[De zomer van] Thijs Biersteker: ‘Tijd om daad bij goede bedoelingen te voegen'

  • Algemeen
  • 3 sep 2019 @ 15:13
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Kunst & CultuurPersonalia

Creatief Thijs Biersteker reed deze zomer in een oude Volkswagen Camper uit 1974 naar een commune in de buurt van Parijs zonder wifi en mobiele ontvangst. En, primeur: Biersteker en zijn team staan op het punt een nieuwe studio te openen.

Kunstenaar en tevens Gouden Zaag-winnaar Thijs Biersteker was de afgelopen tijd vooral druk in de weer met het ontwerpen van nieuwe interactieve kunstinstallaties voor de show Nous les Arbes in Fondation Cartier te Parijs, waarvoor hij samenwerkte met de bioloog Stefano Mancuso. Het duo liet middels sensoren bomen met zichzelf praten over het onderwerp klimaatverandering. Ook 'deed' Biersteker een show in Beijing over de impact van sigarettenpeuken op de natuur en een samenwerking met fashionmerk Daily Paper in het kader van de 'ontbossingssnelheid' in de wereld. Biersteker: 'Stuk voor stuk nieuwe werken die allemaal in de zomer af moesten, klaar voor het museum. Nu eindelijk rust.' Na de opening in Parijs reed hij samen met familie in een oude Volkswagen Camper uit 1974 direct door naar een commune zonder mobiele ontvangst en wifi en met eten van eigen grond en een hoop natuur. 'Een fijne counterbalance van alle hi-tech dingen waar we normaliter in de studio mee bezig zijn.'

Wat is je favoriete zomermerk?

Kobo. Hierop kan ik artikelen en boeken lezen zonder tegelijkertijd appjes of andere berichten binnen te krijgen. Maar ik moet zeggen dat de perenijsjes die Omar Kbiri aandraagt in deze rubriek ook wel vaak voorbij komen.


Biersteker (l) samen met Stefano Mancuso.

Welk marketingboek ligt er in je reiskoffer?

Haha, waarom zou je een marketingboek meenemen op reis? Wel ben ik nu een klein boekje voor de derde keer aan het lezen: Artonauten van Ruben Jacobs. Hij probeert de awareness/eco/social art-scene, waarin ik vaak wordt geplaatst, te beschrijven. Dat is nog niet eerder gedaan: interessant om dit veld eens in meta-perspectief te zien.

Hoe zorg je ervoor dat je in deze relatief rustige zomertijd toch productief blijft?

Ik vind het heerlijk om in deze -hoe ik het noem- reggaedagen kleine dingen heel goed te doen. Bij alles wat we in de studio doen hanteren we een zogenoemd materialenpaspoort, zodat iedereen weet hoe hij/zij het werk dat we maken kan recyclen. Ik ben er nu eindelijk aan toegekomen om dat eens gedetailleerd uit te zoeken. Yep, ik ben een workaholic.

Tot slot, wat zit eraan te komen voor Biersteker?

Jeetje. Ik ga weer lesgeven op de TU Delft voor de opleiding Art, Ethics & Empathy. Daarnaast gaan we met Amp. Amsterdam (waar Biersteker partner van is, red.) superhard met onze sonic branding. Maar het meest zin heb ik in de lancering van onze nieuwe Woven Studio: een uitbreiding van het werk dat ik al jaren autonoom maak, gaan we nu ook in opdracht voor musea, architecten, experience centres en af en toe een merk doen. We ontwerpen interactieve installaties die iets toevoegen aan de wereld. Zo maken we werk over de plasticvervuiling en de bijzondere functie van bomen in ons ecosysteem. Dit alles bouwen we op een duurzame en recyclebare manier. Zie het als een mix van IDEO, Patagonia en Teamlab. Het werd voor mij en mijn team tijd om onze kennis te delen en zodoende daad bij alle goede bedoelingen te voegen.


Commune nabij Parijs.


Biersteker's show Nous les Arbes in Parijs.

Lees ook over de zomers van:

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken