Mijn Marketing: Imen Laroussi van Team Eiffel

Mijn Marketing: Imen Laroussi van Team Eiffel
  • Algemeen
  • 1 feb 2023 @ 08:38
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • SportInterviewMarketing

Imen Laroussi is Directeur Marketing Communicatie bij Team Eiffel. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Branding en Marketing horen aan de directietafel thuis.’

PASSIE VOOR SPORT
Hi, ik ben Imen #ontrack met een passie voor sport! Waarom? Sport is goed voor je fysieke en mentale ontwikkeling en sport verbindt. In mijn jeugd was ik als wedstrijdloper op de 1.500 meter veel op de atletiekbaan te vinden. Die sportbasis heeft mij veel gebracht: discipline, uithoudingsvermogen, strategisch lopen, strijden, lijden én successen vieren. Als moeder van drie kinderen sta ik in een andere hoedanigheid weer op de sportvelden en daar geniet ik enorm van. Natuurlijk als supporter, maar daarnaast zet ik mij binnen de voetbalvereniging van mijn zoon in voor het sportplezier. Dat doe ik vanuit de commissie Sportiviteit en Respect en de Raad van Advies.

WIE IS JE VADER, WIE IS JE MOEDER?
Ik ben een dochter van moeder Thea en vader Mohamed. Ik ben in twee talen en culturen opgegroeid en ik voel me ontzettend rijk met deze achtergrond. Wat ik daaruit meeneem, is dat ik altijd het beste uit de verschillen probeer te halen. Ik zie mijzelf als verbinder in de maatschappij, van het voetbalveld tot aan de werkvloer.

MERKENFREAK
Ik ben een merkenfreak en kan enorm genieten van mooie merken. Een merk bouwen en een sterk merk blijven, daar zet ik graag mijn tanden in. Er komt zoveel bij kijken om alles te laten kloppen. In de loop der jaren heb ik bewust een brede achtergrond in marketing opgebouwd, daar heb ik veel profijt van. Ik werk graag in verschillende sectoren om anders te blijven denken en tot op de dag van vandaag heb ik het geluk gehad altijd met hele toffe marketeers en creatieven te werken. Zeker ook nu binnen Team Eiffel, waar we met een sterk marketingteam aan onze positionering als het grootste consultancy-, projecten- en interim-bureau van Nederland werken. Een mooie missie, waar kwaliteit mét slagkracht voor nodig is. Daar challengen we elkaar continu op.

WHAT’S NEW?
Dat we sinds 2022 een community van ruim 2.500 consultants vormen. Team Eiffel is het afgelopen jaar ontstaan als collectief van verschillende merken. Dat collectief is gebouwd op drie strategische merkpijlers. Allereerst is daar Eiffel, al 30 jaar een ijzersterke dienstverlener in de wereld van legal, finance, process en data. Wij werken als consultants voor de top-500-organisaties in Nederland, zowel binnen de overheid als in het bedrijfsleven. Daarnaast staat ons collectief van Balance, Task en Palladio, drie toplabels in hun markt en samen hét projectmanagement-, procesmanagement- en adviesbureau in de fysieke leefomgeving. Zij bouwen mee aan de toekomst van Nederland, door grote projecten als de aanleg van de A16, de Zuidasdok en de transitie naar nieuwe energie te begeleiden. Dat noemen we trots werk, omdat het werk is dat er écht toe doet. En de derde pijler is DPA, een grote interim-organisatie met een positionering als specialist in diverse vakgebieden.

EEN GROOT HUIS
Het bouwen aan één Team Eiffel betekent zowel intern als extern werk aan de winkel. Al onze bedrijven zijn mensgedreven, want het talent en de expertise van onze consultants is het product voor de klant. Die gemene deler is een belangrijk uitgangspunt voor onze positionering. Wij willen één groot huis zijn, waar iedereen de ruimte voelt om te worden wie hij of zij wil zijn en daarvoor de juiste talenten kan ontwikkelen. Het is mooi om te zien dat onze People- en Talent Acquisition-teams zich hier zo succesvol voor inzetten. Met een goed beleid en oprechte aandacht voor de mens volgt een goede internal branding haast vanzelf.

TOPSPORT
Naar buiten toe werken we aan de positionering van zowel Team Eiffel als de merken die daarbinnen vallen. Zo’n rijk merkportfolio is een cadeau om mee te werken. Elk bedrijf heeft zijn eigen DNA, dat we enerzijds koesteren en anderzijds blenden om tot één sterk Team Eiffel met herkenbare accenten te komen. Daarbovenop hebben we een aantal strategische merkkeuzes gemaakt, zoals de band met topsport die in de volledige breedte van Team Eiffel zichtbaar is. Topsport past perfect bij onze identiteit. Spelen om te winnen, grenzen verleggen, innoveren, teamgeest, duurzaam presteren met slimme oplossingen. Die ambitie en energie hebben we gevangen in onze pay-off: ‘Voorblijven. Niet bijblijven’ en maken we concreet met een directeur Topsport en een grote groep topsporters en -coaches. Als talentcoaches inspireren zij onze mensen en klanten op de lessons learned vanuit de topsport. Tegelijkertijd zetten wij onze corecompetentie Talentontwikkeling in voor de topsporters. Wij coachen hen in hun maatschappelijke carrière buiten de sport. Zo is de cirkel mooi rond.

BUREAUS
Bij een mooie grote uitdaging is kennis van buitenaf altijd een goed idee. Wij werken graag met Fitzroy, een creatief strategisch bureau met een vernieuwende blik op positionering. Verder doen wij veel zelf met ons inhouse creative agency. Ik ben trots op de kennis en kunde die ons team in huis heeft. We hebben zelfs een eigen CIO, Chief Illustrator Officer. Dat zorgt voor veel slagkracht en maakt, in combinatie met expertise van buitenaf, the best of both worlds.

HELD
Helden zijn voor mij de mensen die het verschil maken. Die vanuit een intrinsieke motivatie iets doen om anderen te helpen of zich uitspreken voor de goede zaak. Zij maken de wereld een beetje beter. Die mensen verdienen, met alle respect voor de marketinggoeroes die ons vak écht wel vooruithelpen, het grootste podium. Mijn ouders hebben ons dit ook meegegeven in hun opvoeding en zij zijn voor mij dan ook een voorbeeld. Mijn moeder werkt vrijwillig in de papierwinkel om mensen te helpen met hun financiële zaken en administratie. Mijn vader is onder andere actief in de armoedebestrijding en betrokken bij nationale en internationale initiatieven die impact maken op de maatschappij. Ook binnen Team Eiffel hebben we veel collega’s die zich belangeloos inzetten voor de ander. Door als taalmaatje te fungeren, sollicitatietrainingen te verzorgen voor jongeren met minder kansen op de arbeidsmarkt en nog heel veel meer. Ik zie het als een belangrijke taak voor ons marketingteam om die mensen en hun bijdrage het podium te geven dat ze verdienen.

KORT VS LANG
Een grote en structurele uitdaging voor marketeers is het speelveld tussen acties, investeringen en verwachtingen op de korte termijn versus de lange termijn. Dat zie je overal. Stakeholders willen morgen viraal gaan, terwijl het bouwen van een merk tijd en ook geld kost. Het is iets wat je met de hele organisatie doet. Van binnenuit met veel toewijding je identiteit doorleven. Om aan het stuur te zitten van een duurzame merkpositionering, vind ik het voor marketeers daarom belangrijk om als strategisch gesprekspartner aan tafel te zitten. Dáár waar de besluiten genomen worden. Ik maak mij hier hard voor en zie gelukkig dat steeds meer bedrijven branding en marketing aan de directietafel als need to have in plaats van nice to have zien. Absoluut een goede beweging.

AI
Ik denk wel dat AI een stuk van mijn werk kan overnemen en zie dat niet als een bedreiging, maar als winst. Binnen Team Eiffel is ‘Voorblijven. Niet bijblijven’ onze pay-off en dat betekent dat we technologie omarmen. In ons werk voor klanten en zeker ook op marketingvlak. Het gaat erom dat je de tools op de juiste manier gebruikt. AI kan ons helpen om sneller te creëren, zowel tekstueel als visueel. Zolang je zelf regie houdt op het creatieve proces, de merkstrategische kaders bewaakt en altijd een menselijke signatuur toevoegt, juich ik de inzet van slimme technologie alleen maar toe.

UNMUTE US
Juist kleinere campagnes met veel creativiteit inspireren mij, zeker als ze ook maatschappelijke impact maken. Ik zit voor het tweede jaar op rij in de jury van de Esprix Awards en zie daar natuurlijk veel mooie cases voorbijkomen. Een mooi voorbeeld vind ik de campagne Unmute Us. Een vreedzaam protest geïnitieerd door verschillende evenementenorganisaties. Het was een directe reactie van bijna de voltallige Nederlandse festival- en evenementenbranche op de restricties tijdens de coronaperiode. De campagne ging uiteindelijk viraal en maakte daardoor grote impact.

MEDIACONSUMPTIE
Ik ben veel te vinden op de socials waar ik verschillende merken en influencers volg. Met belangstelling kijk ik naar nieuwe merken die snel opkomen en bestaande merken die evolueren. Micro-influencers die vanuit hun passie content maken gaan momenteel hard. Ik zie hier ook voor Team Eiffel kansen in. Een mooi voorbeeld van een topsporter die haar eigen merk aan het opbouwen is, is onze talentcoach Nouchka Fontijn. Zij is na haar bokscarrière nu een carrière aan het opbouwen buiten de topsport en is steeds succesvoller met haar eigen content. Heel knap en leuk om van dichtbij te volgen.

ONTSPANNING
Om mijn hoofd leeg te maken, sport ik in een warmtecabine en dan loopt de temperatuur aardig op. Ik trek nog af en toe mijn hardloopschoenen aan om een rondje te lopen. Daarnaast heb ik het geluk voor Team Eiffel te werken, waar topsport als een rode draad door de organisatie loopt. We organiseren met regelmaat Vitality Challenges, waarbij we worden uitgedaagd om nieuwe sporten te ontdekken. Van boksen met Nouchka Fontijn tot schaatsen met Ronald Mulder of windsurfen met Kiran Badloe. Aan bijna al onze Vitality Challenges heb ik meegedaan. Dat zorgde voor een top-3-notering in ons bedrijf. Steeds weer uit m’n comfortzone stappen, onder begeleiding van een wereld- of olympisch kampioen. Je kunt mij niet blijer maken.

GUILTY PLEASURE
Ik vind het leuk om trouw te blijven aan mijn eigen ‘merk’. Onderdeel hiervan is mijn visuele stijl. Love to dress for the occasion and there is no such thing as being overdressed. Zo kan het voorkomen dat ik word uitgenodigd om te skiën of golfen, sporten die ik niet van huis uit heb meegekregen. Ik accepteer de uitnodiging graag en verschijn vervolgens geheel uitgedost op het toneel. De pro’s kijken met verbazing naar de nieuwe concurrentie ;) Dat heeft al voor heel wat komische momenten in mijn leven gezorgd.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken