[De zomer van] Thijs Biersteker: ‘Tijd om daad bij goede bedoelingen te voegen'
- Algemeen
- 3 sep 2019 @ 15:13
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Kunst & CultuurPersonalia
- 3 sep 2019 @ 15:13
- Lucas Boon
Creatief Thijs Biersteker reed deze zomer in een oude Volkswagen Camper uit 1974 naar een commune in de buurt van Parijs zonder wifi en mobiele ontvangst. En, primeur: Biersteker en zijn team staan op het punt een nieuwe studio te openen.
Kunstenaar en tevens Gouden Zaag-winnaar Thijs Biersteker was de afgelopen tijd vooral druk in de weer met het ontwerpen van nieuwe interactieve kunstinstallaties voor de show Nous les Arbes in Fondation Cartier te Parijs, waarvoor hij samenwerkte met de bioloog Stefano Mancuso. Het duo liet middels sensoren bomen met zichzelf praten over het onderwerp klimaatverandering. Ook 'deed' Biersteker een show in Beijing over de impact van sigarettenpeuken op de natuur en een samenwerking met fashionmerk Daily Paper in het kader van de 'ontbossingssnelheid' in de wereld. Biersteker: 'Stuk voor stuk nieuwe werken die allemaal in de zomer af moesten, klaar voor het museum. Nu eindelijk rust.' Na de opening in Parijs reed hij samen met familie in een oude Volkswagen Camper uit 1974 direct door naar een commune zonder mobiele ontvangst en wifi en met eten van eigen grond en een hoop natuur. 'Een fijne counterbalance van alle hi-tech dingen waar we normaliter in de studio mee bezig zijn.'
Wat is je favoriete zomermerk?
Kobo. Hierop kan ik artikelen en boeken lezen zonder tegelijkertijd appjes of andere berichten binnen te krijgen. Maar ik moet zeggen dat de perenijsjes die Omar Kbiri aandraagt in deze rubriek ook wel vaak voorbij komen.
Biersteker (l) samen met Stefano Mancuso.
Welk marketingboek ligt er in je reiskoffer?
Haha, waarom zou je een marketingboek meenemen op reis? Wel ben ik nu een klein boekje voor de derde keer aan het lezen: Artonauten van Ruben Jacobs. Hij probeert de awareness/eco/social art-scene, waarin ik vaak wordt geplaatst, te beschrijven. Dat is nog niet eerder gedaan: interessant om dit veld eens in meta-perspectief te zien.
Hoe zorg je ervoor dat je in deze relatief rustige zomertijd toch productief blijft?
Ik vind het heerlijk om in deze -hoe ik het noem- reggaedagen kleine dingen heel goed te doen. Bij alles wat we in de studio doen hanteren we een zogenoemd materialenpaspoort, zodat iedereen weet hoe hij/zij het werk dat we maken kan recyclen. Ik ben er nu eindelijk aan toegekomen om dat eens gedetailleerd uit te zoeken. Yep, ik ben een workaholic.
Tot slot, wat zit eraan te komen voor Biersteker?
Jeetje. Ik ga weer lesgeven op de TU Delft voor de opleiding Art, Ethics & Empathy. Daarnaast gaan we met Amp. Amsterdam (waar Biersteker partner van is, red.) superhard met onze sonic branding. Maar het meest zin heb ik in de lancering van onze nieuwe Woven Studio: een uitbreiding van het werk dat ik al jaren autonoom maak, gaan we nu ook in opdracht voor musea, architecten, experience centres en af en toe een merk doen. We ontwerpen interactieve installaties die iets toevoegen aan de wereld. Zo maken we werk over de plasticvervuiling en de bijzondere functie van bomen in ons ecosysteem. Dit alles bouwen we op een duurzame en recyclebare manier. Zie het als een mix van IDEO, Patagonia en Teamlab. Het werd voor mij en mijn team tijd om onze kennis te delen en zodoende daad bij alle goede bedoelingen te voegen.
Commune nabij Parijs.
Biersteker's show Nous les Arbes in Parijs.
Lees ook over de zomers van:
- Willem-Albert Bol
- Juliette Hammana
- Antoinette Hoes
- Kas Knikkink
- Simon Neefjes
- Mark Schoones
- Jordi van de Bovenkamp
- Marc van Eck
- Nathalie Lam
- Wouter Glaser
- Stephan Fellinger
- Dinesh Sonak
- Jean-Paul Schaddé van Dooren
- Dick van der Lecq
- Jacqueline Smit
- Shari Hubeek
- Reinier Steures
- Danielle Robben
- Marianne Zwagerman
- Froukje Claes
- Yvonne de Jager
- Anke de Jong
- Omar Kbiri
- Nynke van der Berg
- Jan Driessen
- Boris Veldhuijzen van Zanten
- John van Lottum
- Fred Moolhuijsen
- Luc van Os
- Lydi Siebers
- Frank Houben
- Lucy van der Helm
- Roos Brekelmans
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- daily paper
- recycling
- thijs biersteker
- zomer
- interactieve installatie
- kunst
- nous les arbes
- de zomer van
- duurzaamheid
- kobo
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing