[Mijn marketing] Atva van Zanten: 'Marketing gaat over mens en cultuur'

[Mijn marketing] Atva van Zanten: 'Marketing gaat over mens en cultuur'
  • Algemeen
  • 21 mei 2020 @ 09:39
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingPersonalia

Atva van Zanten (37) is CEO van mediabureau Mindshare. Wat haar betreft schrappen we de helft van het aantal reclamevakprijzen in Nederland. 'Nu wil ik de kracht van awards als marketingmiddel niet ontkennen, maar het mag van mij allemaal wel wat nuchterder.'

Balans

Later deze maand lanceren we virtueel ons 'Balans'-initiatief: een trainingsmodule voor iedereen binnen Mindshare om meer balans te vinden. Iets wat in deze tijd natuurlijk relevanter is dan ooit.

Schouders eronder

In deze coronatijd kun je niet echt een positie innemen. Je kunt alleen maar accepteren dat dit nu de realiteit is en daar het beste van maken. Dus in die zin ben ik positief, zeker ook als ik kijk naar de invloed die corona heeft op Mindshare. We zijn een hechter team geworden en dat is met ruim 200 collega's toch bijzonder. De commerciële impact wordt opeens heel zichtbaar en dan ben ik trots op hoe we als team onze schouders hieronder zetten en eigenlijk weer gaan ondernemen. Van die energie word ik blij.

Versnelling

Het initiatief #supportyourlocalsNL vind ik relevant en ondernemend. Knap hoe snel ondernemers van relatief onbekende, maar fantastische producten hun weg naar de consument weten te vinden. Aan die versnelling en dat aanpassingsvermogen kunnen de sommige in Excel verstopte bedrijven veel leren.

Lef

Ik ben fan van Bloomon, Picnic en Tony Chocolonely. Wat deze merken gemeen hebben is een consumentgedreven product in combinatie met een flinke dosis lef om een bestaande categorie opnieuw te definiëren.

Houd contact

Met de campagne 'Houd afstand, houd contact' haakt onze klant KPN voortreffelijk in op de huidige coronasituatie. Naast een mooie campagne in massamedia biedt het merk gratis betaalzenders, digitale vergaderruimtes en wifi voor kinderen die thuis geen huiswerk kunnen maken.

Instinctief

Ik heb respect voor marketeers als Arno de Jong, Yvette Belt Beekman en Wim de Ruiter. Ze zijn allen niet bang om snel en instinctief beslissingen te nemen en dat is met alle keuzes die marketeers tegenwoordig hebben een mooie en vaak zeldzame eigenschap.

Hypes

Ons vak is behoorlijk vatbaar voor hypes. Zowel op het gebied van marketing als media. Hierdoor is er veel aandacht voor populaire meningen en discussies en te weinig voor gefundeerde conclusies of de dialoog. Dit maakt dat we teveel op de korte termijn gefocust zijn en de lange termijn zelden kunnen definiëren, laat staan daarop acteren. Daarnaast is er geen ander vak waarin zoveel awards worden uitgereikt. Nu wil ik de kracht van awards als marketingmiddel niet ontkennen, maar het mag van mij allemaal wel wat nuchterder. Wat mij betreft schrappen we minstens de helft van alle awardshows en reiken we vaker prijzen uit namens het publiek. Dat kan heel verfrissend zijn.

Plaatjes

Mijn favoriete magazines zijn Vogue en de Deense Elle en Elle Decoration. Wel alleen maar plaatjes kijken.

Relevantie

Marketing gaat niet over merken, maar over mensen en cultuur en dat hebben we zelfs binnen onze industrie niet altijd even scherp. Sterke merken mengen zich ook bijna onopgemerkt in onze cultuur en dat helpt deze zich verder te vormen. Doordat we als industrie deze focus verloren hebben, ziet de wereld om ons heen de relevantie niet meer en dan wordt het irritant. Door corona is het bij uitstek de tijd om daarbij stil te staan en de opnieuw veranderde mens nog beter te doorgronden.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Maud Pinckers: 'Marketing staat niet gelijk aan reclame'

Fleur Osté: 'Rihanna is mijn favoriete marketeer'

Hella de Weger: 'WhatsApp is nu mijn favoriete merk'

Martijn Keesmaat: 'Overdaad maakt plaats voor balans'

Jorn Agterberg: 'Radio gaat altijd door'

Nadine Ridder: 'Niet alles is een wedstrijdje'

Ard Bossema: 'Oranje Blik brengt ander positief geluid'

Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'

Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken