[Mijn marketing] Ginny Ramkisoen: 'Ik mag meer investeren in mijn eigen marketing'
- Algemeen
- 16 jul 2020 @ 16:19
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Marketing
- 16 jul 2020 @ 16:19
- Lucas Boon
Ginny Ramkisoen (33) is eigenaar van adviesbureau Ginny Werkt. Marketeers en creatieven nemen zichzelf vaak te serieus, stelt ze. 'We zijn hier niet bezig met het oplossen van wereldproblematiek, dus doe even rustig.'
Bruna
Met Ginny Werkt houd ik me bezig met de marketing van diverse opdrachtgevers, zoals nu voor Bruna Uitgevers. Ik acquireer non-fictie auteurs en begeleid ze in het creatieve proces van het schrijven van een boek. Volgende week komt ons eerste project uit en er staat een flink aantal op stapel.
Noodgedwongen creatief
Door de crisis ben ik wat opdrachten verloren, maar ik ben twee keer zo hard aan de slag gegaan om weer nieuwe opdrachtgevers te vinden. Ik mag niet klagen. Dit is een uitdagende periode waarin je noodgedwongen creatief moet zijn.
Opgekropte emotie
De Black Lives Matter-beweging was er denk ik in eerste instantie niet geweest als de wereld wat minder angstig en egoïstisch zou zijn. Deze beweging als iets negatiefs zien, omdat er ook wat incidenten mee gepaard gaan, is cherry picking en weegt niet op tegen wat veel zwarte mensen te verduren hebben. Daarbij komt dat de opgekropte emotie er bij deze mensen uit moet. Zolang racisme bestaat zul je als samenleving moeten dealen met terechte weerstand.
Blij
Met mijn vorige bedrijf Vacature via Ginny heb ik samen met mijn team ontzettend veel mensen blij mogen maken met een nieuwe baan. Een tijd die ik niet had willen missen.
Werk
Gelukkig zijn er nog steeds genoeg marketingvacatures die ingevuld moeten worden, dus de branche ligt niet op z'n gat. Wel zijn er bedrijven die klappen hebben vangen en dus terughoudender zijn in het aannemen van nieuw personeel. Die hebben misschien zelfs mensen moeten laten gaan. Voor werkzoekenden is het nu zaak om je netwerk te blijven raadplegen, een portfolio samen te stellen en te zorgen voor een killer van een sollicitatiebrief. Mijn advies: betrek de coronacrisis niet op jezelf als je moeite hebt met het vinden van een baan, maar blijf gewoon doorgaan.
Bestaande schoonheid
Mijn favoriete merk is & Other Stories (onderdeel van H&M, red.). Hun campagnes zijn divers en realistisch en focussen op het benadrukken van bestaande schoonheid. Dat zouden meer merken moeten doen, in plaats van het verkopen van onzekerheden aan vrouwen.
Stereotypering tegengaan
De 1,5-meter-campagne van het Spoorwegmuseum vind ik mooi, omdat de focus een keer niet ligt op 'jongetjes en treinen', maar de hoofdrol is weggelegd voor een meisje. Het museum speelt op deze manier een actieve rol in het tegengaan van ouderwetse stereotypes.
Niet bang
Mijn favoriete reclamebureaus zijn Buutvrij en Natwerk, omdat de mensen daar niet bang zijn om te experimenteren. Voor mijn gevoel gaan deze bureaus al honderd jaar mee en toch weten ze keer op keer bold moves te maken en de markt en branche te verrassen danwel op hun grondvesten te laten schudden.
Vrolijke topper
Mijn favoriete creatief is Reuben Alexander van Buutvrij, omdat hij een ongekend vrolijke topper is, te gekke campagnes creëert, altijd kennis deelt en niet in de laatste plaats omdat hij mij ieder jaar een felicitatie-sms stuurt op mijn verjaardag.
Doe rustig
Mensen in marketing nemen zichzelf vaak zo ontzettend serieus. Laten we niet vergeten dat er gewoon gecreëerd wordt om te consumeren - niet per se het meest nobele streven. Ook niet het minste, maar we zijn niet bezig met het oplossen van wereldproblematiek. Dus doe even rustig.
Gezondheid
Mijn favoriete podcast is Lijf & Leden van Laura van de Graaff en Frederike de Labije over mentale en fysieke gezondheid. Intelligente meiden, fijne onderwerpen en het luistert lekker weg.
Brutaal
Ik ben inhoudelijk dol op &C-magazine, omdat ik de creatieve vormgeving mooi vind en ze zich brutaler en vrijer opstellen dan veel andere magazines. Wat dat betreft hebben ze personality van Chantal (Janzen, oprichter, red.) goed doorgevoerd in print en weten ze ook continuïteit te bewaren.
Groei
Het is altijd makkelijker om een strategie voor een ander te creëren en uit te voeren dan voor jezelf. Wat dat betreft mag ik wel wat meer tijd investeren in de marketing van Ginny Werkt, want ik mik op groei.
Foto door Kelly Nederlof.
In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online.
Lees ook:
Klaas Weima: 'Aandacht is de nieuwe valuta'
Reuben Alexander: 'Ik draag elke dag Patagonia'
Edward van de Ridder: 'Teams is vermoeiend, maar wel efficiënt'
Annelies Poelsema: 'Netflix spoiler-campagne blijft geniaal'
Safi Graauw: 'Ik wil laten zien dat cultuur versterkt'
Roel Welling: 'Bullshit verkopen is geen duurzaam model meer'
Annelies Valk: 'Dit is het jaar van Nike'
Jurry Oortwijn: 'Ook bij uitverkochte shows is marketing belangrijk'
Mariëlle Rooswinkel: 'Linda is consistent in alle uitingen'
Paul Meijer: 'Een campagne maak je gewoon samen'
Atva van Zanten: 'Marketing gaat over mens en cultuur'
Maud Pinckers: 'Marketing staat niet gelijk aan reclame'
Fleur Osté: 'Rihanna is mijn favoriete marketeer'
Hella de Weger: 'WhatsApp is nu mijn favoriete merk'
Martijn Keesmaat: 'Overdaad maakt plaats voor balans'
Jorn Agterberg: 'Radio gaat altijd door'
Nadine Ridder: 'Niet alles is een wedstrijdje'
Ard Bossema: 'Oranje Blik brengt ander positief geluid'
Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'
Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'
Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'
Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'
Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'
Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'
Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'
Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'
Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'
Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'
Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'
Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'
Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management