Birgit Tummers van het Chassé Theater: 'Emailcampagnes zijn ons meest effectieve marketingmiddel'
- Algemeen
- 30 sep 2024 @ 10:17
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Kunst & Cultuur
- 30 sep 2024 @ 10:17
- Nanny Kuilboer
Birgit Tummers is Brand- en Theatermarketeer bij het Chassé Theater in Breda. Voor aflevering 110 van de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Om als marketeer iets teweeg te brengen, moet je lef hebben.’
MARKETING
De laatste vier jaar is er best wat veranderd bij Chassé. De grootste verandering is dat we niet meer in seizoenen werken. Voorheen werd in het voorjaar het programma voor het komende seizoen gepresenteerd en was er een vast moment waarop de verkoop startte voor alle voorstellingen. Nu programmeren we het hele jaar door, hebben we afscheid genomen van de seizoensbrochure en gaan alle voorstellingen gefaseerd in de verkoop. Dit sluit beter aan bij het huidige consumentengedrag: men kiest veel meer last minute voor een film- en theaterbezoek. Ook kunnen we op deze manier de marketing veel beter aanpassen op de verschillende doelgroepen die wij bedienen. We sturen niet meer één boodschap uit naar iedereen.
DROOMBAAN
Ik heb een grote liefde voor theater en een passie voor marketing. Werken als marketeer bij een van de grootste theaters van Nederland is dan ook voor mij echt een droombaan. Wat het zo interessant maakt, is dat ik aan de ene kant mag werken aan het merk Chassé, wat om andere marketing vraagt dan de promotie van voorstellingen, en aan de andere kant kan inzoomen op voorstellingsniveau en juist de meer commerciële promotie mag voeren, pure ticketverkoop dus. We bedienen veel verschillende doelgroepen, dus je kunt in deze rol veel creativiteit kwijt omdat je steeds met andere titels, andere doelgroepen en dus andere marketingmiddelen werkt.
BUREAUS
Sinds twee jaar bouw ik aan een vaste pool van partners en investeer ik in langetermijnsamenwerkingen. Bureaus waar je op een gegeven moment mee kunt lezen en schrijven, die de taal van Chassé spreken en aan een half woord genoeg hebben. Zo werken wij voor campagnes met de mannen van creatief bureau Wars en voor emailcampagnes, ons meest effectieve marketingmiddel, met Funnelboost.
ONDERBEWUSTZIJN
Ik ben gefascineerd door neuromarketing en, nog een stapje verder, beïnvloedingspsychologie. Ik heb meerdere opleidingen over dit onderwerp gevolgd en heb boeken als Het Bromvliegeffect op mijn nachtkastje liggen. Meer dan 99 procent van onze keuzes worden in ons onderbewustzijn gemaakt. Door slim na te denken over kleur, beeld, woordgebruik leer ik dat een ogenschijnlijk minuscule aanpassing het verschil kan maken in wel of geen aankoop doen.
MARKETINGMISVERSTAND
Heb je even? Ik vind het soms erg lastig dat dit vak door veel mensen niet wordt begrepen. Marketing is iets anders dan communicatie en een marketingafdeling is niet hetzelfde als een creatief clubje waar je een euro ingooit en dat dan tien ideeën eruit spuugt. Marketing is een vak. Je kunt niet een administratief medewerker marketing ‘erbij’ laten doen. Dat iets in jouw ogen er simpel uitziet, wil niet zeggen dat mensen daar niet héél goed over na hebben gedacht.
MARKETINGTIP
Kijk, doe en leer. Zoek oude rotten op in het vak, daar leer je van. Kijk om je heen, overal zie je marketing. Wat valt je op als je een reclame ziet? Wat doet het met je en waarom? En doe. De theorie is interessant maar in de praktijk leer je het.
MARKETINGBOEK
Het Bromvliegeffect is niet alleen leuk om te lezen en herkenbaar, maar ook erg leerzaam. De meeste mensen deugen zou verplicht op de boekenlijst moeten staan; bestaan die lijsten nog?). Niet direct een marketingboek maar toch heb ik hier veel aan gehad. Om als marketeer iets teweeg te brengen moet je lef hebben, maar ik merk dat men dan vaak aandacht heeft voor het negatieve effect. ‘Wat als mensen dan dit zeggen, of daarover gaan klagen, of op social los gaan, het verkeerd valt’. Vervolgens komt er een compromis uit dat zorgt voor een halfbakken campagne. Terwijl: de meeste mensen deugen. Focus je op die reacties, niet dat handjevol klagers.
MARKETINGHELD?
Ik heb geen marketingheld. Wel leer ik ontzettend veel van de professionals om mij heen waar ik veel mee werk. Zoals de mannen van Wars of Hein Heijen, expert in neuromarketing.
FAVORIETE CAMPAGNE
De introductie van Ben. Overal hingen er posters met een cryptische tekst, volgens mij was het ‘Ik ben Ben’. Later volgde het antwoord op je vraag: wie is dit? Als je nieuwsgierigheid wordt gewekt, blijft wat erop volgt veel sterker hangen.
ERGERNIS
Waar ik mij aan stoor zijn autocommercials. Al die - ook altijd Engelse - termen die erin worden gegooid, ik heb echt geen idee waar dit over gaat en waarom ik deze auto moet kopen en niet die uit de vorige, bijna exact dezelfde, reclame. Een andere grote ergernis is volle posters in abri’s langs de weg. Je weet als marketeer dat de doelgroep er met minstens 50, vaak 70 kilometer per uur langs raast. Wat lees je dan nog? Zondegeld.
OEPS
We hebben ooit een filmpje met roetveegpieten gemaakt wat grappig zou moeten zijn, maar dat kwam totaal niet over. Daar heb ik wel van geleerd dat humor heel moeilijk over te brengen is en heel subjectief is. En dat als iets niet goed is, je het beter kunt weggooien dan plaatsen ‘omdat het veel tijd en geld heeft gekost’. Het maken van het filmpje was overigens wel hilarisch.
MARKETINGQUOTE
Voor onze recente merkcampagne hebben wij onze bezoekers in beeld gebracht. Een daarvan was Joop. Een ontzettend leuke actieve vrouw van 83. Bij de start van de campagne stond ze opeens in onze foyer om ‘de expositie te bekijken’. Toen ik met haar in gesprek was, vertelde zij haar levensmotto: met vlag en wimpel, maar hou het simpel. Die vond ik sterk en treffend, ook voor ons vak. Je moet er over nagedacht hebben, het moet kwaliteit hebben, maar de meest simpele marketing is vaak de meest effectieve.
EERSTE BAANTJE
Ik heb een blauwe maandag bollen gepeld, maar dat was ook echt maar één dag. Tijdens mijn studie heb ik bij het Kruidvat gewerkt, mijn echte eerste baantje.
VRIJE TIJD
Naast mijn baan en studie BeInvloedingspsychologie heb ik nog vier kinderen thuis rondlopen. Je kunt dat mijn vrijetijdsbesteding noemen. Uiteraard word ik heel blij van een avondje theater, film en daarna - en daarvoor cocktails.
GUILTY PLEASURE
Foute muziek en chocolade pepernoten. Dat tegelijk en mijn dag kan niet meer stuk.
Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!
Lees ook:
Sophie Vermolen van Westland Salades
Irene Muller van Joolz
Rhandy Biemans van Lu
Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof
Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing
Age Huitema van Quatt
Dennis van de Sande van Royal Swinkels
Jan Beckers van SodaStream Benelux
Roxanne Pinckers van Mastercard
Judith Hoogendoorn van Upfield
Lize Verdegaal van Subway
Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg
Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL
Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan
Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt
Madelon Altena-Bogers van Etos
Michiel van Elk van Sublime
Patricia van Heffen van Do It Organic
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox
Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics
Headerfoto met dank aan Chassé Theater door Bureau Duizend Dingen.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rijksmuseum lanceert Collectie Online met AI
- [onderzoek] CMO vindt media belangrijkste strategische pijler...
- Reistrends 2025 volgens Booking.com: 'Bewust, authentiek en...
- [column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
- Efteling is bekendste attractiepark
- De marketingtransfers van week 48, 2024
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events