[column] Wrap up designnieuws oktober 2018

[column] Wrap up designnieuws oktober 2018
  • Design
  • 1 nov 2018 @ 11:25
  • 9870 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital designPackagingVisual idAwards

Al het designnieuws van MarketingTribune in één handig overzicht, met deze maand natuurlijk veel Dutch Design Week, een rondvraag onder experts over vier actuele uitdagingen op het gebied van packaging design, onderzoeken, trends en nog veel meer.

D E S I G N P A N E L

Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi


Bowler & Kimchi heeft een zilveren Pentaward gewonnen met het redesign van Van Vollenhoven Extra Stout van Poesiat & Kater, één van de oudste bieren van Nederland. Wat vindt ons panel?

R O N D V R A A G

Verpakking als held van de communicatiemix


De communicatiemix verandert, maar de verpakking is een constante factor en speelt vaak een cruciale rol voor het al dan niet succesvol zijn. In samenwerking met de BNO formuleerde MarketingTribune vier actuele uitdagingen voor packaging designers en vroeg experts van Brum Design, DBOD, Flex/design, VBAT, en VHD hierop te reageren.

D E S I G N T R E N D S

Design or die


Sinds de CEO van Ideo Tim Brown in 2009 met het boek Change by Design op de proppen kwam, is het hard gegaan met het thema ‘design’ op de strategische agenda bij corporates. Design werd lang gezien als het verbeteren van esthetiek en functionaliteit - van hoe iets eruit ziet of werkt - maar de afgelopen jaren zijn steeds meer organisaties gaan beseffen dat design voor veel meer kan staan dan uiterlijk vertoon.

I N T E R V I E W S

De digitale duizendpoten van Festina


Jochem van Berne volgt oprichter en managing director Remy Harrewijn op als managing director van ‘brigital’ agency Festina Amsterdam. Tijd voor een bezoekje aan het Chateau in Amsterdam-Noord om kennis te maken.

ABN Amro: ‘Duurzaamheid begint bij goed design’


ABN Amro is een van de hoofdsponsors van de Dutch Design Week. Als directeur Branding & Communications deelt Mark van Rijt (foto) de strategische achtergrond van dit partnership en vertelt waarom ‘zijn’ bank nu sterk inzet op duurzaamheid.

'DDW ideaal podium voor merkwaarden Renault'


Elk jaar in oktober vindt in Eindhoven de Dutch Design Week (DDW, 20-28 oktober 2018) plaats, het grootste designevenement van Noord-Europa met werk van 2.600 ontwerpers en ruim 300.000 bezoekers.

Dit jaar is Renault prominent mobiliteitspartner en aanwezig met Symbioz - een autonoom rijdende auto en een huis -, de inzet van 45 Renault Zoe-modellen als vervoer tijdens de DDW en het ambassadeurschap van Laurens van den Acker.

Dutch Design Week stelt ontwerper centraal


Martijn Paulen, sinds 2013 CEO van Dutch Design Week, streeft ernaar om tijdens het evenement relevante verbindingen te laten ontstaan tussen ontwerpers en andere geïnteresseerden in design. Als organisator is hij een belangrijke ruggensteun in het ontwikkelen van een economische positie van die ontwerpers.

Laurens van den Acker: 'Auto wordt onderdeel van ons ecosysteem'


Topdesigner van Renault, Laurens van den Acker is ambassadeur van de Dutch Design Week en deelt daar zijn visie op de toekomst van mobiliteit. In de komende jaren wordt de auto een onmisbaar onderdeel in ons totale ecosysteem: autonoom, elektrisch, connected, duurzaam en shareable.

I D E N T I T Y

Wie durft te kiezen, wordt gekozen!


De allerbeste citymarketingcase van Nederland is zonder enige twijfel die van Eindhoven. Er gaat tegenwoordig geen week voorbij of de lichtstad is internationaal in het nieuws, waarmee het keer op keer bewijst wat citymarketing voor een regio kan doen.

‘Bank, bevrijd je merk van wat eens was’


In de tweede aflevering van Logolab focussen we niet slechts op één logo, maar op de bankensector in het geheel, te beginnen met de drie grootste: ING, ABN Amro en Rabobank. Stralen de logo’s uit wat de consument zoekt in een bank?

D E S I G N C A S E S

Knops & Today


Met de analoge oorbescherming van de Amsterdamse start-up Knops kun je door middel van vier standen allerlei soorten omgevingsgeluid wegfilteren en dankzij de vormgeving kun je de design-oordoppen altijd dragen. De branding van Knops is van de hand van ontwerpbureau Today. En oh ja, nog een pluspunt, ze hoeven niet te worden opgeladen.

Five Degrees & DartGroup


MarketingTribune spreekt met Martine Korstanje, director of marketing van Five Degrees en links op de foto en Marjolijn Vriezen, strategy director DartGroup over de ontwikkeling van de nieuwe identiteit van de fintech. Korstanje: ‘Hoe zorgen wij ervoor dat onze klanten ook een sexy verhaal te vertellen hebben?’

Stichting Jarige Job & Brum Design


Designbureau Brum en MarketingTribune deden een oproep welk goed doel in aanmerking wilde komen voor een gratis ontwerptraject en Stichting Jarige Job werd verkozen. A match made in heaven.

A W A R D S

Winnaars BNO Packaging Talent Award 2018 bekend


Tijdens Superfast#5 op de Dutch Design Week zijn de winnaars bekend gemaakt van de BNO Packaging Talent Award 2018. De praktijkopdracht kwam dit jaar opnieuw van Albert Heijn en richtte zich op de ecologische wasmiddelenlijn AH Puur. De Engelse student David Horsler, die in Nederland stage loopt, won de hoofdprijs en daarmee 1500 euro.

D E  W E R K P L E K  V A N

Lauren van der Kolk, hoofd design Ace & Tate


In deel 8 Lauren van der Kolk, hoofd design bij brillenmerk Ace & Tate: 'Mijn team gaat lachen als ze dit lezen, maar ik zweer bij balans.'

O N D E R Z O E K

Met bereidheid meer te betalen stijgt ook de scepsis


36% van de consumenten is bereid extra te betalen voor duurzame producten of diensten. Dit percentage stijgt voor het tweede achtereenvolgende jaar. Tegelijkertijd stijgt ook de scepsis naar 43%. Bijna de helft van de Nederlanders wantrouwt claims over duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat blijkt uit Dossier Duurzaam 2018, het jaarlijkse marktonderzoek van b-open en GfK.

Vrouwen in tech


Onderzoek uitgevoerd door Booking.com schetst een positief vooruitzicht voor vrouwen in de techindustrie, hoewel ze tegen meer obstakels aanlopen dan mannen. Aanleiding van het onderzoek is de negatieve reputatie die de sector heeft als het gaat om gelijkheid en genderdiscriminatie.

Wat denken klanten van designbureaus eigenlijk?


Onlangs zijn voor de vijfde keer de resultaten van het What Clients Think-onderzoek gepresenteerd. Een onderzoek gebaseerd op interviews met 500 klanten van ontwerpers.

B L O G S

Verpakking


Natuurlijk gaat het primair altijd om de inhoud. Verpakking is slechts uiterlijk, glanzend papier met een strik, een dun laagje chroom, glamour zonder status. Maar we zijn nu eenmaal mensen en die kijken graag naar iets moois; het editorial van hoofdredacteur Sjaak Hoogkamer uit MarketingTribune 17 (9 oktober 2018) met als Coverstory Design & Dutch Design Week.

Pretty in pin #6


Deel 6 van de serie op basis van het jaren zestig-speldjesarchief van Edwin Visser, directeur van designbureau SoGood

Hoe marketing relevant blijft voor merk en consument


In de serie Mad Men schetst Don Draper, creatief directeur bij het reclamebureau Sterling Cooper Draper Pryce, een karikaturaal beeld van de marketinghoogdagen in de jaren zestig. Onder het genot van een Martini en smeulende sigaret bedachten creatieve supersterren dat ene baanbrekende idee dat voor buitengewoon merksucces zorgde.

Wat is er zo goed aan 'good'?


De grote foodmerken staan onder druk. Of juister, de traditionele fabrieksmerken staan onder druk. Links en rechts worden ze ingehaald door nieuwe niche spelers, die iets te bieden hebben op het gebied van biologische, gezonde, duurzame of verantwoorde voeding.

Vrouwen met rimpels zijn hot!


Volwassen en oudere modellen zijn hot. Of je nou dun, stevig, jong of oud bent met flaporen of kleine of grote borsten of heupen hebt, je mag jezelf laten zien! Zo lijkt het wel dat de mode niet meer een onaangetast beeld wil tonen maar authenticiteit.

D E S I G N P O R T F O L I O

178 aardige ontwerpers


Ontwerp- en campagnebureau 178 aardige ontwerpers ontwikkelt vorm- en campagneconcepten voor grote en kleine opdrachtgevers. Vier recente cases…

Festina Amsterdam


‘Brigital’ agency Festina Amsterdam is gevestigd in het Chateau in Amsterdam-Noord. Jochem van Berne volgde onlangs oprichter en managing director Remy Harrewijn op als managing director.

A N D E R  N I E U W S

Redesign Boomsma-likeuren door SoGood

Festina ontwikkelt design Bandit

CapeRock ontwikkelt nieuwe visuele identiteiten Vier en Vijf SBS België

Marco de Meijer treedt toe als partner bij Millford

Communicatie Kliniek bouwt huisstijl HollandPTC

Mindscape is eerste stemgeactiveerde app tegen angststoornis

Nieuwe identiteit NL Cares door Studio Piraat

Het lettertype dat je helpt onthouden

Simplicate kiest voor creative agency Festina

BNS sluit zich aan bij BNO

CapeRock ontwikkelt visuele identiteit Nelonen

Pentawards Live debuteert in Nederland

Bols Genevers in nieuw jasje gestoken door VHD

Pentawards Live maakt eerste sprekers bekend

Sign & Print Expo vervangt Grafische Vakbeurs & Vakbeurs Sign

Studio Piraat breidt strategietak uit

Ronin Amsterdam versterkt bureau met vier digital designers

Daniel Sytsma wordt Chief Design Officer Isobar EMEA

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken