Mari den Hartog van Odin: 'Multinationals bepalen wat wij eten'

Mari den Hartog van Odin: 'Multinationals bepalen wat wij eten'
  • Food-en-retail
  • 25 aug 2022 @ 08:15
  • 26888 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijFoodMarketingInterview

Mari den Hartog is marketeer bij biologische coöperatie Odin. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Het is toch een beetje je ziel aan de duivel verkopen als marketeer.’

MARI
Enthousiasteling voor duurzaamheid, natuur en biodynamische landbouw. Storyteller, organisator en doorzetter die blij wordt van goede samenwerking met collega’s en externen. Ik werk nu zes jaar met veel plezier bij biologische coöperatie Odin. Hiervoor communicatie bij semi-overheid en daar weer voor bij Stichting Natuur & Milieu.. Verder begeleid ik in mijn woonplaats Culemborg een boeddhistische meditatiegroep.

EIGEN CATEGORIE
Odin is een eigen unieke categorie; een biologische groothandel & winkelketen, opgericht in 1983. Een coöperatie met idealen met bijna 15.000 leden en een eigen boerderij en imkerij.

WEDE
Op 31 augustus is onze biodynamische boerderij De Beersche Hoeve te zien bij het duurzame lifestyleprogramma BinnensteBuiten, allemaal kijken dus! Op De Beersche Hoeve verbouwen we onder meer de inheems verfplant wede. Wolkunstenares en activiste Claudy Jongstra verwerkt wede om ruwe wol blauw mee te verven en ook het zaad wordt gewonnen en is onderdeel van haar onlangs opgerichte Community Seed Bank for Colour, een open source zaadbank met als doel het beschermen van traditionele, inheemse verfplanten en het behouden van biodiversiteit. Binnenkort breiden we onze samenwerking met haar uit. Wordt vervolgd!

ZAADVAST
We gaan proeverijen organiseren met zaadvaste groenten. Bijna alle groenten in de supermarkt zijn gegroeid uit het zaad van een paar internationale zaadbedrijven die bepalen wat wij eten en dat zijn allemaal kunstmatig tot stand gekomen F1-hybride groenten. Op onze boerderij worden op de ouderwetse manier ‘zaadvaste’ gewassen veredeld. Duurzaam, klimaatbestendig en smaakvol. We oogsten het zaad daarvan en verkopen het via een Duitse zaadleverancier aan kleine en grote tuinders. Uit het zaad van deze rassen groeien planten met dezelfde eigenschappen als de ouders, maar met kleine variaties. Net als in de natuur. Tuinders die de zaden kopen van deze rassen, kunnen uit de groenten die daaruit groeien zelf weer nieuw zaad oogsten. Ze kunnen daarbij selecteren op de eigenschappen die het beste passen bij hun omstandigheden. Zo helpen we tuinders om onafhankelijk te worden van de multinationals en dragen we er aan bij dat zaden beschikbaar blijven voor iedereen. Het hybride zaad van de grote multinationals kan niet gebruikt worden om zelf mee door te kweken. Door zaadvast zaad te kweken, dragen we bij aan meer variatie op het land en in de winkel.

30
Odin groeit door naar 30 winkels, doordat we er in korte tijd twee winkels bij krijgen.

TROTS
Ik ben trots op onze Meimaand Bijmaand. Daarin zetten we onze biodynamische imkerij een maand lang in het zonnetje. We nemen mensen mee naar biodynamische boerderijen waar onze bijen staan, organiseren webinars en communiceren via al onze kanalen over hoe we de biodiversiteit op boerderijen steunen met natuurwaardenonderzoek en zorgen voor hulp en advies bij beplanting op het boerenerf waar insecten blij van worden. Superleuk om te zien hoe enthousiast boeren en burgers hierover zijn!

WAKKER DIER
Ik kijk weinig lineaire tv, dus over een favoriete commercial kan ik weinig zeggen. Ik luister wel vaak naar Radio 1 en daar zijn de reclames extreem saai. Ik moet zeggen dat ik de reclames van Wakker Dier niet altijd mooi vind, maar wel effectief.

ERGERNIS
Commercials op YouTube. Ik zit altijd de seconden uit te zitten tot ik de commercial weg kan klikken en dan komt er vaak nog een tweede commercial! Bijvoorbeeld over online kansspellen of met een of andere man die mij vertelt dat ik op een verkeerde manier boeken lees. Onderwerpen die totaal niet bij mijn voorkeuren aansluiten. Kennelijk werken de algoritmes van YouTube nog niet erg goed…

PATAGONIA
Goede marketing is marketing waarbij merk, bedrijf en uitingen met elkaar samenvallen en elkaar versterken. Patagonia is daar een voorbeeld van. Patagonia maakt duurzame outdoorkleding, hebben grote stukken Amazonewoud opgekocht om het te beschermen en zijn op een positieve manier activistisch in de media. Je merkt dat dat allemaal vanuit echte betrokkenheid komt.

UITDAGING
Hoe authentiek te blijven. Marketeers hebben de neiging alles net iets mooier en aantrekkelijker te maken dan het is. Autoreclames zijn daarvan een goed voorbeeld. Het beeld van het lachende gezin dat met een Volvo four wheel drive door de natuur crosst heeft natuurlijk niets te maken met het merk Zhejiang Geely in China dat de eigenaar is van Volvo. Het merk Volvo is daarmee leeg geworden voor mij. Alle authenticiteit is weg. Marketeers moeten dan de leegte verbergen en dat kunnen ze goed. Maar het is toch een beetje je ziel aan de duivel verkopen als marketeer. Ik merk dat vooral jongere marketeers er soms van balen dat ze dingen aan de man moeten brengen waar ze zelf helemaal niet achter staan.

ANERKJENDT
Als ik thuiskom met nieuwe kleding blijkt het verrassend vaak van Anerkjendt te zijn. Eenvoudig, stijlvol, duurzaam... That’s me!

MEDIACONSUMPTIE
Mijn favoriete media zijn YouTube en Spotify voor muziek en podcasts.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken