Top-100 Adverteerders 2023: Radio en (D)OOH groeien sterk; tv onder druk
Zoals elk jaar heeft MarketingTribune in samenwerking met mediabedrijf Nielsen in editie 04 het exclusieve overzicht van alle actuele mediabestedingen van de top-100 merken en bedrijven in Nederland.
Nespresso gaat tot op de bodem met Mandy Woelkens
Nespresso en Mandy Woelkens, mediagezicht, lifestyle-icoon en hoofdredacteur van Linda.meiden, hebben een videoserie op YouTube gemaakt over maatschappelijke en actuele topics.
Partnership Herbalife met shorttrackster Xandra Velzeboer
Producent van voedingssupplementen Herbalife gaat een partnership aan met de Nederlandse shorttrackster Xandra Velzeboer. Zij maakte onder meer deel uit van het relay-team dat goud won op de Olympische Spelen van 2022.
CMO Dennis van den Berg (Talpa): 'Onze marketingstrategie is bereik, bereik en bereik'
Nergens is de competitie zo bruut als in tv- en radioland. In gesprek met directeur Marketing Dennis van den Berg van Talpa Network over de concurrentie met RTL, zijn mediakeuze, de uitdagingen als marketeer, de toekomst van het vak en zijn mening over programma’s als VI.
Warc Effective 100 2024: Maatschappelijke vraagstukken scoren
Net als in de Warc Media 100 en de Creative 100 zien we in de Effective 100 veel maatschappelijke vraagstukken terug en ook in dit overzicht stijgt Nederland licht naar plek 41 (in 2023 plek 48). De ranglijsten worden bepaald aan de hand van gewonnen nationale en internationale awards.
Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
Ontwikkelingsorganisatie Simavi en sociale onderneming Earth Water lanceren '100% Seksvrij Water’. Met dit limited edition drankkarton vragen de organisaties aandacht voor de ongemakkelijke waarheid dat vrouwen en meisjes door de wereldwijde watercrisis seksueel geweld ondervinden in landen als Kenia en Bangladesh.
ACM: 'Travel Sustainable programma Booking.com is misleidend'
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de ACm het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline per 25 maart gehaald. De ACM beoordeelde de presentatie van dit programma als misleidend.
Plus start training Veilig op de weg
Plus zegt het -als het gaat om de P van Plaats en distributie- belangrijk te vinden dat bezorgers van online boodschappen veilig en verantwoord aan het verkeer kunnen deelnemen. Hiervoor heeft de retailketen de online training ‘Veilig op de weg voor bezorgers’ ontwikkeld.
[branded content] HEMA optimaliseert vindbaarheid met slimme linkbuildingstrategie
De afgelopen 2,5 jaar heeft HEMA een enorme groei doorgemaakt op het gebied van SEO. HEMA maakt bewust een keuze om inhouse het eigen kanaal te versterken. Op het vlak van linkbuilding versterken de experts van OrangeValley het team. Samen belichten ze de case.
Yune wint pitch tijdens Branded Content Event 2024
Eén van de hoogtepunten van elk Branded Content Event is de pitch, waarbij een echt merk een echte pitch uitschrijft die (soms) voor echt geld wordt uitgevoerd. De pitch van 2023 leidde tot een vruchtbare samenwerking tussen Bever en Mediahuis. Dit jaar won Yune de pitch voor het Nederlandse merk Elho.
Branded Content Event 2024: AI en virtuele influencers ‘gaan het vak opschudden’
De vraag ‘Shaken or stirred’, het thema van het Branded Content Event 2024, is na de eerste twee keynotes nog niet beantwoord. Maar dat AI, virtuele influencers en ‘digitaal’ een enorme impact op het marketingvak en op customer service hebben, staat als een paal boven het al dan niet virtuele water.
Thuiswinkel Markt Monitor: Cross-border bestedingen groeien met name China
Nederlandse consumenten hebben in 2023 voor € 34,7 miljard online uitgegeven. Dit is een groei van 3% vergeleken met 2022. Het aantal online aankopen is gestegen met 1% naar 365 miljoen. De online groei komt met name door uitgaven aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org: ‘Opvallend is de online cross-border groei; deze bestedingen zijn toegenomen met 13% en het aantal aankopen met 17%.’
The Drum over SXSW 2024
Van 8 tot 15 maart vond SXSW - South by Southwest - editie 2024 plaats. Namens The Drum was een reporter ter plaatse. Enkele van zijn bevindingen.
BoekTok-creators schragen verkoop Boekenweek
De hashtag #boektok is inmiddels ruim 70.000 keer gebruikt in Nederland, stelt TikTok. Daarmee levert het momenteel veelbesproken sociale medium een belangrijke bijdrage aan het activeren van jonge lezers. Voor het CPNB een reden voor samenwerking.
NMD op donderdag 13 juni 2024; early bird-tickets nu verkrijgbaar
Op donderdag 13 juni 2024 organiseren Nima en MarketingTribune de 8e editie van Nima Marketing Day in DeFabrique te Utrecht. Tot en met 4 april kun je nog een fikse early bird-korting regelen, kijk hier verder.
BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event "the place to be" om inspiratie op te doen'
Mandy van der Wal en Edwin Koeners verzorgen tijdens het Branded Content Event een inspiratiesessie getiteld ‘Hoe zien we merken het liefste terug in een podcast?’
Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk 4 keer genomineerd voor SAN Accenten, 112 nominaties in totaal
Dit jaar jureerde ruim 240 juryleden verdeeld over 12 jury’s de 285 ingezonden campagnes & cases over 2023 met als resultaat 112 nominaties.
Gedwongen verkoop TikTok VS, platform hekelt stemming
ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, heeft zes maanden de tijd TikTok te verkopen. Lukt dat niet, dan wordt de app verboden in de Verenigde Staten. Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft een wetsvoorstel van die strekking aangenomen. De Senaat moet het voorstel nog aannemen.
Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor achterstand
‘Nederland blijft achter op het gebied van GenQAI en dreigt daarmee zijn positie als digitale koploper te verspelen’, aldus Martijn Bertisen, VP Google Nederland. Hij baseert zijn uitspraak op onderzoek door Implement Consulting Group naar de impact van Generatieve AI op de Nederlandse economie dat vandaag is gepubliceerd.
Europees Parlement stemt vóór AI-wet
Een overgrote meerderheid van het Europees Parlement heeft de AI-wetgeving goedgekeurd. De wet heeft als doel de rechten, van burgers te beschermen maar tegelijkertijd de ontwikkeling van AI te stimuleren.
Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een cadeau'
Sven Fase is Product Owner Vodafone Business & Ziggo Zakelijk. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘We kunnen performance- en brandcampagnes niet los van elkaar zien.’
Molecule Social aan de slag voor Blokker, MyHenry en AzG op TikTok
Molecule Social breidt het klantportfolio uit met de merken Blokker, MyHenry en Artsen zonder Grenzen. Het in TikTok gespecialiseerde bureau uit Den Haag gaat voor deze merken aan de slag met de strategie en creatieve invulling van de TikTok-kanalen.
[marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding Marketing & Communications ABN Amro
In deel 196 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Patrick Kuijsters, baas Branding Marketing & Communications bij ABN Amro. Deze week ging de nieuwe positionering plus campagne van de bank gemaakt door Ace de lucht in. 'Succesvolle marketing van je nieuwe verhaal en visie buiten begint binnen.'
Pop-upsysteem van IAB in strijd met AVG
Het Interactive Advertising Bureau (IAB), de internationale organisatie die standaarden ontwikkelt voor de industrie, onderzoek uitvoert en juridische ondersteuning verleent aan online adverteerders, vangt bot bij het EU-Hof. Dat haalt vandaag een streep door het IAB cookie-toestemmingsysteem
Puma werkt aan online winkelervaring met AI-oplossingen van Google Cloud
Sportmerk Puma gaat data-, analyse- en AI-oplossingen van Google Cloud inzetten om zijn online winkelervaring efficiënter, flexibeler en persoonlijker te maken voor klanten over de hele wereld, melden de partners.
Nvidia houdt digitale Zeepkistenrace in 4D
Techreus Nvidia en creatief bureau Rosh Studios hebben samen de campagne en minigame ‘Nvidia Zeepkisten live’ in Cinema 4D ontwikkeld.
'Een op drie marketingbureaus heeft dataveiligheid niet op orde'
Vanaf vandaag is Google Consent Mode v2 van kracht. Dat betekent meer aandacht voor de privacy van webgebruikers. Dit wordt veelal afgevangen door zogenaamde 'cookiebanners', maar veel marketingbureaus zijn nog onveilig bezig waarschuwt Travyk.
Pets Place werkt samen met dierenexpert Floris Göbel
Pets Place gaat samenwerken met Floris Göbel. De dierenspeciaalzaak en Göbel laten onder meer sociale media zien wat voor positieve korte- en langetermijneffecten het hebben van een huisdier oplevert.
Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen op gebied van GenAI'
Cook deed de uitspraak tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Apple deze week, die plaatsvond in dezelfde periode dat het bedrijf zijn miljarden euro's kostende, decennia lang gekoesterde plan om een EV te bouwen heeft stopgezet.
[branded content] Stayokay Hostels versterkt imago met OrangeValley
Het effect van de samenwerking met bureau OrangeValley mag er zijn: de geholpen merkbekendheid van Stayokay onder 20-49 jarigen steeg in Nederland naar 31%.
Restaurant-ontdekkingsapp NeoTaste biedt 'culi lovers' uitbreiding eetervaring
NeoTaste, een restaurant-ontdekkingsapp uit Duitsland, breidt deze maand uit naar Amsterdam en opent hier de deuren naar exclusieve voordelen voor gebruikers, terwijl restaurants kosteloos kunnen deelnemen. Dat melden de initiatiefnemers.
Ook in Roblox kun je er goed uitzien zonder de hoofdprijs te betalen, aldus Zeeman
Jongeren besteden in online videogames veel geld aan dure merken om hun avatar te kleden. Zeeman wil -juist tijdens Fashion Week- een statement maken in Roblox met betaalbare basics in hun eigen virtuele brandstore.
Nieuwe merkidentiteit TBAuctions, nadruk op duurzaamheid en technologie
Onder het motto ‘Alles heeft waarde’ profileert digitaal veilinghuis TBAuctions zich als koploper in de digitale veilingwereld. Met een nieuwe merkidentiteit zet het bedrijf in op technologie en duurzaamheid.
Eten of internet: niet elke Nederlander kan online
Met de campagne ‘Oproep aan de politiek’ vraagt de Alliantie Digitaal Samenleven aandacht voor de 2,5 miljoen Nederlanders die (nog) niet mee kunnen doen aan de digitale samenleving.
Winkelketen Blokker te koop gezet
Retailketen Blokker staat te koop. Eigenaar Mirage Retail Group heeft een document rondgestuurd naar mogelijke kopers, dat is ingezien door het FD.
JBL presenteert zichzelf op Roblox
Met de introductie van JBL Land en drie games op Roblox laat audiomerk JBL de gebruikers van Roblox kennismaken met het merk. In JBL Land staat geluid en muziek centraal.
Campagne Federatie Beeldrechten voor eerlijke vergoeding
De Federatie Beeldrechten is op 22 februari 2024 een campagne gestart om de social media platforms op te roepen een eerlijke vergoeding te betalen aan professionele beeldmakers voor auteursrechtelijk beschermd beeldmateriaal.
Bits of Freedom met KesselsKramer op de bres tegen online censuur
Deze week gaat de nieuwe Europese wet in die mensen beter beschermt tegen censuur, privacyschending en bias via algoritmen. Bits of Freedom lanceert nu met KesselsKramer de website jouwplatformrechten.nl, waarop je in normale-mensen-taal kunt lezen wat deze wetten voor jou betekenen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing