[marketeer 164] Samantha Sowirono - co marketeer Klarna

[marketeer 164] Samantha Sowirono - co marketeer Klarna
  • Food-en-retail
  • 4 mrt 2022 @ 10:48
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingtechnologyMarketingWinkelen

In deel 164 van onze serie [marketeer] spreken we met Samantha Sowirono, co marketeer bij Klarna. Zij maakt zich intern en extern sterk voor diversiteit en inclusiviteit. En bouwt voortvarend aan het merk.

'In 2022 blijven we op zoek naar innovatieve manieren om smoooth shopping sterker te maken.'

Stel jezelf graag voor, wat heb je met marketing?

'Ik ben Samantha Sowirono en werk sinds oktober 2019 bij Klarna, een van oorsprong Zweedse dienstverlener op het gebied van bankieren, betalingen en shoppingdiensten. Ik ben als partner marketeer begonnen en inmiddels doorgestroomd naar de rol van co-marketeer. Als co-marketeer creeër ik samen met retailers uitgesproken, originele en creatieve marketingcampagnes om traffic te genereren en de relatie met klanten te versterken. Uiteraard doe ik dit niet alleen. Ik werk samen met een team collega's in Nederland, België en Frankrijk met verschillende achtergronden om deze campagnes tot stand te brengen. Mijn achtergrond in retail marketing is hierbij een voordeel.'

Leg graag het basisidee achter de Klarna pop up store uit.

'Van 10 tot en met 23 december 2021 hebben wij de allereerste Klarna pop-up store in Nederland geopend op het drukst bezochte station van ons land, Utrecht Centraal.. Twee weken lang hebben we acht verschillende topmerken waaronder H&M, Hunkemöller en Scotch&Soda onder één dak samengebracht. In een eigen shop-in-shop presenteerden ze een exclusieve selectie producten voor de feestdagen. Reizigers konden zo offline inspiratie opdoen voor de feestdagen en de geselecteerde producten voelen, zien, horen, ruiken en vervolgens direct online shoppen. Dit was een uitgelezen kans om offline aanwezig te zijn tijdens een van de belangrijkste winkelmomenten van het jaar en om een fysieke collectie te presenteren en klanten kennis te laten maken met Klarna. De Klarna Shop is feestelijk geopend door celebrity drag queen Miss Envy Peru.'

Wat is jullie marketingstrategie met deze winkel?

'De tijdelijke Klarna Shop kende een omnichannel-marketingstrategie, waarbij we fysiek en online samen hebben gebracht. De winkel was volledig gericht op het bieden van inspiratie en cadeautips voor de feestdagen. Producten konden niet rechtstreeks in de winkel gekocht worden, maar wel makkelijk direct online besteld worden. Door middel van een unieke QR-code, werden producten rechtstreeks doorgelinkt aan productpagina’s. Om meer bekendheid te krijgen voor onze pop-up shop, hebben we het online ecosysteem van Klarna ingezet, zoals de Klarna shopping app, paid media en CRM. Dit hebben we gecombineerd met geotargeting en offline advertising rondom het station. Dit resulteerde in veel offline traffic.' 

Vertel graag meer over het idee: wat is er bijzonder aan? Wat waren de resultaten?

'Mensen zoeken steeds meer naar flexibiliteit en inspiratie tijdens het winkelen. Daarom wilden wij als online dienst shoppers een offline ervaring aanbieden door, tijdens het woon-werkverkeer op het station, cadeau-inspiratie te bieden met de voordelen van online shoppen. De afgelopen periode hebben we de persoonlijke connectie met producten, mensen en winkels gemist. Juist daarom was het openen van een pop-up store een mooie toevoeging aan onze feestdagen-campagne. Samen met mijn marketingcollega’s Dennis van de Pol en Loek Wijers wilden we iets unieks neerzetten om deze topmerken op een bijzondere wijze, tijdens het belangrijkste seizoen van het jaar, samen te brengen. In totaal kwamen er 4000 bezoekers langs in de Klarna Shop, bereikten we ruim 18 miljoen mensen en vonden meer dan 50K shoppers hun cadeau bij één van onze retailers.'

Hoe heeft Klarna de pandemie doorstaan?

'Tijdens de lockdown in december hebben ook wij met de pop-up store ervaren hoe het is om ineens een winkel te moeten sluiten. Dat vergt doorzettingsvermogen en vraagt om creativiteit. Ons respect gaat uit naar al die retailers die dit al meerdere keren, gedurende een lange periode, hebben moeten meemaken. Binnen een weekend hebben wij de pop-up shop omgebouwd naar shoppable etalages. Door middel van dezelfde QR-codes, kregen voorbijgangers nog steeds dezelfde inspiratie, alleen dan vanaf de buitenkant van de winkel. Daarnaast hebben we een livestream evenement via ons Instagramaccount georganiseerd. Door een samenwerking aan te gaan met experts Larissa en Tara Verbon, kregen we een groot aantal interacties tijdens deze livestream. Zo konden we Nederland voorzien van de nodige feestdagentips.'

Wat kunnen andere retailers hier aan hebben?

'Maak je klantreis compleet door offline de voordelen van online shoppen aan te bieden. Leer je consumenten kennen door al je kanalen en locaties te benutten en met elkaar in connectie te brengen. Creëer het hele jaar door momenten die een grote impact hebben en aansluiten op je doelstellingen.'

Wil je met de Klarna pop up store ook internationaal gaan?

'De Klarna Shop was een extensie van onze eindejaarscampagne tijdens de feestdagen, en een tijdelijke activatie. De positieve resultaten en ervaringen nemen we weer mee om na te denken over nieuwe concepten en om uit te rollen naar andere markten waar Klarna actief is.'

Wat zijn jullie plannen voor 2022?

'Nederlandse consumenten willen vrijheid om online te shoppen waar en wanneer ze willen. Bij Klarna investeren wij volop in het beschikbaar stellen van de beste shopervaring voor consumenten. Dit doen we door betaalmogelijkheden en shoppingdiensten aan te bieden die het beste passen bij hun persoonlijke behoeften, transparant zijn en eenvoudig te managen zijn in onze Klarna app. Daarnaast willen wij nog meer een groeipartner zijn voor retailers. Als Klarna helpen we retailers hun kanten van meer passende diensten en producten te voorzien, wat de klanttevredenheid verbetert en tot hogere conversies leidt. We ondersteunen retailers met meer diensten dan alleen een betaalmethode, zoals onder meer een prijsvergelijkingsdienst, een AI-gestuurde styling tool, een contentcreatie platform, digitale klantenpassen en live-shopping mogelijkheden. In 2022 zetten wij onze ambitie voort en blijven we op zoek naar innovatieve manieren om smoooth shopping sterker te maken.'

Wat is je persoonlijke uitdaging met Klarna?

'Ik noem het liever een kans. Ik maak me graag zowel bij Klarna als in mijn persoonlijke leven hard voor een diverse en inclusieve samenleving. Een onderwerp dat dicht bij mijn hart ligt is het creëren van draagvlak voor diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. Afgelopen oktober tekende Klarna het Charter Diversiteit van de Sociaal Economische Raad (SER, red.). Ik ben blij hier aan te hebben mogen bijdragen en trots dat Klarna ons de kans biedt dit verder te ontwikkelen.'

tekst: Peter van Woensel Kooy 

Voor de 163 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, scroll naar de linkjes hieronder.


Beelden van de Klarna pop up store (foto: Nance Fotografie)

Samantha Sowirono - co marketeer Klarna

De 163 eerdere interviews uit deze serie

163. [marketeer 163] Bing van der Lande - merkenbouwer Object Embassy
162. [marketeer 162] Julie Munneke - founder van Tiny Library
161. [marketeer 161] Janne van den Tweel - marketing coördinator QWIC
160. [marketeer 160] Esmée Clewits - oprichter YourDesq
159. [marketeer 159] Evelien de Vries - oprichter van MDV Europe
158. [marketeer 158] Andrea van Nieuwenhuizen - Head of Marketing van Stox Energy Socks
157. [marketeer 157] Lindsay van der Looij - merkbewaarder van Bloy Institute
156. [marketeer 156] Celine Lokhorst - marketing manager Kamera Express
155. [Marketeer 155] Hans van der Eerden van De Raad van Buiten
154. [Marketeer 154] Coen de Kovel - cmo webshop Pluck
153. [Marketeer 153] Double Dutch sisters
152. [Marketeer 152] Fleur Runhardt en Roos Lindhout van House of Treats
151. [Marketeer 151] Jacqueline Seton-Jacobs (Seton’s Bakery) 
150. [Marketeer 150] Lena Cobelens van lounge- en sleepwear merk Le Olive
149. [Marketeer 149] Phil Vonk: 'Auto.nl is een lifehack'
148. [Marketeer 148] Ramon Beuk - chef, leraar en ondernemer over Wayooh
147. [Marketeer 147] Nathalie van den Hombergh over Own Your Space
146. [Marketeer 146] Bibi Janus van Juicebrothers
145. [Marketeer 145] Anna de Lanoy Meijer en Nina Poot over Anna + Nina
144. [Marketeer 144] Ella Fortuin koppelt personalities aan merken met Brands Connected
143. [Marketeer 143] Celapp Media scoort met b2b apps
142. [Marketeer 142] Pauline Cousseau: chief marketing officer oogmerk Polette  
141. [Marketeer 141] CMO Mick van Ettinger van The LiveKindly Collective
140. [interview marketeer 140] Iris Spronk over Webscraping Amsterdam
139. [interview Marketeer 139] Jasmijn Rijcken over marketingschip Eureka
138. [interview Marketeer 138] Felice Uiterwijk van Fairtrade Original over jackfruit
137. [interview Marketeer 137] Mark de Lange, ceo en founder van Ace & Tate
136. [interview Marketeer 136] Milo Borghans - Blyck Leckerneyen
135. [interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales
134. [interview Marketeer 134] Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces
133. [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken