[Mijn marketing] Ynske van Vliet: ‘Ik wil de perceptie over Adyen veranderen’
- Algemeen
- 10 aug 2020 @ 10:14
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Marketing
- 10 aug 2020 @ 10:14
- Lucas Boon
Ynske van Vliet (28) is marketing manager bij Adyen. Ze kwam viavia in 2016 bij het betaalplatform terecht, als bijbaantje in de sales. 'Toen ik vorig jaar werd gevraagd het marketingteam in Nederland op te zetten, heb ik geen moment getwijfeld.'
Coronaproof
Bij Adyen hebben we veel klanten geholpen hun bedrijf coronaproof te maken. Het Rijksmuseum is nu bijvoorbeeld volledig cashless en Bagels & Beans heeft een website gelanceerd waarbij klanten online kunnen bestellen en afhalen. Daarnaast zie ik veel leuke initiatieven in de horeca, waarbij bijvoorbeeld aan tafel een QR-code kan worden gescand waarmee wordt besteld en afgerekend.
Bijbaantje
Tijdens mijn studententijd dacht ik altijd dat ik bij een grote FMCG-speler zou gaan werken om daar een traineeship te volgen. Totdat ik in 2016 een bijbaantje naast mijn master zocht en viavia bij Adyen, toen nog een tech start-up, terechtkwam. Ik kon aan de slag als sales & account manager. Ik dacht dat ik marketing bij een fintech niet leuk zou vinden, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ondanks dat wij een Nederlands bedrijf zijn, was er toen nog geen marketingteam voor de Benelux. Op het moment dat ik werd gevraagd om marketing in Nederland op te zetten, heb ik geen moment getwijfeld.
Win-win
Too good to go vind ik een tof merk. Ik geloof in hun concept. Ze brengen voedselverspilling op een toegankelijke manier onder de aandacht. Winkels en horeca blijven op die manier niet met voorraden zitten en de klant kan tegen een gereduceerd tarief producten ophalen. Een win/win-situatie.
Perceptie
Veel Nederlanders hebben de perceptie dat Adyen alleen met grote enterprise-klanten werkt, zoals Uber, Ebay en Spotify, waardoor veel bedrijven hier denken dat wij ze niet kunnen helpen. Onze oplossing is echter heel goed in staat om MKB-bedrijven te ondersteunen, zowel online als offline. Een paar mooie voorbeelden hiervan zijn Tony's Chocolonely, VanMoof en Goodiebox, maar ook lokale horeca zoals de Biertuin in Amsterdam. Ik zie het als mijn uitdaging om deze perceptie te veranderen.
Confronterend
Het is alweer een tijdje geleden, maar een campagne die me altijd bijblijft is van stichting ALS Nederland. Alleen een close-up van een gezicht met de tekst: ik ben inmiddels overleden. Simpel, confronterend en doeltreffend.
Vette activaties
Wink is mijn favoriete reclamebureau. Zij ontwikkelen vette activaties om merken te laden.
Beslagen ten ijs
Mijn eerste stapjes in marketing deed ik onder leiding van Sophie Kerkhof-Schneider, inmiddels brand director bij Bol.com. Zij is enorm toegewijd, commercieel ten top en ze houdt altijd het grotere plaatje in gedachten. Ze heeft me op jonge leeftijd geleerd altijd goed beslagen ten ijs te komen en toch ook op je gevoel te vertrouwen en voor je mening uit te komen.
Webinars
Irritant maar onvermijdelijk: iedereen probeert nu offline events naar online te vertalen, waardoor mensen worden gebombardeerd met webinars. Het is echt vechten om de aandacht van prospects.
Onbezonnen geklets
Mijn favoriete podcast is de Zelfspodcast van Sander Schimmelpenninck en Jaap Reesema. Heerlijk 45 minuten per week even naar onbezonnen geklets luisteren.
Geen taboes
Linda is mijn favoriete magazine. Leuke interviews en het schuwt taboes niet.
In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online.
Lees ook:
Deniz Alkac: 'Heineken is een merk dat durft'
Pauline Goedhart: 'Mensen zijn weer toe aan iets leuks'
Anne Schreuders: 'Linda Meiden doorbreekt taboes'
Maartje Weijers: 'Ik heb mezelf leren kennen op de dansvloer'
Vincent van Dijk: 'Een sterk merk praat zich vanzelf rond'
Sanneke Boesveldt: 'Alleen in real life springt de vonk over'
Ginny Ramkisoen: 'Ik mag meer investeren in mijn eigen marketing'
Klaas Weima: 'Aandacht is de nieuwe valuta'
Reuben Alexander: 'Ik draag elke dag Patagonia'
Edward van de Ridder: 'Teams is vermoeiend, maar wel efficiënt'
Annelies Poelsema: 'Netflix spoiler-campagne blijft geniaal'
Safi Graauw: 'Ik wil laten zien dat cultuur versterkt'
Roel Welling: 'Bullshit verkopen is geen duurzaam model meer'
Annelies Valk: 'Dit is het jaar van Nike'
Jurry Oortwijn: 'Ook bij uitverkochte shows is marketing belangrijk'
Mariëlle Rooswinkel: 'Linda is consistent in alle uitingen'
Paul Meijer: 'Een campagne maak je gewoon samen'
Atva van Zanten: 'Marketing gaat over mens en cultuur'
Maud Pinckers: 'Marketing staat niet gelijk aan reclame'
Fleur Osté: 'Rihanna is mijn favoriete marketeer'
Hella de Weger: 'WhatsApp is nu mijn favoriete merk'
Martijn Keesmaat: 'Overdaad maakt plaats voor balans'
Jorn Agterberg: 'Radio gaat altijd door'
Nadine Ridder: 'Niet alles is een wedstrijdje'
Ard Bossema: 'Oranje Blik brengt ander positief geluid'
Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'
Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'
Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'
Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'
Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'
Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'
Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'
Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'
Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'
Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'
Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'
Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'
Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin...
- DOSSIER ESG Esther Overmars Purpose is een werkwoord
- Europees Parlement stemt vóór AI-wet
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner
- Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing