaar.

Stayokay speelt met vooroordelen in nieuwe campagne: ‘Het is hier geen hostel!’
De Nederlandse hostelketen Stayokay heeft een nieuwe merkcampagne gelanceerd onder de opvallende naam ‘Het is hier geen hostel!’. Daarmee wil het merk het hardnekkige beeld van hostels als sobere slaapzalen voor backpackers doorbreken.

Decathlon viert zomerse klassiekers met opvallende straatcampagne
Decathlon viert deze zomer twee productjubilea: het Easybreath-snorkelmasker bestaat 10 jaar en de populaire 2 Seconds-tent is al 20 jaar een vertrouwd gezicht op campings wereldwijd. Reden genoeg voor het sportmerk om groots uit te pakken met een creatieve buitenreclamecampagne in Amsterdam en Den Haag.

Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met ‘Canvas for Change’
Een canvas tas die niet alleen opvalt door design, maar ook een leven verandert, dat is de gedachte achter ‘Canvas for Change’, het nieuwe initiatief van Bol en de sociale onderneming Tiny Miracles.

Reclamecampagne vol droge humor te koop op Marktplaats
Creatief bureau This Agency biedt sinds deze week een kant-en-klare reclamecampagne aan op Marktplaats. Geen vintage meubels of tweedehands kinderwagens dus, maar een complete campagne die zich met droge humor en een scherpe visuele stijl richt op vaders, en op merken die durven.

Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
Tijdens Pride 2025 lanceert KPN de campagne Pride Verified om duidelijk te maken dat queer zijn geen tijdelijke hype is. De telecomprovider wil met deze campagne bijdragen aan een veiliger en inclusiever internet voor de LGBTQIA+ gemeenschap. Daarmee bouwt KPN voort op haar bredere #BeterInternet-initiatief.

Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet kinderrechten centraal
Kinderen hebben recht op een stem. Dat is de kernboodschap van de wereldwijde ‘Speak Up’-campagne die deze week werd gelanceerd door Unicef, Paramount Pictures en de ActNow-campagne van de Verenigde Naties. De timing is slim gekozen: vlak voor de internationale première van de nieuwe Smurfenfilm gaan de blauwe iconen, samen met supersterren als Rihanna en Hannah Waddingham, buiten het witte doek in actie.

Lebara prikt met ‘Logisch!? Award’ door onlogisch consumentengedrag heen
Telecomprovider Lebara lanceert samen met social agency Unlike een nieuwe campagne die inspeelt op consumentengedrag dat, op z’n zachtst gezegd, niet altijd even logisch is. Onder de noemer ‘Logisch!? Award’ nodigt het merk Nederlanders uit om alledaagse, overbodige of bizarre aankopen aan de kaak te stellen. Doel: het gesprek openen over bewuste keuzes, met een knipoog.

Hibou gekozen als PR-partner voor Europese betaaloplossing Wero
PR- en influencerbureau Hibou gaat in Nederland aan de slag voor Wero, de pan-Europese betaaloplossing die iDEAL moet opvolgen. De European Payments Initiative (EPI), het samenwerkingsverband achter Wero, selecteerde het Amsterdamse bureau om de reputatie van de digitale wallet te versterken onder consumenten, beleidsmakers en retailers.

Fietsersbond lanceert campagne voor ‘fietsgeluk’ en bredere zichtbaarheid
De Fietsersbond bestaat dit jaar 50 jaar en grijpt dat jubileum aan om zichzelf opnieuw op de kaart te zetten. In een nieuwe merkcampagne positioneert de organisatie zich nadrukkelijk als bondgenoot van alle fietsers, van fanatieke forens tot incidentele recreant.

Hibou lanceert innovatiehub Hibou/x en scherpt merkvisie aan
Pr- en influencerbureau Hibou gooit het roer om. Met de nieuwe positionering ‘Neem de leiding’ kiest het bureau voor een duidelijk inhoudelijk kompas en roept het merken op om positie te durven kiezen in het publieke debat. Volgens oprichter Matthijs Rutten draait het niet meer om alleen maar zichtbaar zijn: ‘Zonder visie ben je vooral aanwezig, maar niet relevant.’

KFC kiest voor lokale kracht met Creative Media Network
Fastfoodgigant KFC Nederland breidt haar creatieve team uit met een nieuwe partner: Creative Media Network (CMN). Het bureau, gespecialiseerd in slimme contentoplossingen en efficiënte productieprocessen, versterkt vanaf nu de samenwerking met KFC en creatief leadbureau Truus. De eerste gezamenlijke campagne, met een knipoog naar de populaire Netflix-hit Squid Game, is inmiddels live in de restaurants.
![[onderzoek] Bijna helft van Nederlanders wil AI-content gelabeld zien](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Bijna helft van Nederlanders wil AI-content gelabeld zien
Transparantie is het toverwoord in de nieuwste social media trends, althans, als je de Nederlandse consument vraagt. Uit het rapport The Social Shift van social agency team5pm blijkt dat 48% van de Nederlanders wil dat merken expliciet aangeven wanneer content met AI is gemaakt. Maar opvallend genoeg denkt jongere generatie daar genuanceerder over: een derde van Gen Z (18–24 jaar) vindt AI-content juist aantrekkelijker.

Spil schudt de Nederlandse journalistiek wakker met jong nieuws voor jonge mensen
De Nederlandse journalistiek krijgt er een frisse tegenhanger bij: Spil is vandaag officieel live. Niet zomaar een nieuwstitel, maar een journalistiek platform van jongeren, voor jongeren. Met scherpe content op TikTok, Instagram, YouTube én een eigen podcast en nieuwsplatform, wil Spil de sluimerende nieuwsarmoede onder jongeren aanpakken. Want zoals het Commissariaat voor de Media zelf constateerde: het nieuwsgebruik onder jongeren staat op een dieptepunt.

TheFork kiest Team Lewis voor strategische social boost
Restaurantplatform TheFork, onderdeel van Tripadvisor, heeft een nieuwe socialmediapartner in de arm genomen: het internationale PR- en marketingbureau Team Lewis. Met een slimme, datagedreven aanpak wil TheFork zich steviger positioneren in de Nederlandse foodscene. De strategie? Een mix van influencermarketing, creatieve paid campagnes en, misschien wel het belangrijkste, authentieke content van echte foodies.

Nierstichting gooit het roer om met activistische koers en opvallende campagne
De Nierstichting presenteert vandaag haar nieuwe identiteit: activistisch, optimistisch en daadkrachtig. Onder het label Nierkracht slaat de stichting een nieuwe weg in. Niet alleen met een nieuwe visuele stijl, ontwikkeld door Total Design, maar ook met een duidelijk maatschappelijk geluid. De aftrap? Een krachtige campagne over Nierdonatie bij leven, met de pakkende boodschap: 'Maak van een punt een komma.'

Pitchen tussen wolken en zand met Matt Sleeps, RA*W laat creatief talent opstijgen
Wie dacht dat een vliegreis naar Cannes gewoon een kwestie is van instappen, inhalen en landen, kent RA*W nog niet. De creatieve club achter de Cannes Summer Course gooit het ook dit jaar weer over een andere boeg, of beter gezegd: door een ander luchtruim.

ING steekt vrouwenvoetbal hart onder de riem met campagne 'Van dromen naar doelen'
Met het EK Vrouwenvoetbal 2025 voor de deur trapt ING een krachtige campagne af: Van dromen naar doelen. Geen standaard sportsponsoring, maar een uitgesproken pleidooi voor gelijke kansen, female empowerment én financiële zelfredzaamheid. Want volgens ING verdient vrouwenvoetbal, en de vrouw daarachter, minstens evenveel aandacht als het mannenvoetbal.

Beter Bed nieuwe slaappartner van wandelfestijn de 4Daagse
Wie denkt dat de 4Daagse in Nijmegen begint bij het eerste startschot, heeft het mis. Volgens Beter Bed begint de tocht al thuis, tussen de lakens. En precies dát is de reden dat het slaapmerk zich dit jaar voor het eerst aan het wandelspektakel verbindt als officiële slaappartner. Beide merken geloven in de kracht van een fit lichaam, scherp hoofd en een gezonde leefstijl.

Maastricht zet bezoeker centraal met datagedreven platform
Wie deze zomer Maastricht bezoekt, krijgt meteen een voorproefje van hoe stedelijke beleving anno 2025 eruitziet. Maastricht Marketing lanceert vandaag het vernieuwde platform www.visitmaastricht.nl: een online gids die verder gaat dan tips en to do’s, en inspeelt op de diepere reisdrijfveren van de bezoeker

DPG Media zet nieuwe standaard in programmatic met eigen PMP Portal
DPG Media gooit het roer radicaal om in de wereld van programmatic advertising. Als eerste Nederlandse uitgever lanceert het mediabedrijf een eigen PMP Portal, waarmee adverteerders en bureaus in een paar klikken zelf deals kunnen opzetten binnen de Private Marketplace (PMP). De tijd van eindeloos mailen en bellen is voorbij: de deal staat letterlijk binnen enkele seconden live.

Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge consument
Met de campagne ‘Een handje zomer’ willen zes Nederlandse organisaties jongvolwassenen verleiden tot het vaker kiezen van aardbeien, bessen, bramen en frambozen. De campagne trapt deze week af in Nederland, België en delen van Duitsland, precies op het moment dat zachtfruit op z’n lekkerst is.

Leroy van den Berg nieuwe hoofdredacteur Men’s Health
Leroy van den Berg is benoemd tot hoofdredacteur van Men’s Health. Hij wordt verantwoordelijk voor zowel de print- als digitale strategie van het merk, dat sinds oktober 2024 wordt uitgegeven door PXR onder licentie van Hearst.

Digitale Museumkaart krijgt frisse campagne en modern jasje van Onze Kapel
De Museumkaart is niet langer alleen een stukje plastic in je portemonnee, maar ook een app in je broekzak. Creative agency Onze Kapel lanceert deze maand een landelijke campagne om de introductie van de digitale Museumkaart te vieren. Tegelijkertijd krijgt het vertrouwde cultuurmerk een visuele make-over. En dat alles in een stijl die net zo uitnodigend is als de musea zelf.
![[onderzoek] Eigenwaarde onder druk door sociale verwachtingen en online vergelijking](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Eigenwaarde onder druk door sociale verwachtingen en online vergelijking
Ondanks de groeiende aandacht voor mentale gezondheid en zelfacceptatie, blijkt zelfliefde voor veel jonge vrouwen in Nederland nog steeds geen vanzelfsprekendheid. Uit nieuw onderzoek van Norstat, uitgevoerd in opdracht van L’Oréal Paris, blijkt dat slechts 21% van de Nederlandse vrouwen tussen de 16 en 29 jaar zichzelf regelmatig een compliment geeft. Tegelijkertijd zegt 80% dat moeiteloos over anderen te doen.

Intertoys brengt dino’s tot leven met Jurassic World Toy Tester-campagne in het Oertijdmuseum
Intertoys en bureau Modern Citizens slaan de handen ineen voor een Jurassic World Rebirth-avontuur in het Oertijdmuseum in Boxtel; waar speelgoed, educatie en spektakel samenkomen.

Effie Awards 2025 van start: drie nieuwe categorieën en een vernieuwde jury
Met de zomer in zicht gaat traditiegetrouw ook het Effie-seizoen weer van start. De inschrijving voor de Effie Awards 2025 is officieel geopend. Wie dit jaar bewijst dat creativiteit en effectiviteit hand in hand gaan, maakt op 13 november kans op een Bronzen, Zilveren of Gouden Effie. Inzenden kan tot en met 26 augustus.
- AlgemeenNieuws Campagne 'Wie checkt jou?'...Weblog [column] De politiek heeft geen...Nieuws [Grote Jongerenonderzoek] (2)...Nieuws Spotler Group versterkt portfolio...Weblog [column] Aura farming: de nieuwe...Nieuws [Grote Jongerenonderzoek] (1) Social...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 30, 2025Nieuws Marketingtransfers week 28, 2025Nieuws McDonald’s Duitsland krijgt nieuwe...Nieuws Payroll-startup Employes overgenomen...Nieuws Marketingtransfers week 27, 2025Nieuws Marketingtransfers week 26, 2025
- BureausNieuws 'Ik neem een belachelijk assortiment...Nieuws 'Echte aandacht is offline'Nieuws Even schakelen met nieuwe campagne...Nieuws Selmore wint...Nieuws 'Als onze fashion police er niet is...Nieuws Kruidvat laat zien: duurzaam leven...
- ContentmarketingNieuws Hornbach Bagagewagen keert terug op...Nieuws Bovag lanceert AI-presentator BramNieuws Rotterdam speelt hoofdrol in...Nieuws Inschrijving Grand Prix Content...Nieuws Campagne Nestlé draait om verhalen...Nieuws Stayokay speelt met vooroordelen in...
- DesignNieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...
- Food en RetailNieuws Britse Compass Group neemt...Nieuws 12 nieuwe restaurants in de...Nieuws Action meldt sterke groei in Q1/2...Nieuws Cosmopolitan en Juicebrothers...Nieuws Van bloem tot bloeiende businessNieuws Jeremy Clarkson schittert in...
- MediaNieuws NFF lanceert campagne 'Zie je in...Nieuws Ad Alliance en Walt Disney breiden...Nieuws Snapchatters beleven sport als...Nieuws [onderzoek] 'Verruiming online...Nieuws De Telegraaf gaat voor directe...Nieuws Roxy Dekker-docu lanceert For You...
- Online MarketingNieuws [update] Creatieve sector alert op...Nieuws Nederlanders shoppen bewust en...Weblog [column] Marketingfacts Focus #5Nieuws DNB: Online kaartbetalingen sterk in...Nieuws AI-modellen geven vergeten mode een...Nieuws Bijna helft Nederlanders lid van...
- SponsoringNieuws Amazon verlengt sponsoring Uefa...Nieuws Sport, muziek en cultuur in het Rabo...Nieuws Nike's Oranje Fatalis-campagne voor...Nieuws Rabobank Utrecht nieuwe partner...Nieuws Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw...Nieuws Odido nieuwe partner Esther Vergeer...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Norday ontwikkelt nieuwe website... 24-07-2025
- UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van... 21-07-2025
- 'Smeuïge' samenwerking tussen... 07-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers